Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-06-18, 01:59
  #37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men lille lille vännen, du har aldrig fattat det här alltså? Om USA inför importtullar på bilar, för att skydda inhemsk bilindustri , så drabbar det såklart Volvo som genast börjar gå sämre, eftersom Volvobilar blir dyrare i USA. Den svenska marknaden är alldeles för liten för vilken biltillverkare som helst och även Volvo. Volvo måste sälja bilar i alla länder det går. Anställda permitteras, mindre skattepengar kommer in till staten. Så kan det inte vara tycker staten, vi måste ge igen. Då sätter man såklart motsvarande tullar på amerikansk bilimport till Sverige. (Det drabbar ju alla chevy- mm handlare) men det räcker inte för svenskar köper ändå inte så många amerikanska bilar.

Sverige måste slå där det känns. USA's största exportvara är elektrisk utrustning, inklusive datorer. Där sätter Sverige också en tull. (Det är här datorer blir dyrare btw.)

Då straffar USA tillbaka och Ericsons mobilnät i USA blir så dyrt att uppdragen går till ett amerikanskt företag. Bra! Tänker du för de skyddar bara inhemsk industri.

I slutänden drabbas Sverige hårdare än många andra länder, för vi är förhållandevis exportintensiva. Och det är du som i sista hand måste betala. Med dyrare varor och kanske inget jobb. Sen kan du sitta där med din näverlur och tuta.

Allt hänger ihop vettu. Inte för att jag tror du tar fattar ovanstående, men jag ville i alla fall ha det till handlingarna.

Jag orkar inte ens läsa ditt inlägg. Du har redan visat att du inte förstår grunderna inom handelsteori med ditt datorexempel.
Citera
2017-06-18, 02:04
  #38
Medlem
Clay Allisons avatar
Som sagt är den svenska marknaden för liten för att bära en biltillverkare. Det bor för få människor här. Det är ett problem för oss på många sätt. Ett sätt att lösa det skulle kunna vara att låta fler människor flytta till Sverige. En förhoppning skulle vara att tillräckligt många av de nya börjar arbeta och betala skatt. Dra igång framgångsrika företag. Utbilda sig och bidra till svensk teknik- och medicinutveckling.

Många har ju flyttat in på sistone, men det har ju inte gått så bra med den förhoppningen. Vi kanske ska ta in fler, förr eller senare kanske de etablerar sig i samhället. Vi får hoppas på det.

Eller så hoppas vi till gud att svensk industri fortsätter att vara framgångsrika i att tillverka varor de kan exportera.
Citera
2017-06-18, 02:04
  #39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag orkar inte ens läsa ditt inlägg. Du har redan visat att du inte förstår grunderna inom handelsteori med ditt datorexempel.

Vad var det jag sa?

Bländande retorik pysen.

Men ok, då vet man hädanefter att dina inlägg i ämnet utan förlust kan bortses ifrån. Du är helt tom.
__________________
Senast redigerad av Clay Allison 2017-06-18 kl. 02:09.
Citera
2017-06-18, 19:29
  #40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad var det jag sa?

Bländande retorik pysen.

Men ok, då vet man hädanefter att dina inlägg i ämnet utan förlust kan bortses ifrån. Du är helt tom.

Men stackars liten. Blev du ledsen i ögat när folk synar dig? Jag har en magisterexamen i ekonomi, men du förstår inte ens grundläggande handelsteori. Du upprepar talking points som du hört i mainstreammedia men du förstår inte hur mekanismerna ser ut.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback