Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-23, 14:36
  #25
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men ditt perspektiv missar målet helt. Enda anledningen att Stockholms IT-marknad kan vara på väg att krascha är att staden misslyckas helt med att locka till sig kompetens för vad som annars vore en helt enormt fundamentalt värdefull marknad. Och fortsätter det så är det oundvikligt att den klappar ihop istället.

Det blir såklart ingen IT-krasch (i sverige) av den enkla anledningen att IT-bolagen är löjligt lågt värderade - till skillnad från it-bubblan. Även konsultbolagen som försörjer IT-sektorn är lågt värderade. Man ramlar inte och bryter benet när man ligger på golvet.

Situationen du beskriver med ständiga problem hitta kompetens är högst verklig i dessa dagar men sektorn kommer inte kollapsa p.g.a. att stockholm är "tråkigt och dyrt". Kalifornien är kanske lite roligare men om du inbillat dig att det är billigt leva där kanske en seriös realitycheck är på sin plats.

Skulle konsultarvoden och löner åka rymdraket i stockholm med ständigt nya rekord, så skulle det vara relevant att prata om bubbla. Men det sker ju inte. Konsultarvoden stiger men inte med någon imponerande raketfart direkt.

Vi lever i en konstig period där folk ser bubblor och krasch hela tiden, överallt. Det är en slags investerad "ny ekonomi".
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2017-07-23 kl. 14:45.
Citera
2017-07-23, 14:58
  #26
Medlem
Trillskes avatar
Förmodligen har bara en av oss bott i Kalifornien. Du är en av dessa klassiker som bara skriver grejer på måfå. Du skriver säkerligen vettiga saker också, men det där beteendet är så bisarrt att man får ont i huvudet och inte pallar att läsa längre.
Citera
2017-07-23, 18:41
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
* Stockholm är till att börja med inte speciellt naturligt attraktivt. Det är inte ett Kalifornien. För att konkurrera måste vi alltså vara bra via andra parametrar, och det är vi inte. Sverige är inte ett Schweiz. Det är till den bakgrunden vi har byggt ett samhälle som inte skalar (folk som flyttar hit får, om de har tur, betala mycket av lönen för att bo i skitiga krypin i en stad som bara blir skitigare), och som pressar ned den så kallade bruttolönen (man kanske lurar den dumma urbefolkningen med att dölja skatter i arbetsgivaravgiften, men kommer man utifrån blir effekten såklart den omvända eftersom bruttolönen krymper).
Det är dock inte så illa för folk som kommer från Indien/Kina/Öststaterna. De flyttar till högre BNP/Capita.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Detta leder bland annat till att vi har en del bubbeltendenser vad gäller rekrytering. Man kan inte sätta sådana som mig på rekrytering, för då har jag inte tid att bygga, designa, eller styra saker. Och det gäller alla andra med min kompetens också, vi passar alltså inte som rekryterare när vi har en sån här brist. Som rekryterare får man då istället folk med noll insyn i branschen - finns säker ett jobb för dig om du vill - och rekryteringsprocesserna är ofta direkt bisarra; inte ovanligt att man försöker rekrytera helt fel kompetenser. Du kan säkert räkna ut att det även gäller chefs-poster.
Det är linjechefer som har ansvar för kompetensförsörjning. Och dom kan konsultera sin personal vid behov.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men ditt perspektiv missar målet helt. Enda anledningen att Stockholms IT-marknad kan vara på väg att krascha är att staden misslyckas helt med att locka till sig kompetens för vad som annars vore en helt enormt fundamentalt värdefull marknad. Och fortsätter det så är det oundvikligt att den klappar ihop istället.
Tja, näringslivet lockar till sig kompetens, folk flyttar till Stockholm, köper BR, och du klagar över bostadsbubbla, men förstår inte den enkla processen.
Citera
2017-07-23, 22:15
  #28
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Förmodligen har bara en av oss bott i Kalifornien. Du är en av dessa klassiker som bara skriver grejer på måfå. Du skriver säkerligen vettiga saker också, men det där beteendet är så bisarrt att man får ont i huvudet och inte pallar att läsa längre.

Anfall är bästa försvar. Jag tror du pallar rätt mycket. Du häckar ju här betydligt mer än vad jag gör och producerar 5 gånger mer inlägg än mig per tidsenhet, under dygnets alla timmar ibland. Jag har nog tröttnat på alla attityder här innan jag når dina 10 år som medlem.
Citera
2017-07-24, 00:04
  #29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Du skriver att det fundamentala problemet är brist på kompetens och att det faktum att Stockholm är rätt oattraktivt gör det svårt att locka kompetens. Vidare skriver du att arbete som utförs är ytterst värdeskapande. Sedan skriver du om en massiv felallokering av kapital.
Felallokeringen av kapital sker inte i samma områden där man skriker om brist på kompetens. Det sistnämnda sker på väl beprövade marknader där kärnverksamheten mer och mer drivs av en digital plattform och man därför behöver systemutvecklare istället för pappvändare.

Felallokering sker istället inom kryptovalutor (samt det stora skämtet "fintech" i allmänhet), AI, VR.. områden där det faktiskt inte skriks lika mycket om brist på kompetens (för även om det är spännande områden så vet ingen vad de ska göra).

Citat:
Det är inga som helst problem att få kompetens till Stockholm, DET ÄR BARA ATT BETALA MER. Dubbla eller tredubbla lönerna.
Det handlar om global konkurrens. Menar du att det bara är att bli dubbelt så bra som alla andra? Faktum är att vi i Sverige redan måste betala högre löner än konkurrenter för att folk ska få samma löner som hos konkurrenter. Om vi leker med den lite distanta tanken att detta skulle innebära en nollsumma (sämre lön / bättre ställe att bo pga allmännytta) har vi plötsligt dragit in parametrar där Stockholm som sagt levererar som sämst.

Citat:
Och skulle det till slut verkligen visa sig totalt orealistikt att rekrytera till Stockholm så får ni väl öppna kontor i Milano, Silicon Valley eller var det nu är attraktivt för folk att bo.
Men om vi diskuterar problemet att få folk till Stockholm för att inte Stockholm IT ska krascha så känns det kontraproduktivt att flytta kontoret till Milano.
Citera
2017-07-24, 00:08
  #30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tja, näringslivet lockar till sig kompetens, folk flyttar till Stockholm, köper BR, och du klagar över bostadsbubbla, men förstår inte den enkla processen.
Men finns det ingen jävla gräns på din tröghet? Attraktiv arbetskraft flyttar inte i tillräckligt stor utsträckning till Stockholm, det är problemet du försöker besvara.
Citera
2017-07-24, 17:11
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men finns det ingen jävla gräns på din tröghet?
Sådana där personangrepp skriver du alltid när jag exponerar dina tankefel.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Attraktiv arbetskraft flyttar inte i tillräckligt stor utsträckning till Stockholm, det är problemet du försöker besvara.
Dom kanske läser dina inlägg om bostadsbubbla och inte vågar flytta hit.

Nu är det så att det flyttar hit folk. Och detta höjer prisnivån på marken.
Förstår du inte själv ditt tankefel. Skulle fler flytta hit skulle markpriset stiga ännu mer. Och du skulle skriva ännu fler personangrepp.

Hade vi nu haft marknadshyra hade detta reglerats smidigare. Då hade de som flyttat hit bara kunna hyra sig en bostad. Och så hade det byggts hyresrätter i större utsträckning.
Så detta är ytterligare ett exempel på hur vänstern hämmar landets utveckling.
Citera
2017-07-24, 17:49
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Sådana där personangrepp skriver du alltid när jag exponerar dina tankefel.


Dom kanske läser dina inlägg om bostadsbubbla och inte vågar flytta hit.

Nu är det så att det flyttar hit folk. Och detta höjer prisnivån på marken.
Förstår du inte själv ditt tankefel. Skulle fler flytta hit skulle markpriset stiga ännu mer. Och du skulle skriva ännu fler personangrepp.

Hade vi nu haft marknadshyra hade detta reglerats smidigare. Då hade de som flyttat hit bara kunna hyra sig en bostad. Och så hade det byggts hyresrätter i större utsträckning.
Så detta är ytterligare ett exempel på hur vänstern hämmar landets utveckling.

Byfånen är igång igen med sina fantastiska analyser. Varför fortsätter du trolla . Ingen tycker det är roligt.
Det finns hur många lägenheter som helst att hyra, Stockholm är helt enkelt inte speciellt attraktivt att flytta till om man har en kompetens som är internationellt efterfrågad. Det är inte så svårt att förstå eftersom det är så jävla trist. Bäst i Sverige att bo i visserligen men förbannat trist.
Jag minns när Spotify gnällde på skatteregler o bostadssituationen och allt vad det var, det var ju så svårt att hitta nånstans att bo för deras potentiella superrekryter från andra länder. Det visade sig att Spotify tackat nej till 24 nyproducerade lägenheter som dom blev erbjudna. Ha Ha. Något jätteproblem kan dom inte haft att hitta bostäder. Dom vill bara gnälla lite allmänt i ett öppet brev.
Jävla skitsnackare

Tröttnar du aldrig på stt skriva dynga? Ingen tar dig på allvar. 'Marknadshyra', 'vänstern', 'Singapore'.
Sådär nu har jag sammanfattat i tre ord allt du bidrar med, absolut ingenting.
Citera
2017-07-25, 01:34
  #33
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Sådana där personangrepp skriver du alltid när jag exponerar dina tankefel.


Dom kanske läser dina inlägg om bostadsbubbla och inte vågar flytta hit.

Nu är det så att det flyttar hit folk. Och detta höjer prisnivån på marken.
Förstår du inte själv ditt tankefel. Skulle fler flytta hit skulle markpriset stiga ännu mer. Och du skulle skriva ännu fler personangrepp.

Hade vi nu haft marknadshyra hade detta reglerats smidigare. Då hade de som flyttat hit bara kunna hyra sig en bostad. Och så hade det byggts hyresrätter i större utsträckning.
Så detta är ytterligare ett exempel på hur vänstern hämmar landets utveckling.
Jag citerar detta så att du inte kan ta bort det. För att inte landa i personangrepp tänker jag inte spekulera i varför du är som du är, men det är viktigt att folk kan se det så att de slutar försöka stånga mot betongväggen.

I inlägget ovan lyckas du med följande:
* Oprovocerat tjaffsa om en bostadsbubbla - igen! - i en tråd som inte har med bostadsbubbla att göra.
* Kommer med felaktiga påståenden om att jag tjafsar om en bostadsbubblan för närvarande, vilket inte hänt överhuvudtaget på mycket länge (till skillnad från dig behandlar jag det inte som att heja på ett fotbollslag). Oklart om du ljuger, är sinnesförvirrad (förlorad känsla för tid) eller inte förstår bättre.
* Observerar att ett flertal människor försöker ge dig enkel och tydlig information om verklighetens inflyttning till Stockholm (objektiv empirisk data), men misslyckas fullständigt ta till dig informationen ändå.
* Går in i en fight med mig om hur inflyttningen ser ut vad gäller IT-kompetens, trots att 1) Du vet att jag är aktiv i den marknaden, och 2) Du har själv gått igenom hela ditt arbetsliv redan, och har aldrig ens haft en kvalificerad position. För att inte tala om bransch-specifik sådan.

Vad missade jag? Hursomhelst räcker det.
Citera
2017-07-28, 19:17
  #34
Avstängd
Sveriges ekonomi går på flera cylindrar samtidigt, BNP starkare än väntat.
Citera
2017-07-30, 03:35
  #35
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Sveriges ekonomi går på flera cylindrar samtidigt, BNP starkare än väntat.

Detta kan du läsa på di.se:

"Sveriges BNP steg 1,7 procent under andra kvartalet, jämfört med föregående kvartal. Jämfört med motsvarande kvartal 2016 steg BNP 4,0 procent. Finansminister Magdalena Andersson beskriver för Di den svenska ekonomin som "urstark".

Kraftuttryck fungerar bra i propagandan. Vi minns "BNP", "4%" och "urstark".

BNP steg alltså 1,7% det andra kvartalet. Tråkigt nog var inflationen samma period 2,69%. Svensk BNP steg realt alltså inte ett enda smack men den intessanta biten information förbiser di.se och övrig massmedia helt och hållet. Det är som vanligt. Journalister vet inte vad de håller på med och fattar inte bättre. Förljuget positivt ska det också alltid vara när svenska journalister är i farten.

BNP-ökning på 4% sedan andra kvartalet 2016? Inflationen samma period var 11%. Sammantaget är allt det här rentav gräsliga uppgifter och svensk ekonomisk utveckling är rena rama skiten.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s.../penningmangd/
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2017-07-30 kl. 03:39.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback