Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-30, 22:17
  #1
Medlem
Ja, jag fattar att det inte finns någon mirakelformel här som kan användas för alla annonser eftersom det förstår beror på vart annonsen ska in. Problemet är att jag i ca 50% av alla fall när jag ska lämna annonser till små suspekta reklamblad etc. inte får någon mer info i spec:en än "Tryckfärdig pdf, alla bilder 300 dpi, CMYK-färger". Vad ska jag då välja vid pdf-exporten? Kan tilläggas att det inte hjälper att fråga dem vad jag ska välja - det har jag försökt. Får alltid svaret "eh en tryckfärdig pdf" eller "en högupplöst pdf". Jag får förutsätta att det oftast handlar om bestruket papper.

Jag har försökt läsa mig till vad olika pdfx-varianter innebär, men det hjälper inte. Blir ändå inte klokare för vad som motsvarar "en vanlig tryckbar pdf" i annonssammanhang. Ett tag skickade jag iväg annonser i pdfx1a:2003 eller något sådant - verkade fungera, men vet inte om detta var rätt. Nu har jag börjat att bara välja InD. förinställning "(tryckkvalitet)". Jag ser ju att allt då konv. till CMYK men profilen inkluderas inte. Är det det bästa? Hur gör ni andra som skickar in annonser när ni inte får färdig joboption-filer eller mer info än detta?
Citera
2017-06-01, 08:56
  #2
Medlem
Poechalis avatar
Det brukar tyvärr vara svårt att få något vettigt ur de man lämnar material till.
Men att ställa in pdfx1a är inte så dumt, har för mig att den inte tillåter otryckbara saker att slinka igenom.
Även om mottagaren inte vet vad de själva vill ha för CMYK-profiler kan det vara bra att CMYKa till en känd profil som kommer med i pdfen eftersom tryckeriets rip hursomhelst kanske konverterar till deras hus-profil på ett vettigt sätt. Ta tex Fogra27 om det är fintryck. Man klarar sig långt med en profil för bestruket och en obestruket dagspress för annonser.

Man kan med tiden samla på sig en uppsättning bra profiler eftersom det mesta trycks på samma tryckerier med liknande profiler. Ta reda på vilket tryckeri, om de vet vad dom gör har dom en profil på websidan.
Citera
2017-06-01, 10:46
  #3
Medlem
Poechalis avatar
ISO coated v2 är väl ett annat namn för FOGRA. Bestruket offset. Sen kan du kolla hos Tidningsutgivarna. Deras profil för uncoted är nog gångbar även på lokal-reklamtidningar på "dasspapper" om det skulle vara aktuellt.
Citera
2017-06-06, 19:03
  #4
Medlem
Pdf-x-1:a brukar jag använda och fogra39.
Citera
2017-06-16, 22:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymtillfallig
.....Jag ser ju att allt då konv. till CMYK men profilen inkluderas inte. Är det det bästa? Hur gör ni andra som skickar in annonser när ni inte får färdig joboption-filer eller mer info än detta?
Fast det är ju bara att välja att profilen ska inkluderas och sedan spara det som en förinställning, precis som utfallet och upplösningen och över vilka värde den ska minska den samma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback