Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-30, 21:20
  #1
Avstängd
Min flickvän har diabetes 1, och är väldigt smal och vill gå upp i vikt. Hon har ätit väldigt onyttigt vitt bröd, läsk, godis, chips, osv ja typ allt man inte ska äta när man har diabetes.

Resultatet har då givetvis blivit att sockret åkt bergochdalbana från 1-30 i socker på 2 timmar, detta är dagligen.

Hon orkar inte med detta mer utan vill börja äta kost som innehåller långsamma kolhydrater.

Varken hon eller jag är proffs på detta men vad jag kan hitta på Internet är det bla grovt bröd, bönor fullkornapasta osv.

Hur ska man gå upp i vikt av detta? Målet är väl att ligga på + 500-1000 kcal/ dygn. Hur gör man då?

Och hon väntar på tid till en dietist men det är lång väntan.

Så snälla lite tips på någon föda med mycket kcal men ändå långsamma kolhydrater
Citera
2017-05-30, 21:24
  #2
Medlem
AquaRegias avatar
Varför måste kaloriöverskottet komma från kolhydrater?
Citera
2017-05-30, 21:29
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Varför måste kaloriöverskottet komma från kolhydrater?

Det måste det kanske inte. Jag är som sagt väldigt dåligt på detta
Citera
2017-05-30, 21:47
  #4
Medlem
Det finns två saker som är viktiga här. Det ena är att hon inte verkar få i sig riktigt nog med energi och det andra är att hon inte har någon egen insulinproduktion. En normal individ stoppar ju i sig energi i form av kolhydrater, fett och protein som bryts ner i tarmen och absorberas som socker, fettsyror och aminosyror in i blodet. Ett insulinpåslag sker och cellerna i kroppen tar in sockret samtidigt som insulinet även signalerar till cellerna att de ska använda det här sockret till att bygga upp sig (insulin är ett starkt anabolt hormon). Desto mer energi du stoppar i dig, desto mer insulin produceras och desto fetare blir du.

I hennes fall så sätter hon bara i sig massa energi som far runt i cirkulationen utan att användas till något och till slut kissas det bara ut eftersom hon inte automatiskt kan öka sin insulin produktion. Det är viktigt att förstå detta då hennes kropp inte fungerar på samma sätt som en icke-diabetikers. Hon får ingen mer energi av att stoppa i sig massa läsk, det stannar bara i blodet och förstör kärl, organ, ögon, njurar och massa annat. Så det är absolut inte rekommenderat att hon fortsätter stoppa i sig massa snabba sockerarter. Hon kommer inte få någon energi av det.

Det kan såklart hjälpa att stoppa i sig långsammare kolhydrater, proteiner och fetter istället för snabba sockerarter så energin frigörs långsammare in i blodbanan och det insulin hon just nu får via injektioner kan räcka till för att få cellerna att ta upp det mesta av energin och undvika "socker-spikes" där det mesta av sockret bara kissas ut.

Ett annat sätt är att öka hennes metabolism genom att äta mer (obs, långsamma kolhydrater, fetter och proteiner) och öka hennes insulindos. Detta ska dock diskuteras med en läkare först då risken för lågt blodsocker ökar om hon inte justerar sin kost rätt efter insulindosen.
__________________
Senast redigerad av kashol 2017-05-30 kl. 21:57.
Citera
2017-05-31, 02:18
  #5
Medlem
Voelsens avatar
Alla kolhydrater har samma kalorivärde. De långsammaste måste nog vara sågspån, eller gamla dagstidningar
Citera
2017-05-31, 15:19
  #6
Medlem
Långsamma kolhydrater är t ex potatis, råris, quinoa, bulgur, havregryn.

Bönor innehåller mer protein om vi snackar kalorier.

Mer olivolja på fullkornspastan ger mer kalorier.
Det är omättat fett som, liksom långsamma kolhydrater, ska hjälpa sockret att ligga jämnt.
Citera
2017-10-25, 17:29
  #7
Medlem
Potatis, fullkornspasta osv. är inte långsamma kolhydrater. De är nästan ren stärkelse och höjer därför blodsockret mer och snabbare än rent vitt socker, som är bara hälften glukos. En brödskiva har högre GI-värde än en Snickers.

Om man har problem med kolhydrater/insulin är lösningen att dra ned på kolhydrater, inte att försöka hitta "långsamma" sådana.
Citera
2017-11-09, 22:25
  #8
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Min flickvän har diabetes 1, och är väldigt smal och vill gå upp i vikt. Hon har ätit väldigt onyttigt vitt bröd, läsk, godis, chips, osv ja typ allt man inte ska äta när man har diabetes.

Resultatet har då givetvis blivit att sockret åkt bergochdalbana från 1-30 i socker på 2 timmar, detta är dagligen.

Hon orkar inte med detta mer utan vill börja äta kost som innehåller långsamma kolhydrater.

Varken hon eller jag är proffs på detta men vad jag kan hitta på Internet är det bla grovt bröd, bönor fullkornapasta osv.

Hur ska man gå upp i vikt av detta? Målet är väl att ligga på + 500-1000 kcal/ dygn. Hur gör man då?

Och hon väntar på tid till en dietist men det är lång väntan.

Så snälla lite tips på någon föda med mycket kcal men ändå långsamma kolhydrater
Jag rekommenderar din flickvän 400 gram skalade hampafrön (2400 kcal) och för kolhydraterna, palatinose (även känt som isomaltulose).

Hampafröna kan du köpa på Willys (märket är Grainway), och palatinoset säljs hos MM Sports. Dosera palatinoset efter behov (antar att det blir några hundra gram om dagen av det också).

Palatinos har ett glykemiskt index på 32, så det är en vänlig, långsam kolhydrat för diabetiker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback