Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-30, 21:19
  #1
Medlem
Jag och min man har sökt lght via ett av de större bostadsbolagen i staden vi bor i. Vi har stått å i deras kö under en längre tid och blev tillslut erbjudna att kolla påen av deras lägenheter som vi sedan oxå tackade jag till. När vi skulle skriva på själva intresseanmälan till denna lägenhet så skrev vi min mans uppgifter och att endast han skulle stå på kontraktet. Anledningen till detta är för att jag har en del skulder från tidigare som jag dessutom håller på att reda upp i dagsläget ( inga hyresskulder )
Bostadsbolaget frågade varför jag inte ville stå på kontraktet och ärlig som jag är så sa jag varför.... vi blev då nekade lägenheten pga av mig. Min man jobbar heltid,har bra inkomst, inga betalningsanmärkningar samt bra referenser.

Vi sökte nu 1,5 mån igen en lght hos dom och blev återigen erbjuden visning. Denna gången åkte min man ensam till kontoret å skrev på intresseanmälan. Han sa att han skulle bo där själv med vår son.
Idag ringer en av personerna som jobbar på bolaget upp min man och säger : vi vill inte att du söker fler lägenheter hos oss förrän din fru är skuldfri???!!!! Får man ens göra så undrar jag? Ska min man och son vara bostadslösa pga av mig?
Jag blev såklart vansinnig när han berättade detta och ringde upp bolaget å sa både det ena och andra till dom för att jag var så ledsen och kände mig väldigt kränkt. Det finns ju ingen lag på att 2 ska stå på ett kontrakt när man är ett par? Hur många hushåll ör det inte där ena parten har skulder? Tycker detta är ytterst märkligt gjort utav dom iaf.
Kan man gå vidare med ett sånt här ärende eller är det bara att glömma och gå vidare?
Citera
2017-05-30, 21:41
  #2
Medlem
Du låter som en invandrare, är du det?
Citera
2017-05-30, 21:42
  #3
Medlem
Det är inte diskriminering att ha som policy att neka personer med skulder att få hyra bostad. Ni har inte varit ärliga med vilka personer som ska bo i hyresrätten.
Citera
2017-05-30, 21:44
  #4
Medlem
För det första, vad har det med saken att göra?
För det andra, skulle det spela ngn roll menar du?
För det tredje, varför kommenterar du ens?
Citera
2017-05-30, 21:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Det är inte diskriminering att ha som policy att neka personer med skulder att få hyra bostad. Ni har inte varit ärliga med vilka personer som ska bo i hyresrätten.
Ok... jag är helt med på att om man har som policy att människor med skulder inte får hyra blir nekade.
Men om den som ska stå på kontraktet inte har skulder? Och som sagt det finns ju ingen lag på att båda ska stå på kontraktet?
Och ärliga var vi från början.
Citera
2017-05-30, 21:52
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jahopp80
Ok... jag är helt med på att om man har som policy att människor med skulder inte får hyra blir nekade.
Men om den som ska stå på kontraktet inte har skulder? Och som sagt det finns ju ingen lag på att båda ska stå på kontraktet?
Och ärliga var vi från början.
Kränkt? Alltså är du invandrare. Kanske bra att ett bostadsbolag vill låta skuldfria svenskar få lägenheter för en gångs skull. De kan du väl unna dem?

Men anmäl de för diskriminering bara. Du får säkert en hacka den vägen. Det verkar ju alla andra få. Lycka till!
Citera
2017-05-30, 21:57
  #7
Medlem
Har du ingen hyresrättsförening du kan vända dig till?
Citera
2017-05-30, 22:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Kränkt? Alltså är du invandrare. Kanske bra att ett bostadsbolag vill låta skuldfria svenskar få lägenheter för en gångs skull. De kan du väl unna dem?

Men anmäl de för diskriminering bara. Du får säkert en hacka den vägen. Det verkar ju alla andra få. Lycka till!

Men shit!!!! Nej jag är INTE invandrare.... och låta skuldfria svenskar få lägenheter för en gångs skull? Så du tycker alltså att människor som gjort misstag tidigare i livet ska straffas för det för alltid? Plus att man inte då heller ska ha rätten att få tak över huvudet?
Citera
2017-05-30, 22:07
  #9
Medlem
De får välja vilka de hyr ut till men de får inte välja bort någon på grund av kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund, religion eller funktionshinder. Dessa är de som tas upp i lagen.
I övrigt får de ha vilka regler de anser sig behöva.
Ibland blir det då såna konsekvenser som du råkat ut för.
Citera
2017-05-30, 22:07
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jahopp80
Men shit!!!! Nej jag är INTE invandrare.... och låta skuldfria svenskar få lägenheter för en gångs skull? Så du tycker alltså att människor som gjort misstag tidigare i livet ska straffas för det för alltid? Plus att man inte då heller ska ha rätten att få tak över huvudet?
Nu är det ju så att inflödet av jihadkrigare gjort det stört omöjligt att få tag i lgh i sverige så kraven har verkligen blivit stenhårda.
Citera
2017-05-30, 22:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
De får välja vilka de hyr ut till men de får inte välja bort någon på grund av kön, sexuell läggning, etnisk bakgrund, religion eller funktionshinder. Dessa är de som tas upp i lagen.
I övrigt får de ha vilka regler de anser sig behöva.
Ibland blir det då såna konsekvenser som du råkat ut för.

Tack för vettigt svar 👍🏻
Citera
2017-05-30, 22:25
  #12
Medlem
Bostadsbristen gör ju att de kan välja att vraka mellan hyresgäster som de vill.

Sen kanske det är lite märkligt att neka när du inte står på kontraktet, men samtidigt så förstår man ju att de väljer nån annan som inte har dessa problem.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback