Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-30, 19:21
  #1
Medlem
Hej! Läst mycket på Flashbacks forum & eftersom man kan vara anonym & folk är mer ärliga än i verkligheten (ansikte mot ansikte) så tänkte jag höra om mina stats är okej eller sämre än er som tränar styrke.

Är 178 cm lång & väger 93kg

Benböj 3 reps på 140 kg
Bänkpress 1 rep 140 kg
Marklyft 1 rep 200 kg

Har aldrig testat några dopingpreparat & alltid tränat ren. Är 27 år. Vågar man testa crossfit? Haft 1 halvårs träningsuppehåll & precis börjat igen.

Roligt forum & kul att följa alla medlemmar.


Mvh
Citera
2017-05-31, 07:16
  #2
Medlem
Dina stats är nog helt normala för din vikt och situation. Jag har sett att det finns många som t.ex bänkar mindre än så men då väger de oftast inte så mycket heller. FakYuToo hävdar att han aldrig har tränat, väger 70 kg och är starkare än du. "beefcake93" tar 225 kg i bänk, jag knappt 170 (natty). Jag har för min del bara tränat ett halvår nu men har i min ungdom också tränat en del varpå det brukar vara lättare att komma tillbaka. Det vore lite intressant att veta vad du tar i strikt bicepscurl. De flesta som kör natty brukar såsmåningom träna strikt med vikter på runt 60 kg, så 70kg strikt enkelrep borde vara någon slags målsättning för den som tränat ett tag. Är själv inte 100% på mina stats därvidlag pga omständigheter. Jag är också nyfiken på hur många armhävningar du maxar och antal bänkreps 100/110 kg.
Citera
2017-05-31, 09:41
  #3
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Dina stats är bra. Du tar mer i lyften än vad majoriteten på det här forumet gör.

Varför sklle du inte våga pröva X-fit? testa men var försiktig så du inte hetsar runt för mycket i dom teknikkrävande övningarna. Stor risk att skada sig då.
Citera
2017-05-31, 11:06
  #4
Medlem
lucifersatans avatar
Din böj suger jämfört med bänken, annars bra.
Citera
2017-05-31, 18:41
  #5
Medlem
Dina stats är imponerande och väldigt bra!

Du kan ta en titt på det här schemat och jämföra. https://www.exrx.net/Testing/WeightL...Standards.html

du ligger på en avancerad nivå i samtliga utom knäböj.

du har en bra grund och kul att du börjat träna igen
Citera
2017-05-31, 23:05
  #6
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Din böj suger jämfört med bänken, annars bra.

Det beror junhelt på,hur han är byggd...
Citera
2017-06-01, 01:12
  #7
Medlem
LaLocas avatar
Helt ok... men du kanske är in det tyngsta laget kroppsviktsmässigt med tanke på din längd och styrka. Men kör lite mer böj å mark (typ 2-3 ggr i veckan på vettig belastning osv) så har du snart 50 kg till i totalen.
Citera
2017-06-01, 09:43
  #8
Medlem
Vet inte hur mycket du har tränat innan, men marken och bänken är klockrena! jag brukar tycka att kroppsvikt i bänken och dubbel kroppsvikt i böjen och mark är kravet för att börja prata styrka om man är skapt som folk, så böjen behöver kanske lite kärlek.

Men det brukar ta ett tag att nå den totalen, så du är på god väg!
Citera
2017-06-03, 06:55
  #9
Medlem
Mjälls avatar
Du är klart starkare än gemene man, även gemene man som styrketränar. Ska du inte satsa professionellt ligger du nog rätt nära en punkt där diminishing returns börjar bli aktuellt. Men ingen kan svara på vad som är den optimala nivån på styrka. Sånt där får man väl känna efter själv i sin livssituation.

Jag själv maxar bara 110 i marklyft och har bara tränat i ett år så tyck gärna att jag snackar skit.

Gällande crossfit ska det nog betraktas som en träningsmetodik, inte en nivå. Att kuta runt mellan övningar slumpade av en ledare är nog mer ett sätt att göra träningen till en kul och motiverande grej samt introducera element av cardio än ett upplägg som man måste ha en viss fysik för. Crossfit-människorna själva vill förstås se det på ett annat vis, med sina sekteristiska tendenser ovanpå den vanliga prestige-hetsen inom träning/fitness.
__________________
Senast redigerad av Mjäll 2017-06-03 kl. 06:59.
Citera
2017-06-03, 09:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuuuuuuld
Vet inte hur mycket du har tränat innan, men marken och bänken är klockrena! jag brukar tycka att kroppsvikt i bänken och dubbel kroppsvikt i böjen och mark är kravet för att börja prata styrka om man är skapt som folk, så böjen behöver kanske lite kärlek.

Men det brukar ta ett tag att nå den totalen, så du är på god väg!

Du menar 1,4-1,5 kroppsvikter i bänkpress om man tar 2 kroppsvikter i böj och mark. Att bänkpressa kroppsvikten är bra, men jag tror ingen med den styrkenivån klara dubbelt så mycket i knäböj.
Citera
2017-06-04, 08:15
  #11
Medlem
Tack för svaren allihopa.

Kul att se & läsa 👍
Gjorde 8 reps på 150 kg i bänken igår & har tagit 240 i marklyft som bäst. Har som mål 230 i mark & 180 - 200 i benböj.
Bara jag får vara skadefri nu.
Är helt ren & har aldrig testat någonting.
Citera
2017-06-04, 10:24
  #12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shonne11
Tack för svaren allihopa.

Kul att se & läsa 👍
Gjorde 8 reps på 150 kg i bänken igår & har tagit 240 i marklyft som bäst. Har som mål 230 i mark & 180 - 200 i benböj.
Bara jag får vara skadefri nu.
Är helt ren & har aldrig testat någonting.

I första inlägget skrev du att du gjorde 1 rep på 140 kg i bänken, nu gör du 8 reps på 150 kg? Och 240 kg i mark när du först skrev 200 kg?

Edit: Såg nu att du skrev att du haft träningsuppehåll och precis börjat igen.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-06-04 kl. 10:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback