Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-30, 16:28
  #1
Medlem
Jag är en tjej på 18 år, 165 cm och 55 kg. Jag har redan gått ner i vikt men försöker nå min målvikt på 53 kg. Tränar flera gånger i veckan och är noggrann med vad jag äter, men ibland får jag sådana sjuka "ätanfall". Det handlar inte om att jag är hungrig och jag skulle heller inte påstå att jag känner mig sötsugen. Jag bara måste äta något och då kan jag lätt trycka i mig en 200g chokladkaka eller en halv påse chips utan problem. Trots att kroppen säger stopp och att jag egentligen inte är särskilt sugen längre efter ett tag kan jag inte sluta äta ibland. Någon som kanske vet vad detta beror på, och hur jag isåfall ska göra för att få stopp på det?

Efter detta inträffat känner jag direkt att jag får ångest och vill typ bränna kalorierna jag just tryckt i mig så fort som möjligt. Ofta gör jag typ ett försök till att träna direkt efter men jag vet inte om det är så effektivit.. Vet någon om det är det? Efteråt hoppar jag oftast över måltider också för att jag ätit så mycket och helt enkelt inte orkar att äta kvällsmat efter och jag känner mig väldigt trött och matt.

Jag undrar också hur mycket det påverkar om jag äter exempelvis en hel chokladkaka en dag. Påverkar det viktnedgången och formen märkbart om jag fortfarande är aktiv? Jag går på spinning minst en gång i veckan, andra former träningspass som bodypump eller tabata någon gång i veckan samt tränar på gym 2-3 ggr.

Jag vill också påpeka innan någon svarar i denna tråden att jag inte har ätstörningar eller liknande. Tack
__________________
Senast redigerad av helpmeplzzz 2017-05-30 kl. 17:04.
Citera
2017-05-30, 16:50
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
18 års gräns på forumet. Det är vad du gör över en längre tidsperiod som kommer spela roll, en chokladkaka då och då lär inte påverka på lång sikt. Däremot kan viktnedgången avstanna pga att chokladkakan kanske gör att du hamnar på +-0 när det gäller kalorier, vilket gör att du stannar i vikt. Det är bara att låta bli, eller äta det men håll koll på kalorierna. Det gäller oavsett vad eller hur du tränar.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-05-30 kl. 17:00.
Citera
2017-05-30, 16:57
  #3
Medlem
Om du är sötsugen kan jag rekommendera dig Lohilos proteinglasss. En stor bytta glass motsvarar ca 250 kcal med 22 gram protein som ger en mättnadskänsla
Citera
2017-05-30, 16:58
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpmeplzzz
Jag är en tjej på 17 år, 165 cm och 55 kg. Jag har redan gått ner i vikt men försöker nå min målvikt på 53 kg. Tränar flera gånger i veckan och är noggrann med vad jag äter, men ibland får jag sådana sjuka "ätanfall". Det handlar inte om att jag är hungrig och jag skulle heller inte påstå att jag känner mig sötsugen. Jag bara måste äta något och då kan jag lätt trycka i mig en 200g chokladkaka eller en halv påse chips utan problem. Trots att kroppen säger stopp och att jag egentligen inte är särskilt sugen längre efter ett tag kan jag inte sluta äta ibland. Någon som kanske vet vad detta beror på, och hur jag isåfall ska göra för att få stopp på det?

Efter detta inträffat känner jag direkt att jag får ångest och vill typ bränna kalorierna jag just tryckt i mig så fort som möjligt. Ofta gör jag typ ett försök till att träna direkt efter men jag vet inte om det är så effektivit.. Vet någon om det är det? Efteråt hoppar jag oftast över måltider också för att jag ätit så mycket och helt enkelt inte orkar att äta kvällsmat efter och jag känner mig väldigt trött och matt.

Jag undrar också hur mycket det påverkar om jag äter exempelvis en hel chokladkaka en dag. Påverkar det viktnedgången och formen märkbart om jag fortfarande är aktiv? Jag går på spinning minst en gång i veckan, andra former träningspass som bodypump eller tabata någon gång i veckan samt tränar på gym 2-3 ggr.

Jag vill också påpeka innan någon svarar i denna tråden att jag inte har ätstörningar eller liknande. Tack


Du skrev fel, för du är väl 18 år?
Citera
2017-05-30, 16:58
  #5
Medlem
Du bör sätta en högre målvikt för din längd, du är ju inte fet. Träna dina pass och ät bra mat 3-4 gånger om dagen.
Tror att du är lite för känslig bara, träna och ät som en normal person och tänk inte på vikten så mycket. Om du tränar och äter bra så kommer du öka i vikt, vilket är bra.
Muskler väger mer än fett så skippa vågen, kolla dig i spegeln och tänk på resultaten istället.
Citera
2017-05-30, 16:58
  #6
Medlem
om du är sötsugen kan jag rekommendera lohilos proteinglass. en stor bytta motsvarar ca 260 kalorier och ger 22 gram protein kan ätas utan dåligt samvete
Citera
2017-05-30, 16:59
  #7
Medlem
MoaLjungs avatar
Det där med att vilja äta utan att vara sugen eller hungrig känner jag igen, man vill bara ha något att tugga på, men om det är ätstörning så förstår man inte att man blir tjockare så det är inte det du har.
Citera
2017-05-30, 17:04
  #8
Medlem
Att man ibland trycker i sig mer än man behöver gör ingen "skada" så länge det totala energiintaget över tid är mindre än förbrukningen. Energi kan inte uppstå ur intet. Så länge man över tid ligger på ett kaloriunderskott så går man ner och vice versa. Se det alltså över en längre tid.
Citera
2017-05-30, 17:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Att man ibland trycker i sig mer än man behöver gör ingen "skada" så länge det totala energiintaget över tid är mindre än förbrukningen. Energi kan inte uppstå ur intet. Så länge man över tid ligger på ett kaloriunderskott så går man ner och vice versa. Se det alltså över en längre tid.

Men om jag trycker i mig mer än vad jag behöver typ 2 dagar i veckan då?
Citera
2017-05-30, 17:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpmeplzzz
Men om jag trycker i mig mer än vad jag behöver typ 2 dagar i veckan då?
Du kan trycka i dig mer än vad du behöver i en månad. Om du över en längre tid ändå hamnar på kaloriunderskott så går du ner i vikt.

Jämför med de som är väldigt överviktiga som går ner i vikt. De har överätit under en lång tid, men totalt sett från när de var tjocka till de var mindre så ligger de på kaloriunderskott eftersom de faktiskt går ner i vikt. Då ser man det på väldigt lång tid.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2017-05-30 kl. 17:21.
Citera
2017-05-30, 17:20
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpmeplzzz
Men om jag trycker i mig mer än vad jag behöver typ 2 dagar i veckan då?

Då ligger du på överskott två dagar i veckan. Om det överskottet är såpass stort att det blir +-0 i slutet av veckan, trotts underskott dom andra dagarna, så står du still i vikt den veckan.
Citera
2017-05-30, 17:36
  #12
Medlem
Ät proteinrikt, proteinet gör dig mätt. Skulle du behöva det söta så säger jag som de andra,
köp proteinglass det brukar jag ta när jag är sugen, eller någon low sugar proteinbar att trycka i dig, bättre än en hel chokladkaka iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback