• 1
  • 2
2017-05-30, 23:45
Moderator
HelgeBuks avatar
Har du redan ISK eller kapitalförsäkring så skulle jag vilja påstå att det är en "no-brainer" att köpa räntefond för pengarna. Spiltan Räntefond Sverige har jag t.ex., den har relativt fin utveckling (ca 2,5% per år = dubbelt så mycket som ditt räntekonto) och mycket låg risk. Den har dock haft en neråtperiod mellan sep -15 och mar -16, ca -0,5%. Men det är den enda riktiga nergången på 10 år.
Förvaltningsavgift 0,1% och ingen köp- eller säljavgift.
Citera
2017-05-31, 01:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Har du redan ISK eller kapitalförsäkring så skulle jag vilja påstå att det är en "no-brainer" att köpa räntefond för pengarna. Spiltan Räntefond Sverige har jag t.ex., den har relativt fin utveckling (ca 2,5% per år = dubbelt så mycket som ditt räntekonto) och mycket låg risk. Den har dock haft en neråtperiod mellan sep -15 och mar -16, ca -0,5%. Men det är den enda riktiga nergången på 10 år.
Förvaltningsavgift 0,1% och ingen köp- eller säljavgift.

Går räntan upp, går räntefonder ner. Med tanke på det osedvanligt låga ränteläget, så är det sannolikt att räntan går upp. (Och då går räntefonder ner).
Så jag skulle nog avråda från räntefonder i dagsläget, och speciellt för TS, då han måste vara tvärsäker på att kunna ta ut insatta pengar för att kunna betala sina skatter. ISK för räntebärande papper/fonder? Är du säker på att ISK funkar där?
(Känns lite fel i mina öron).
Citera
2017-05-31, 08:32
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Går räntan upp, går räntefonder ner. Med tanke på det osedvanligt låga ränteläget, så är det sannolikt att räntan går upp. (Och då går räntefonder ner).
Så jag skulle nog avråda från räntefonder i dagsläget, och speciellt för TS, då han måste vara tvärsäker på att kunna ta ut insatta pengar för att kunna betala sina skatter. ISK för räntebärande papper/fonder? Är du säker på att ISK funkar där?
(Känns lite fel i mina öron).

2007-2008 när börsen rasade och styrräntan var 3,5-4% så gav fonden jag nämnde drygt 4% på ett år (sep 07-sep 08), så det verkar inte vara nåt problem. Beror väl på vilka slags räntepapper fonden har. Jag äger ovan nämnda fond i en ISK så det är jag 100% säker på.
Citera
2017-05-31, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
2007-2008 när börsen rasade och styrräntan var 3,5-4% så gav fonden jag nämnde drygt 4% på ett år (sep 07-sep 08), så det verkar inte vara nåt problem. Beror väl på vilka slags räntepapper fonden har. Jag äger ovan nämnda fond i en ISK så det är jag 100% säker på.

När börserna rasar går räntefonder upp, eftersom folk söker sig till "säkrare placeringar". När räntorna höjs, rasar räntefonder, eftersom räntefonder sitter fast med gamla obligationer etc. till låg ränta. Men TS är inte ute efter att "gambla" med skattepengarna vad jag förstår.. TS vill ha en avkastning och "skatteskuldspengarna" säkrade när TS väl ska betala in skatten. Då är det enbart "låsta konton" på kanske ett halvår som är alternativet. (Låsningstiden brukar man bara kunna välja med "fasta steg", exempelvis 6 mån, 12 mån etc. etc.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in