• 1
  • 2
2017-05-30, 14:17
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Jag har realiserat en rätt stor vinst, vilket innebär att jag har en del pengar som ska till staten nästa år, men som är i min ägo fram tills februari. Frågan är vad jag ska göra med dem?

Givetvis vill jag inte ta allt för stora risker med dessa pengar. Det uppenbara alternativet är att sätta dem på ett bankkonto med insättningsgaranti och låsa dem i ett halvår. Det bästa alternativet jag hittat är Sevenday Bank som erbjuder 1,1% i årsränta om man låser pengarna i 6 månader. Just nu lutar det åt att jag gör just detta, men jag tänkte ändå hör här på Flashback ifall det är någon som har någon annan idé innan jag gör slag i saken. Så vad säger ni?
Citera
2017-05-30, 14:31
Medlem
Everything on red or no balls.
Citera
2017-05-30, 15:25
Medlem
JavalangIIs avatar
Jag hade satt in dem på ett "säkert" bankkonto och inte tagit några risker alls med dem. Du gör nog rätt.
Citera
2017-05-30, 18:06
Medlem
1,1% ränta? Är inte det sämre än inflationen? Dina pengar tappar alltså i värde.

Sätt in dem på någon fond som ökar i värde.
Citera
2017-05-30, 18:16
Medlem
Ta det säkra före det osäkra!

Med så pass kort tid till dess att pengarna ska in skulle inte jag riskera någonting. Det handlar inte alltid om att "vinna" så mycket som möjligt snabbt, man vill inte heller stå där när skatten ska in och inte kunna betala.

Hade vi pratat ett par år, då hade det väl varit en annan femma...
Citera
2017-05-30, 18:43
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
1,1% ränta? Är inte det sämre än inflationen? Dina pengar tappar alltså i värde.
Staten ska ha x kronor oavsett om jag betalar nu eller i februari. Det är alltså statens pengar som tappar i värde, inte mina. Man kan se det som att jag har ett räntefritt lån av staten de närmaste 8 månaderna. Antingen så kan jag betala skatten nu, och låta staten få räntan de närmaste 8 månaderna, eller så behåller jag pengarna så länge som möjligt, och får räntan själv. Räntan är gratis pengar för mig, oberoende av inflationen.

Citat:
Och om fonden kraschar precis när det är dags att betala skatten, då tvingas jag sälja av en stor del av mitt egna kapital. Detta är precis vad jag gör med mina egna pengar, men inte med pengar som jag måste avvara om ett halvår.

Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Jag hade satt in dem på ett "säkert" bankkonto och inte tagit några risker alls med dem. Du gör nog rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Ta det säkra före det osäkra!

Med så pass kort tid till dess att pengarna ska in skulle inte jag riskera någonting. Det handlar inte alltid om att "vinna" så mycket som möjligt snabbt, man vill inte heller stå där när skatten ska in och inte kunna betala.

Hade vi pratat ett par år, då hade det väl varit en annan femma...

Jag håller med er och så får det bli. Min tanke var att se vad folk hade att säga om säkra räntefonder och liknande, men har läst lite mer sen jag startade tråden och har inte sett några övertygande argument för det.
Citera
2017-05-30, 19:05
Medlem
Citat:

1,1% är mer än 0%. Och ungefär den bästa sparränta som går att få med dom villkoren. Skulle du kunna säga mig en fond som kommer att öka i värde på 6 månader?
Senast redigerad av gfbs88 2017-05-30 kl. 19:08.
Citera
2017-05-30, 20:08
Medlem
Jag har just gjort samma resa. Jag valde att placera pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti. Det är ju bara delen som överstiger 30k som behöver betalas in i februari. Resten har du ju ett par månader till på dig att betala. Kanske vet du även med dig att du får göra avdrag som du kan kvitta mot delar av skatten? Du behöver ju inte låsa mer än nödvändigt.
Citera
2017-05-30, 22:34
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Jag har just gjort samma resa. Jag valde att placera pengarna på ett sparkonto med insättningsgaranti. Det är ju bara delen som överstiger 30k som behöver betalas in i februari. Resten har du ju ett par månader till på dig att betala. Kanske vet du även med dig att du får göra avdrag som du kan kvitta mot delar av skatten? Du behöver ju inte låsa mer än nödvändigt.
Ända chansen till avdrag jag har är om jag skulle gå med förlust på värdepapper. Det vill jag ju inte göra med flit, men jag har funderat på om man borde anpassa investeringsstrategin för sitt övriga kapital (som ej ska skattas) något p.g.a. skatteskäl.

Jag tänker mig att mer riskfyllda investeringar borde vara extra värdefulla i år eftersom jag har "rabatt" på eventuella förluster. Exempelvis skulle jag kunna investera i massa förhoppningsbolag. Om vi säger att de har 1/5 chans att skjuta i höjden och 4/5 chans att gå i konkurs, då skulle man kunna investera i 5 sådana bolag. 4 av företagen går i konkurs och förlusten realiseras innan årsskiftet, medan man väntar med att realisera vinsten för det 5e företaget till nästa år. Vinsten blir densamma i slutändan, men man skjuter på skatten för vinsten ett år till.

Detta var ju ett väldigt idealiserat exempel men det verkar principiellt riktigt för mig. Vad har ni för synpunkter kring detta? Finns det några populära metoder för att skjuta på skatten på liknande sätt?
Citera
2017-05-30, 22:42
Medlem
kraftfoders avatar
TS vill vara säker på pengarna, men vill ha avkastning. Det finns lösningar för TS: Sätt in pengarna på ett "låst konto" med fast ränta och bankgaranti. Skitdålig ränta, egentligen, men bättre än inget. Finns en massa alternativ, men kolla "låstiden" samt framförallt kolla att den statliga bankgarantin gäller.

Några hundralappar kan det röra sig om. Men knappast mer. Dock ändå lite "gratis pengar"...
Citera
2017-05-30, 22:46
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
TS vill vara säker på pengarna, men vill ha avkastning. Det finns lösningar för TS: Sätt in pengarna på ett "låst konto" med fast ränta och bankgaranti.
Det är precis vad TS själv föreslog i trådstarten, men tack för tipset.
Citera
2017-05-30, 22:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Det är precis vad TS själv föreslog i trådstarten, men tack för tipset.

Tyvärr är det nog det enda alternativ som står till buds idag, om man vill vara 100% säker på pengarna samt att få en avkastning, om än pytteliten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in