Citat:
Ursprungligen postat av
nilserikkk
1,1% ränta? Är inte det sämre än inflationen? Dina pengar tappar alltså i värde.
Staten ska ha x kronor oavsett om jag betalar nu eller i februari. Det är alltså statens pengar som tappar i värde, inte mina. Man kan se det som att jag har ett räntefritt lån av staten de närmaste 8 månaderna. Antingen så kan jag betala skatten nu, och låta staten få räntan de närmaste 8 månaderna, eller så behåller jag pengarna så länge som möjligt, och får räntan själv. Räntan är gratis pengar för mig, oberoende av inflationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
nilserikkk
Sätt in dem på någon fond som ökar i värde.
Och om fonden kraschar precis när det är dags att betala skatten, då tvingas jag sälja av en stor del av mitt egna kapital. Detta är precis vad jag gör med mina egna pengar, men inte med pengar som jag måste avvara om ett halvår.
Citat:
Ursprungligen postat av
JavalangII
Jag hade satt in dem på ett "säkert" bankkonto och inte tagit några risker alls med dem. Du gör nog rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BengtGbg
Ta det säkra före det osäkra!
Med så pass kort tid till dess att pengarna ska in skulle inte jag riskera någonting. Det handlar inte alltid om att "vinna" så mycket som möjligt snabbt, man vill inte heller stå där när skatten ska in och inte kunna betala.
Hade vi pratat ett par år, då hade det väl varit en annan femma...
Jag håller med er och så får det bli. Min tanke var att se vad folk hade att säga om säkra räntefonder och liknande, men har läst lite mer sen jag startade tråden och har inte sett några övertygande argument för det.