Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-29, 23:54
  #1
Medlem
cybergrodans avatar
Häromdagen när jag var ute med cykeln på en stig i skogen såg jag detta framför mig. Jag stannade för att kolla var det var för något, och det såg onekligen konstigt ut. Mitt på stigen låg det, vad jag tycker ser ut som en älgkalv? Det konstiga var att den var som ''ihoprullad'', typ som att någon skulle ha kurrat ihop den. Dessutom saknades klövarna och huvudet, och det var inget blod eller annat än just skinnet på platsen.

Hur kan detta komma sig? Är det något djur som tagit den eller vad tror ni? Ni som är mycket ute i skogen, har ni sett detta förut?

https://minfil.org/V1e5Jdb2b4/187879...51000843_n.jpg
https://minfil.org/Wde6J9bfbf/188344...32828930_n.jpg
Citera
2017-05-30, 01:04
  #2
Medlem
Den är flådd , syns att det är skuren med kniv vid huvudet (raka kanter). Så det är en människa som gjort det.
Citera
2017-05-30, 01:11
  #3
Medlem
Gissar att det är ett tamdjur -typ get och att någon dumpat slaktrester i skogen.
Älgkalvarna är ju röda den här tiden på året ser inte ut som älg för mig...
Citera
2017-05-30, 08:41
  #4
Medlem
Agamantums avatar
Ziggizar har ful-slaktat en get (stackars djur) och klippt av skinnet och lämnat skiten i skogen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...t-bil-av-polis
Citera
2017-05-30, 10:07
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Gissar att det är ett tamdjur -typ get och att någon dumpat slaktrester i skogen.
Älgkalvarna är ju röda den här tiden på året ser inte ut som älg för mig...

Jag tycker att det ser ut som en älgkalv, sannolikt skjuten förra hösten. Skytten har sedan saltat in och behållit skinnet för att bereda det vid tillfälle. Nu på försommaren har skytten insett att han eller hon inte har tid, lust eller kunskap att ta hand om skinnet och har därför dumpat det.

Det är min teori.
Citera
2017-05-30, 11:13
  #6
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Den är flådd , syns att det är skuren med kniv vid huvudet (raka kanter). Så det är en människa som gjort det.
Exakt! Det syntes även vid benen.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag tycker att det ser ut som en älgkalv, sannolikt skjuten förra hösten. Skytten har sedan saltat in och behållit skinnet för att bereda det vid tillfälle. Nu på försommaren har skytten insett att han eller hon inte har tid, lust eller kunskap att ta hand om skinnet och har därför dumpat det.

Det är min teori.
Ja, jag har svårt att tro att det är en get egentligen. Det såg verkligen ut som en älgkalv, men jag har ingen större koll så jag lägger ingen värdering i vad jag själv tror, haha.
Din teori låter trolig, men det som var så konstigt är just platsen. På den där stigen går det mycket hästar, och det är en del folk som rör sig omkring. Varför dumpa skinnet precis på mitten av stigen? I och för sig kan det ju ha dumpats på en annan plats, för att sedan ha förflyttats av ett annat djur.

Jag tackar i alla fall för svaren!
Citera
2017-06-09, 19:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag tycker att det ser ut som en älgkalv, sannolikt skjuten förra hösten. Skytten har sedan saltat in och behållit skinnet för att bereda det vid tillfälle. Nu på försommaren har skytten insett att han eller hon inte har tid, lust eller kunskap att ta hand om skinnet och har därför dumpat det.

Det är min teori.

Eller saltat och lagt undan för att sälja till uppköpare vid tillfälle, bara för att glömma bort det eller inte fått tillräckligt många för att betala bensin för transporten till uppköparen (man får inte mycket per skinn).

Det ser definitivt ut som älgkalv.

Det är fullt tillåtet att lämna slaktrester av vilt i skogen.
Men att lämna det mitt på en stig är inte ok.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback