Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-29, 20:38
  #1
Medlem
Det var något eller två år sedan jag var i simrishamn. Är inte jättehemma på simrishamn men helt klart en klassisk sommarstad jag gärna besöker för lite strosande och kanske en glass när vädret visar sig från sin granna sida. Var där i förra veckan och noterade att det var, som jag uppfattade, en ganska stor andel med afrikanska/arabisk rötter.

Nu kan det såklart låta fördomsfullt. Jag har ingen aning om de var lokalbefolkning eller på besök. De har rimligen samma rätt att äta en god och svalkande glass i den tryckande hettan som vem som helst men det är klart man ändå måste få undra om simrishamn givet befolkningens relativa storlek fått en stor andel nyinflyttade det senate året från de områden jag nämner ovan.
Obs, snälla inget drabbel och spekulationer (ni vet vad jag menar) utan håll er till fakta.
Citera
2017-05-29, 21:37
  #2
Medlem
Uppslags avatar
Dåligt med bostäder runt om i landet, den stora flyktingströmmen fick inte plats och olika kommuner runt om i landet har blivit "berikade".

Turister iofs, men skillnad på turist och turist...
Citera
2017-05-29, 22:21
  #3
Medlem
Det har i alla fall varit ett flertal asylboenden runt Simrishamn de senaste åren(var har det inte varit det, liksom?). Nu har väl en del av dessa slagit igen, men något är väl kanske kvar och några av dem som bodde på de tillfälliga boendena har väl kanske blivit kvar i trakten i form av någon hyreslägenhet i centralorten.

Somliga menar väl att Simrishamn har "lidit" av att ha en mycket ålderstigen befolkning, och menar på att man behöver fler yngre människor. Kommunen har en av de högsta medelåldrarna i landet om jag inte missminner mig. Men frågan är hur mycket de lider egentligen av att somliga tidigare fritidshusägare blir permanentboende när de har gått i pension. De är ju "klara" med sitt liksom. Medan de nyanlända har och medför samma problem som överallt annars.
Citera
2017-05-31, 07:18
  #4
Medlem
Lustigt, de hade precis ett reportage om just simrishamn på svts lokalnyheter. Tydligen upplevde kommunen det som ett problem när nyanländas etableringstöd avslutas och de inte fått jobb eftersom många nu då får socialbidrag.. nu vet jag inte om problemet var vilken typ av bidrag egentligen utan nog mer att de nyanlända inte fick något jobb... vilket såklart inte är bra.
Citera
2017-06-01, 22:03
  #5
Medlem
utan.att.stannas avatar
Påtaglig mängd både i simrishamn och ystad. Slöjor så långt man ser, hazarmän var man än går. Faktiskt. Plötlsigt och snabbt känns det som också.
Citera
2017-06-02, 16:46
  #6
Medlem
Ja,kommit många nya till stan.
Att köra på Peder Mörks Väg vid 07:30 ger mig känslan av att vara i Afghanistan.
Citera
2018-08-01, 10:55
  #7
Medlem
ratanax2s avatar
Simrishamn är fullständigt Babbe nerlusat, kommunen tjänar ju pengar på att via sitt kommunaldrivna Simrishamnsbostäder inhysa allt jävla pack, man har nu fyllt hela Borrby och lekplatsen är det en Svensk per hundra slöt familjer, FYFAN . Sveriges sätta jävla Kommun = Simrishamn som prioriterar invandrare och LVU ingripande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback