Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-30, 15:13
  #13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testojocke
Om jag har beställt en ny dator på t.e.x Siba, Betalar kontant med svarta cash.
Har jag rätt att ångra mitt köp enligt avtalet?
Får jag då vita pengar tillbaka på mitt bankkonto?

Har försökt läsa avtalen men står inget om det kontant betalning.
Det enda sättet är väl att fråga Siba vad som gäller. Dom har nog större möjligheter att svara vad som gäller än andra skribenter på Flashback som inte ens sett ditt avtal. Någon ångerrätt har du dock bara om du handlat på distans. Har du köpt varan i butik så är det deras avtal och villkor som gäller.
Citera
2017-05-30, 16:42
  #14
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Jag förstår givetvis att man inte kan överanvända detta tillvägagångssätt, men är inte detta ett bra sätt att tvätta svarta pengar?
Kan du förklara hur du slutför följande konversation?

Myndighet: Vart kommer de här pengarna ifrån?
Du: Det är en återbetalning från Siba bara.
Myndighet: Du har alltså haft pengar att köpa en dator som du sedan ångrade. Så, frågan kvarstår. Vart kommer pengarna ifrån?
Citera
2017-05-31, 13:39
  #15
Medlem
Decentralizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Kan du förklara hur du slutför följande konversation?

Myndighet: Vart kommer de här pengarna ifrån?
Du: Det är en återbetalning från Siba bara.
Myndighet: Du har alltså haft pengar att köpa en dator som du sedan ångrade. Så, frågan kvarstår. Vart kommer pengarna ifrån?

Du åsyftar pengarna jag köpte datorn för? Är det en rimlig summa på typ 3000kr eller dylikt kan man säga att det är pengar man fått i födelsedagspresent av släktingar, är det en gamingdator för 15000kr så blir det svårt... Sålt en bil/moped och sedan har man ett falskt kvitto som backup kanske skulle fungera, tror du det?
Citera
2017-05-31, 13:54
  #16
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Du åsyftar pengarna jag köpte datorn för? Är det en rimlig summa på typ 3000kr eller dylikt kan man säga att det är pengar man fått i födelsedagspresent av släktingar, är det en gamingdator för 15000kr så blir det svårt... Sålt en bil/moped och sedan har man ett falskt kvitto som backup kanske skulle fungera, tror du det?
Men om du anser dig ha en rimlig förklaring i form av kvitton eller dylikt, vad är då vitsen med att krångla med ett återköp? Jag förstår inte vad själva återköpet gör med pengarna, men du verkar vara övertygad om att någon slags tvätt sker?
Citera
2017-05-31, 16:11
  #17
Medlem
Jag förstår inte upplägget.

Meningen är alltså att köpa en dator (för 15.000 kr?) kontant och sedan lämna tillbaka datorn på öppet köp och få pengarna insatta på ditt konto och då är de tvättade helt plötsligt?

För det första - pengarna blir ju inte tvättade bara för att se sitter på ditt konto - inte mer tvättade än om du sätter in pengarna direkt på kontot själv.

För det andra - det kommer bli problem för dig då SIBA inte har så stora kontant-belopp.

Det smidigaste är att använda de "svarta pengarna" till att betala löpande utgifter - tanka bilen, köpa mat osv och låta lönen/veckopengen/socialbidraget sitta kvar på kontot.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback