Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-29, 19:44
  #1
Medlem
Om jag har beställt en ny dator på t.e.x Siba, Betalar kontant med svarta cash.
Har jag rätt att ångra mitt köp enligt avtalet?
Får jag då vita pengar tillbaka på mitt bankkonto?

Har försökt läsa avtalen men står inget om det kontant betalning.
Citera
2017-05-29, 19:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testojocke
Om jag har beställt en ny dator på t.e.x Siba, Betalar kontant med svarta cash.
Har jag rätt att ångra mitt köp enligt avtalet?
Får jag då vita pengar tillbaka på mitt bankkonto?

Har försökt läsa avtalen men står inget om det kontant betalning.

Köper du en ny dator och de har öppet köp så fungerar det ja, har för mig du kan välja om du vill ha pengar som kontant eller på kort. Kortköp är tillbaks på konto iallafall.
Citera
2017-05-29, 20:41
  #3
Moderator
Hamilkars avatar
Även om TS har brottsliga avsikter med sin fråga, är frågeställningen rent juridisk.

Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-05-29, 20:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testojocke
Om jag har beställt en ny dator på t.e.x Siba, Betalar kontant med svarta cash.
Har jag rätt att ångra mitt köp enligt avtalet?
Får jag då vita pengar tillbaka på mitt bankkonto?

Har försökt läsa avtalen men står inget om det kontant betalning.

Du kan inte få pengarna insatta på ett konto om du betalat cash mig veterligen.
Citera
2017-05-29, 23:24
  #5
Medlem
Decentralizeds avatar
Antagligen för att förhindra pengatvätt så kommer du inte få pengarna insatta på ditt konto, men du bör vid uppvisande av kvitto få tillbaka pengarna i kontanter.

Har man betalat med kort så kan man nog både få pengarna tillbaka kontant eller insatt på sitt konto.
Citera
2017-05-30, 07:06
  #6
Medlem
Om de skulle satt in pengarna, hur skulle de då plötsligt blivit vita?
Citera
2017-05-30, 08:54
  #7
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om de skulle satt in pengarna, hur skulle de då plötsligt blivit vita?
Det här förstår inte jag heller. Om man bara vill byta ut sedlar kan man väl i så fall bara gå in på ett växlingskontor och växla svenska sedlar mot annan valuta. En timme senare växlar man tillbaka till svenska. Men, pengarna blir ju inte tvättade för det.

För övrigt brukar butikers policy vara att återbetala med samma medel som varan är köpt med. Beroende på vilket kassasystem de har kan de inte ens återbetala till ett konto om kunden betalat kontant.
Citera
2017-05-30, 08:56
  #8
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decentralized
Antagligen för att förhindra pengatvätt så kommer du inte få pengarna insatta på ditt konto, men du bör vid uppvisande av kvitto få tillbaka pengarna i kontanter.

Har man betalat med kort så kan man nog både få pengarna tillbaka kontant eller insatt på sitt konto.

Vanligen tvätt om, betalningar på kort betalas endast ut till kort.

Om man har handlat med kontanter, så får man oftast välja. Kontant eller insatta på kort.

Om TS vill undvika upptäckt av ekobrottsmyndigheten/skatteverket så bör denna ju välja kontanter tillbaka. Det är liten risk att det är samma sedlar som lämnas tillbaka, och kort är spårbara på namn.
Citera
2017-05-30, 11:51
  #9
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Om TS vill undvika upptäckt av ekobrottsmyndigheten/skatteverket så bör denna ju välja kontanter tillbaka. Det är liten risk att det är samma sedlar som lämnas tillbaka, och kort är spårbara på namn.
Men det är ju inte själva sedlarna som är svarta. Det är innehavet. Just nu har han kontanter som skatteverket inte känner till. Han byter kontanterna mot andra kontanter genom ett återköp, kontanter som skatteverket inte heller ser. Vad är vitsen med det hela debaklet?

För att tvätta kontanterna måste han uppfinna ett sätt där det ser ut som att han tjänat pengarna på lagligt vis. Ett återköp resulterar ju fortfarande bara i pengar som har misstänkt ursprung. Att byta faktiska sedlar mot andra sedlar gör ingen skillnad.
Citera
2017-05-30, 13:07
  #10
Medlem
Decentralizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vanligen tvätt om, betalningar på kort betalas endast ut till kort.

Om man har handlat med kontanter, så får man oftast välja. Kontant eller insatta på kort.

Om TS vill undvika upptäckt av ekobrottsmyndigheten/skatteverket så bör denna ju välja kontanter tillbaka. Det är liten risk att det är samma sedlar som lämnas tillbaka, och kort är spårbara på namn.

Okej, då fick jag lära mig något nytt. Där jag jobbar däremot så är det samma betalsätt som gäller vid återköp, dvs om man har köpt varan/tjänster med kort så får man återköpspengarna insatta på sitt konto och har man köpt varan/tjänster med kontanter så får man återköpspengarna i handen i form av kontanter.

Jag förstår givetvis att man inte kan överanvända detta tillvägagångssätt, men är inte detta ett bra sätt att tvätta svarta pengar?
Citera
2017-05-30, 13:14
  #11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Men det är ju inte själva sedlarna som är svarta. Det är innehavet. Just nu har han kontanter som skatteverket inte känner till. Han byter kontanterna mot andra kontanter genom ett återköp, kontanter som skatteverket inte heller ser. Vad är vitsen med det hela debaklet?

För att tvätta kontanterna måste han uppfinna ett sätt där det ser ut som att han tjänat pengarna på lagligt vis. Ett återköp resulterar ju fortfarande bara i pengar som har misstänkt ursprung. Att byta faktiska sedlar mot andra sedlar gör ingen skillnad.

Ja, det är ju klart.

Pengarna blir ju mer spårbara när de hamnar på kontot.

Ja, någon form av skattad inkomst behövs nog (om det inte är skattefritt då).
Citera
2017-05-30, 13:48
  #12
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Pengarna blir ju mer spårbara när de hamnar på kontot.
Ja, och då kan han lika gärna sätta in befintlig cash på sitt konto istället för att krångla med återköp. Det hjälper inte att påstå att pengarna är ett återköp. Myndigheterna kommer ändå undra vart pengarna till att köpa prylar kommer ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, någon form av skattad inkomst behövs nog (om det inte är skattefritt då).
Myndigheterna har ju stenkoll på hur stor beskattad inkomst han har. Det är meningslöst att hävda att det är extra löneinbetalning. Jag är ingen expert på penningtvätt, men i huvudsak brukar det gå ut på att driva företag där man fifflar med transaktionerna. Typ köpa en gammal kemtvätt och hävda att man har sjukt mycket jobb där pengarna bara rullar in. Beskattningen på företagets vinst är priset för att tvätta pengarna.

Som jag ser det är det helt meningslöst att byta ut sedlar mot andra genom ett återköp eller växla dom på Forex. Det är ju inte sedlarna i sig som är svarta. I så fall hade TS lika gärna kunnat byta sedlar med grannen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback