Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-31, 11:44
  #25
Medlem
Jag skulle inte byta router, köp en eller vid behov 2 st Strong 1600 accesspunkter så kommer det garanterat att fungera bra.

Det funger super bra, jag tänker inte ens på att det är trådlöst.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.659373/strong-extender
Citera
2017-05-31, 18:22
  #26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Då kanal ett, sex samt elva är de enda icke överlappande kanalerna i 2.4Ghz-bandet (förutsatt att det är flera användare i området, ett samt tio överlappar ju inte tex) och därför rekommenderas det att man inte använder några andra kanaler än de nyss nämnda.

Den teknologiska utvecklingen har sannerligen gjort det problematiskt med trådlösa nätverk, i synnerhet i lägenheter/flerfamiljshus. Det optimala vore om samtliga hushåll har accesspunket med stöd för DFS-kanaler i 5Ghz-bandet vilket jag tror ger möjligheten till 19 olika icke överlappande kanaler.

Problematiken i dagsläget är att routrarna som kommer från din ISP, alternativt att användaren själv ställer in det, använder sig av channel bondning och kör på 40- och ibland även 80Mhz-band för att få högre throughput. Det här blir bara kontraproduktivt då luften blir överbefolkad...



Förutsatt att DHCP:n delar ut en /24 så ligger ju dessa adresser i två olika subnät vilket inte lär vara optimalt?

Det ska vara så. Orkar inte förklara. Tänk igenom saken.
Citera
2017-05-31, 18:37
  #27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Då kanal ett, sex samt elva är de enda icke överlappande kanalerna i 2.4Ghz-bandet (förutsatt att det är flera användare i området, ett samt tio överlappar ju inte tex) och därför rekommenderas det att man inte använder några andra kanaler än de nyss nämnda.

Den teknologiska utvecklingen har sannerligen gjort det problematiskt med trådlösa nätverk, i synnerhet i lägenheter/flerfamiljshus. Det optimala vore om samtliga hushåll har accesspunket med stöd för DFS-kanaler i 5Ghz-bandet vilket jag tror ger möjligheten till 19 olika icke överlappande kanaler.

Problematiken i dagsläget är att routrarna som kommer från din ISP, alternativt att användaren själv ställer in det, använder sig av channel bondning och kör på 40- och ibland även 80Mhz-band för att få högre throughput. Det här blir bara kontraproduktivt då luften blir överbefolkad...



Förutsatt att DHCP:n delar ut en /24 så ligger ju dessa adresser i två olika subnät vilket inte lär vara optimalt?

Det fetade: Du har köpt USA-råd rakt över. Här i Europa har vi även kanal 13 på 2,4GHz bandet, och den är oftast ostörd. Men det TS ska göra, är att ladda ner Wifi Analyzer till sin smartphone/padda och köra appen. Där ser han exakt vilka kanaler som är mest "lediga". En annan grej man kan göra är att sänka bandbredden på kanalen från 40MHz till 20MHz. Gör underverk om man har dålig täckning. Teoretisk maxhastighet sänks, men praktisk maxhastighet höjs. Detta vid dålig täckning. Men jag vill understryka ett annat av mina tips: Testa att flytta "modemet"/wifi-routern någon decimeter hit eller dit. Kan löjligt nog göra mer underverk än man tror!

Något som verkligen kan störa wifi är mikrovågsugnar. Finns det flitiga grannar som använder mikron ofta, kan detta orsaka kass wifi. Men mina egna erfarenheter säger att detta är relativt sällsynt. Här i mitt hus stör detta inte ett dugg. (Mikrovågsugnar sänder med 1000 watt på exakt samma frekvensband som wifi sänder med typ 0,1 watt..) 5GHz är teoretiskt inte bättre där, eftersom det är en multipel på 2,4.. Moderna ugnar är dock så avskärmade att de inte stör nämnvärt. Kan det vara så olyckligt att TS eller TS granne har en gammal mikrovågsugn som stör? (När wifi blev utspritt, blev det hårdare krav på mikrovågsugnars störningsskador.)
Citera
2017-06-01, 09:41
  #28
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Du har köpt USA-råd rakt över. Här i Europa har vi även kanal 13 på 2,4GHz bandet, och den är oftast ostörd.

Det finns fördelar och nackdelar med både 1-6-11 samt 1-5-9-13-planer men den senare planen ger större upphov till adjacent channel interference som är värre än co-channel interference.
Citera
2017-06-01, 18:38
  #29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det finns fördelar och nackdelar med både 1-6-11 samt 1-5-9-13-planer men den senare planen ger större upphov till adjacent channel interference som är värre än co-channel interference.

Allt kan man strunta i om man kör wifi-analyzer. Du får en bild på frekvensspektrum, och ser genast vilken kanal som är minst störd. Rekommenderas å det varmaste!

https://play.google.com/store/apps/d...analyzer&hl=sv
Citera
2017-06-01, 18:58
  #30
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Allt kan man strunta i om man kör wifi-analyzer. Du får en bild på frekvensspektrum, och ser genast vilken kanal som är minst störd. Rekommenderas å det varmaste!

https://play.google.com/store/apps/d...analyzer&hl=sv

Det är jag medveten om då min bättre hälft har problem med trådlöst nätverk i hennes lägenhet och därför kollade jag upp vika kanaler som var lediga i 5Ghz-spannet. Däremot så är det en annan historia gällande 2.4Ghz-bandet där det fortfarande kommer bli störningar oavsett om någon granne har just den specifika kanalen.
Citera
2017-06-01, 19:41
  #31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redhotchili
Men kan någon tipsa om en bra router eller accesspunkt då? Gärna en som inte ser ut som ett rymdskepp

Som ett snyggt rymdskepp:
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...-ac1200-p61349
Citera
2017-06-01, 19:46
  #32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det är jag medveten om då min bättre hälft har problem med trådlöst nätverk i hennes lägenhet och därför kollade jag upp vika kanaler som var lediga i 5Ghz-spannet. Däremot så är det en annan historia gällande 2.4Ghz-bandet där det fortfarande kommer bli störningar oavsett om någon granne har just den specifika kanalen.

Om någon granne har den specifika kanalen så blir det störningar. ja. Men det är ju det man undviker om man inte använder samma kanal.

Kanalerna på 2,4 GHz överlappar varandra så här:
https://i.stack.imgur.com/STBTK.jpg

Där framgår att kanal 1, 6 och 11 inte stör varandra.
Kanal 4 stör t.ex både 1 och 4.
Citera
2017-06-01, 20:05
  #33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det är jag medveten om då min bättre hälft har problem med trådlöst nätverk i hennes lägenhet och därför kollade jag upp vika kanaler som var lediga i 5Ghz-spannet. Däremot så är det en annan historia gällande 2.4Ghz-bandet där det fortfarande kommer bli störningar oavsett om någon granne har just den specifika kanalen.

Ja, 2,4 är skit idag om man bor tätbefolkat. Dock funkar det ganska hyfsat om man väljer "obefolkad" kanal. Dvs. den kanal det är minst trafik på. Får ut cirka 150 Mbit/s på 2,4. Det tredubbla eller mer utan problem på 5GHz.

5GHz-bandet har fördelen att grannarnas signaler oftast inte tränger igenom ytterväggar och stör. Så där är det inte systemviktigt att välja rätt kanal. (Som det verkligen kan vara på 2,4GHz.)
Citera
2017-06-01, 21:30
  #34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om någon granne har den specifika kanalen så blir det störningar. ja. Men det är ju det man undviker om man inte använder samma kanal.

Kanalerna på 2,4 GHz överlappar varandra så här:
https://i.stack.imgur.com/STBTK.jpg

Där framgår att kanal 1, 6 och 11 inte stör varandra.
Kanal 4 stör t.ex både 1 och 4.

Att titta i tabeller räcker oftast inte. Bättre är att köra exempelvis wifi-analyzer, där du/man kan se exakt vilka kanaler som är minst störda *just* där du håller på att krångla med wifi. Med funktionen där man kan se spektrum på kanalerna, så ser du exakt vilken kanal (om det ens finns någon) som är "bäst" att använda, just i dina lokaler. 2,4GHz är överstört, men har sett att kanal 13 verkar vara minst stört. Övre sidbandet är aldrig stört, och det nedre verkar vara minst stört, jämfört med alla andra kanaler. Väljer hellre en "halvledig kanal" än en kanal där det finns hundra andra användare. Kan gärna utveckla mer, men orkar inte just nu.
Citera
2017-06-02, 16:27
  #35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att titta i tabeller räcker oftast inte. Bättre är att köra exempelvis wifi-analyzer, där du/man kan se exakt vilka kanaler som är minst störda *just* där du håller på att krångla med wifi. Med funktionen där man kan se spektrum på kanalerna, så ser du exakt vilken kanal (om det ens finns någon) som är "bäst" att använda, just i dina lokaler. 2,4GHz är överstört, men har sett att kanal 13 verkar vara minst stört. Övre sidbandet är aldrig stört, och det nedre verkar vara minst stört, jämfört med alla andra kanaler. Väljer hellre en "halvledig kanal" än en kanal där det finns hundra andra användare. Kan gärna utveckla mer, men orkar inte just nu.

Det är ju självklart man ska mäta. Man ser ju både kanalen och signalstyrkan och får anpassa sitt val därefter. Man kan ju undvika att lägga sig på samma kanal som de med starkast signal. Man kan ju lägga sig på samma kanal som en svag granne om det är enda alternativet.
Citera
2017-06-02, 17:46
  #36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är ju självklart man ska mäta. Man ser ju både kanalen och signalstyrkan och får anpassa sitt val därefter. Man kan ju undvika att lägga sig på samma kanal som de med starkast signal. Man kan ju lägga sig på samma kanal som en svag granne om det är enda alternativet.

Exakt så. "Svaga grannar är bra grannar!"
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback