• 1
  • 2
2017-05-29, 19:37
Medlem
Hej!
Håller just nu på att göra en chilli con carne enligt detta recept:

http://mittkok.expressen.se/recept/c...-la-myllymaki/

Den håller på att puttra nu! Jag har smakat den lite och den har en unken/konstig/äcklig smak av rökt paprikapulver. Jag har haft i det men det smakar inte gott alltså!

Kan någon hjälpa mig att få bort denna smak? Vad kan jag göra?
Citera
2017-05-29, 19:42
Medlem
Den smaken är svår att bli kvitt tyvärr. Blir att göra många liter con carne för att få bort det 😁
Citera
2017-05-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeBeHigh
Den smaken är svår att bli kvitt tyvärr. Blir att göra många liter con carne för att få bort det 😁

Synd bara att det inte är ett alternativ just nu!! Fattar inte ens varför man använder denna krydda i matlagning? Det är sån speciell och äcklig smak tycker jag! är första gången jag använder den
Citera
2017-05-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jipfeb
Hej!

Den håller på att puttra nu! Jag har smakat den lite och den har en unken/konstig/äcklig smak av rökt paprikapulver. Jag har haft i det men det smakar inte gott alltså!

Om det är smaken i sig och inte hettan du har problem med skulle jag testa honung för att ta ut smaken. Lägg märke till att jag är skitkass på matlagning, däremot.
Citera
2017-05-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Om det är smaken i sig och inte hettan du har problem med skulle jag testa honung för att ta ut smaken. Lägg märke till att jag är skitkass på matlagning, däremot.

Det är inte hettan, tycker inte kryddan är stark alls! Utan de är precis smaken, honung kanske inte är en sån dum ide!
Citera
2017-05-29, 19:59
Medlem
Zests avatar
testa socker, det kan funka för att neutralisera en hel del. likaså citronsaft. kan låta skumt men ös inte i för mycket utan testa lite i taget. och använd lite vanlig svartpeppar för att jämna ut det. blir det för sött så är det lite mer salt som kan behövas med.
Citera
2017-05-29, 20:08
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Synd bara att det inte är ett alternativ just nu!! Fattar inte ens varför man använder denna krydda i matlagning? Det är sån speciell och äcklig smak tycker jag! är första gången jag använder den

Ja det är matvärldens Ebola. Det kan ta död på vilken maträtt som helst även i mikroskopiska mängder.

Ta på dig gummidräkten och bränn upp köket. Det är enda sättet att rädda resten av huset.
I
Citera
2017-05-29, 20:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hej!

Du har förmodligen använt för mycket av denna krydda eller så är du extra känslig för den.

Att helt utplåna denna arom är i princip omöjligt. Det skulle krävas åtskilliga liter sås därtill .

Bättre då att stå sitt kast och börja om från början eller äta det som det är .

~Paul~
Citera
2017-05-29, 20:17
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Hej!

Det är
Blir bara con carne utan den.. Stek upp lite köttfärs och lök och blanda i lite bönor och tomat så har du "Con carne". (Carne = kött)
Citera
2017-05-29, 22:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Synd bara att det inte är ett alternativ just nu!! Fattar inte ens varför man använder denna krydda i matlagning?

Därför att många, inklusive jag och Myllymäki, tycker om smaken.

Trist att du inte gillar det.
Citera
2017-05-30, 07:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Den är inte äcklig, dock är det en krydda man får vara försiktig med, då den är kraftfull i smaken.
Själv gillar jag inte rökt paprikapulver i det mesta, utan det är mest rätter som ska smaka lite rökt som får detta.
Men vet det blev en hype i mat-TV där man tog detta pulver i allt möjligt.
Citera
2017-05-30, 10:25
Medlem
japanskbruds avatar
rökt paprikapulver måste va den äckligaste kryddan som finns ..särskilt för dom som kommer ihåg lukten från tygplåster på 70-80 talet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in