Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-29, 17:26
  #1
Medlem
Soldier9s avatar
Jag har googlat och experimenterat i timmar utan att få ljud till TV:n och nu känns Flashback som mitt sista hopp för att få det att funka

TV --- HDMI sladd --- dator
Jag kan högerklicka på min högtalar-ikonen på datorn och välja "playback devices" och då dyker min TV upp. Jag sätter TV:n till default audio device. FUNKAR.

TV --- HDMI sladd --- Displayport/HDMI adapter --- dator
TV:n dyker inte ens upp under "playback devices". INGET LJUD (men bild får jag).

Har någon nån aning om hur jag kan få det att funka? Problemet är att min dator bara har 1 HDMI-uttag och 1 Displayport-uttag så jag måste ha en adapter om båda ska vara inkopplade. Tack på förhand!
Citera
2017-05-29, 17:29
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Displayport är enbart bild data och HDMI är bild+ljud...

Så har du någon displayadapter i kedjan så försvinner ljudet helt enkelt... då får du dra ljudet på något annat sätt...
Citera
2017-05-29, 17:54
  #3
Medlem
Soldier9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Displayport är enbart bild data och HDMI är bild+ljud...

Så har du någon displayadapter i kedjan så försvinner ljudet helt enkelt... då får du dra ljudet på något annat sätt...

Det stämmer inte, displayport överför visst ljud. Jag dubbelkollade också genom att ringa till tillverkaren och fråga.

Edit: inte helt omöjligt att tillverkaren missförstod och trodde jag hade en displayport-sladd till en adapter istället för tvärtom, ifall det spelar någon roll... om man googlar det så verkar det rätt tydligt att displayport överför ljud.
__________________
Senast redigerad av Soldier9 2017-05-29 kl. 18:01.
Citera
2017-05-29, 18:03
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldier9
Det stämmer inte, displayport överför visst ljud. Jag dubbelkollade också genom att ringa till tillverkaren och fråga.

Kanske har blandat ihop det då med DVI...

Men namnet antyder ett bildöverföring och Wiki säger inget om någon ljudkanal...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Displayport

Men visst har du ringt så är det så... Jag som datortillverkare (om vi låtsas om att jag är det dvs) hade aldrig dock gjort något annat bild då denna port i 99% av fallen kopplas till skärmar utan högtalare och de med högtalare har antingen HDMI eller extra ingång... så att dra ut ljud via Displayport låter "fel"...

Men som sagt är det som du säger så kan man ju undra varför det inte fungerar...
Citera
2017-05-29, 18:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kanske har blandat ihop det då med DVI...

Men namnet antyder ett bildöverföring och Wiki säger inget om någon ljudkanal...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Displayport

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Vad är det för adapter du har?
Citera
2017-05-29, 18:55
  #6
Medlem
Soldier9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kanske har blandat ihop det då med DVI...

Men namnet antyder ett bildöverföring och Wiki säger inget om någon ljudkanal...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Displayport

Men visst har du ringt så är det så... Jag som datortillverkare (om vi låtsas om att jag är det dvs) hade aldrig dock gjort något annat bild då denna port i 99% av fallen kopplas till skärmar utan högtalare och de med högtalare har antingen HDMI eller extra ingång... så att dra ut ljud via Displayport låter "fel"...

Men som sagt är det som du säger så kan man ju undra varför det inte fungerar...
Otroligt att det ska vara så svårt. Hade displayport saknat audio så bör ju detta ha nämnts på wiki under "Comparison with HDMI" tycker man. Googlar man lite verkar det dock solklart att displayport har audio. Jag är inte så kunnig på datorer och är rädd för att det är något överdrivet komplicerat, typ att uttaget sitter på moderkortet som är felinställt och icke kompatibelt hit och dit och massa sånt som en amatör som mig inte förstår sig på

Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Vad är det för adapter du har?
https://www.deltaco.se/produkter/del...t-hdmi/DP-HDMI
Citera
2017-05-29, 19:00
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Vad är det för adapter du har?

Ah det var som jag sade då! Audio är optional... och hade jag haft en dator (grafikkort) som har HDMI med ljud+bild så kanske displayporten helt enkelt inte har ljudet just för att det är optional..

Men ok har du nu en Displayport med ljud så kanske inte ditt OS kan skicka ut ljud till flera (devices) samtidigt utan du får välja mellan HDMI eller Displayport och kan inte välja bägge?
Citera
2017-05-29, 19:05
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldier9
Otroligt att det ska vara så svårt. Hade displayport saknat audio så bör ju detta ha nämnts på wiki under "Comparison with HDMI" tycker man. Googlar man lite verkar det dock solklart att displayport har audio. Jag är inte så kunnig på datorer och är rädd för att det är något överdrivet komplicerat, typ att uttaget sitter på moderkortet som är felinställt och icke kompatibelt hit och dit och massa sånt som en amatör som mig inte förstår sig på

Det var någon under som visade den engelska (mera info) wikin om Displayport och den verkar faktiskt överföra ljud.. men det är "optional" så det är ju inte helt säkert att datorn/grafikkortet ens har med signalerna för ljud... då man kan göra lite som man vill...

Svårt att testa dock antar jag...

Men som jag sade, jag skulle kollat ditt grafikkort/dator och försäkra mig att den "option" dvs att inte leverera ljud med Displayport inte gjord av tillverkaren...

I övrigt så kan det vara så att du bara kan välja "rendera" ljudet till en mottagare i taget? dvs du kan inte välja ljud (samma) ur HDMI samtidigt som Displayport? men jag kanske inte riktigt förstår hur du vill ha det kopplat...
Citera
2017-05-29, 20:13
  #9
Medlem
Soldier9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det var någon under som visade den engelska (mera info) wikin om Displayport och den verkar faktiskt överföra ljud.. men det är "optional" så det är ju inte helt säkert att datorn/grafikkortet ens har med signalerna för ljud... då man kan göra lite som man vill...

Svårt att testa dock antar jag...

Men som jag sade, jag skulle kollat ditt grafikkort/dator och försäkra mig att den "option" dvs att inte leverera ljud med Displayport inte gjord av tillverkaren...

I övrigt så kan det vara så att du bara kan välja "rendera" ljudet till en mottagare i taget? dvs du kan inte välja ljud (samma) ur HDMI samtidigt som Displayport? men jag kanske inte riktigt förstår hur du vill ha det kopplat...
Gjorde massa googlingar baserat på vad du skrev och det hjälpte mig att hitta en lösning, nu funkar det! Stort tack för hjälpen! Det jag gjorde var helt enkelt att fysiskt dra ut sladdarna till datorhögtalare, datorskärm + TV så att datorn inte hade någon output för varken bild eller ljud (kan vara så att jag tidigare stängde av högtalarna med strömknappen bara) och sen koppla in TV:n som ensam inkopplad enhet.

Ingen aning om det är efterbliven-nivå på att jag inte provade just den grejen tidigare eller om det faktiskt är skumt att det funkar nu... Men oavsett är det gött att det är löst

(om nån mod känner för det får ni gärna skriva "solved" i titeln)
Citera
2017-05-29, 20:16
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soldier9
Gjorde massa googlingar baserat på vad du skrev och det hjälpte mig att hitta en lösning, nu funkar det! Stort tack för hjälpen! Det jag gjorde var helt enkelt att fysiskt dra ut sladdarna till datorhögtalare, datorskärm + TV så att datorn inte hade någon output för varken bild eller ljud (kan vara så att jag tidigare stängde av högtalarna med strömknappen bara) och sen koppla in TV:n som ensam inkopplad enhet.

Ingen aning om det är efterbliven-nivå på att jag inte provade just den grejen tidigare eller om det faktiskt är skumt att det funkar nu... Men oavsett är det gött att det är löst

(om nån mod känner för det får ni gärna skriva "solved" i titeln)

Gött att det fungerade för dig... men undrar om verkligen om det är mig du skall tacka :-)
Citera
2017-05-29, 20:46
  #11
Medlem
Soldier9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Gött att det fungerade för dig... men undrar om verkligen om det är mig du skall tacka :-)

Jodå! Bland annat detta som du skrev fick mig på rätt bana:
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
I övrigt så kan det vara så att du bara kan välja "rendera" ljudet till en mottagare i taget?

typ en mottagare i taget ---> ha bara en enda sladd inkopplad i taget
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback