Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-29, 14:13
  #1
Medlem
Hej!
Jag googlade runt lite för att hitta lite bildexempel på vattenreningsverk för att se om man kanske kan göra något sådant till något vackert arkitektoniskt. Jag ser flera exempel på saker med potential men jag är lite osäker på vad denna grejen gör. Det är alltså en stor rund pool, är detta alltså smutsvatten där man väntar på att de dåliga partiklarna ska falla till marken eller vad kan det vara?

Här har ni en länk; http://photosmynthesis.files.wordpre...ment-plant.jpg
Citera
2017-05-29, 14:33
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Hej!
Jag googlade runt lite för att hitta lite bildexempel på vattenreningsverk för att se om man kanske kan göra något sådant till något vackert arkitektoniskt. Jag ser flera exempel på saker med potential men jag är lite osäker på vad denna grejen gör. Det är alltså en stor rund pool, är detta alltså smutsvatten där man väntar på att de dåliga partiklarna ska falla till marken eller vad kan det vara?

Här har ni en länk; http://photosmynthesis.files.wordpre...ment-plant.jpg

Det var länge sedan jag var på ett besök på ett *avloppsreningsverk* (inte vattenreningsverk, sådana renar dricksvatten). Men jag har starkt för mig att man tillsatte syre/luft för att nedbrytningen av fekalier etc. skulle gå snabbare. Men detta var nog 30 år sedan eller så, så det kan ha ändrats.
Citera
2017-05-29, 15:12
  #3
Medlem
zerolucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menduuu
Hej!

Sedimenteringsbassäng, med länk till bild på hur den ser ut under vattenytan.
Citera
2017-05-29, 20:34
  #4
Medlem
Tackar! Allright, så dessa behandlar alltså avloppsvatten och inte relativt rent älvsvatten som ska bli till dricksvatten, allright. Det var lite synd men jag kan nog jobba runt det!
Citera
2017-05-29, 21:09
  #5
Medlem
Verkar som att bilden hör ihop med denna korta bloggartikel: https://photosmynthesis.wordpress.co...land-services/

Spelar ingen större roll egentligen vilket slags vatten som ska renas (älvvatten, avloppsvatten eller annat) eftersom principerna är desamma. Flera olika bassänger används. I någon eller några så används mikroorganismer för att ta bort ämnen/gifter. Bloggförfattaren tycks vara inne på att man skulle kunna simulera naturliga våtmarker för att åstadkomma detta.

Sedan finns det som sagt även troligen som nämndes ovan bassänger där vattnet skiktas (sedimenterar etc)- man har då möjlighet att ta bort ytskiktet som ibland är fallet vid fettavskiljning, eller bottenskiktet om något tyngre slam finns i vattnet. Ibland används även mekanisk bearbetning för att trycka ut vissa partiklar ur vattnet och/eller filter. Uvc-exponering av vattnet förekommer även om det finns bakterier i vattnet.

Det var kanske inte ett svar på frågan utan mer svammel... Men simulera våtmark funkar kanske bra iaf.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2017-05-29 kl. 21:16.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback