Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-29, 06:56
  #1
Medlem
Tänkte sätta upp en mooringlina vid min bojplats, det blåser ofta och är trångt så tycker det är svårt att lägga till.

Har ni något tips vad jag skall tänka på? Antar att den skall vara så spänd som möjligt? tänkte ha en hake framme vid bryggan på bygeln, sen lossa den och fästa tampen i aktern, när jag lämnar bryggan tar jag den tampen och fäster i bygeln.

Aldrig testat en mooring lina men jag behöver all hjälp jag kan få och antar att detta är den smidigaste hjälpen vid bojplats på full brygga?

Tacksam för synpunkter och råd.
Citera
2017-05-29, 08:33
  #2
Medlem
Stämmer det att ditt större problem är att "fånga bojen" vid tilläggning?
Än att hålla båten på rätt plats/kurs under både tilläggning och avgång.

Finns det risk att din bojlina skapar problem för t.ex bryggrannarna när du är ute med båten?

En "klassiker" är ju att först gå in till bryggan och fästa en lång slack lina och därefter återvända ut för att förtöja i bojen.

Ett par varianter till ditt eget förslag:

Det brukar vara näst intill omöjligt att hindra mitten av bojlinan att ligga i vattnet när du är borta, så det är ganska vanligt att använda en schacklad "fin" förtöjningslina på ca 1 - 1½ meter permanent i bojen och sedan en tunnare billig flytlina resten av längden till bryggan.

En annan variant är att bara ha en tunnare bojlina som löper fritt i bojens ögla och läggs dubbel till bryggan. Sedan använder man den för att hala ut en (dubbel) förtöjningslina när man kommit in med båten.
Bojlinan bör då helst kunna sitta kvar hela sommaren och därmed ligga på eller vid sidan av båten när den är hemma.
Citera
2017-05-29, 09:11
  #3
Medlem
Det finns en till mooring lina på bryggan så jag blir inte ensam. borde inte min mooring lina även hjälpa grannen om han kommer snett?

problemet har vart att när vi väl fångat in bojen så ligger vi oftast fel och svårt att ta sig in utan att bumpa andra båtar, intalar mig själv att om det fanns en fastlina så är det bara att dra sig in? Men jag är ny båtägare så vet inte hur det brukar/skall gå till.
Citera
2017-05-29, 09:19
  #4
Medlem
vad menar du med "använder den för att hala ut dubbel förtöjningslina?"
Citera
2017-05-30, 07:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Det finns en till mooring lina på bryggan så jag blir inte ensam. borde inte min mooring lina även hjälpa grannen om han kommer snett?

problemet har vart att när vi väl fångat in bojen så ligger vi oftast fel och svårt att ta sig in utan att bumpa andra båtar, intalar mig själv att om det fanns en fastlina så är det bara att dra sig in? Men jag är ny båtägare så vet inte hur det brukar/skall gå till.
Ja gör du så, så räcker det ju även med en ganska tunn och permanent fastsatt "skräplina" mellan boj och brygga. Dvs inte så bökigt att använda.

Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
vad menar du med "använder den för att hala ut dubbel förtöjningslina?"
Den varianten bygger ju på att man först åker in och förtöjer i bryggan och därefter fäster ena änden av båtens bojlina och drar den igenom bojens ögla (som då ligger långt utom räckhåll).


Det vanligaste (tror jag) sättet att använda boj är nog att köra båten bara som om man var på väg in till bryggan. Samtidigt kör man den vägen så att bojen glider förbi inom bekvämt räckhåll för att elegant och "i farten" haka i förtöjningslinan med krok i öglan.

Favoritbesättning för detta är en som kör, en i fören samt en som fångar bojen. Dvs tre om inte föraren sitter bekvämt för två av rollerna. En "skicklig"/van förare fixar det givetvis helt själv. Men under alla omständigheter så får man i princip EN ENDA KORT CHANS att fånga bojen under denna manöver.

Har du förresten lagt märke till att båtbutikerna försöker sälja en rad speciella hjälmedel för att underlätta hur man hakar i bojen?
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-05-30 kl. 07:44. Anledning: +besättning
Citera
2017-05-30, 08:33
  #6
Medlem
Angöra ensam med hjälp av lina har jag alltid gjort på den grunda trånga plats jag har, skulle jag missa på 2 meter är jag på grund. En vanlig flytande lina fäst mellan bojen och bryggan, vid angöring siktar man på bojen går ut på däck fångar linan och håller upp den över däck så den valsar mot pollarna går sen fram till fören och drar in båten och angör sen till aktern och drar in förtöjningstampen som är fäst med en tunn lina i den linan som jag valsade mot vid angöringen.
Citera
2017-05-30, 08:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Angöra ensam med hjälp av lina har jag alltid gjort på den grunda trånga plats jag har, skulle jag missa på 2 meter är jag på grund. En vanlig flytande lina fäst mellan bojen och bryggan, vid angöring siktar man på bojen går ut på däck fångar linan och håller upp den över däck så den valsar mot pollarna går sen fram till fören och drar in båten och angör sen till aktern och drar in förtöjningstampen som är fäst med en tunn lina i den linan som jag valsade mot vid angöringen.

Om jag skaffar en flytlina, skall den vara så spänd som möjligt? Eller finns det fördel med slaklina som ligger på vattnet. Känns "utan att ha erfarenhet" att det vore lättare att dra in båten om linan var spänd? Fast kanske svårare att fästa bojkroken då?
Citera
2017-05-30, 20:18
  #8
Medlem
Vanlig billig blå Biltema lina flyter. Ska du fästa om den på bojen, varför ? Linan ska vara fäst hela tiden på boj och i brygga. Lagom spänd så man lätt lyfter upp den och lagom så du kan ha den på däck även när du ankrat färdigt. Jag har min boj så den är på vänster/babord sida om aktern linan fäst i aktern och sen i en extra ring satt till vänster om angöringsringen på bryggan så linan linjerar med babord sida och vid uppankring och sen inte ligger och skaver mot skrovet utan ligger på däck babord sida mellan pollarna. På detta sätt angör jag enkelt plats utan y-bom trots att ha största båten vid bryggan en liten husbåt med mycket vindfång borde även fungera bra att angöra på detta sätt med mindre båtar. Man slipper ju att riskera att av misstag skada eller sänka någon av grannbåtarna.
__________________
Senast redigerad av nikitalord 2017-05-30 kl. 20:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback