Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-29, 01:00
  #1
Medlem
Fittheligeandes avatar
För att hela tiden kunna hålla koll på vart hen befinner sig?

Precis som man gör med katter och hundar. Denna teknik verkar vara på frammarsch i Sverige, och kan ju användas i olika syften.

http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...Qn5j0Y206CyxA/
Citera
2017-05-29, 01:11
  #2
Medlem
MoaLjungs avatar
Jag hade hatat att ha ett sånt när jag var barn, tanken att mina föräldrar visste exakt var jag var hela tiden. Som förälder verkar det ju som en skön extra trygghet däremot.
Citera
2017-05-29, 01:18
  #3
Medlem
Sereenas avatar
Med en räckvidd på nån decimeter så lär det inte göra varken till eller från.

Chippade hundar/katter låter dig inte hålla reda på vart dom är, utan om tex polis eller veterinär får in dom som "bortsprungna" eller påkörda mm) så kan dom ta sin handscanner, köra den över dom vanliga chip-platserna (tex nacken/skulderbladen på hundar) och få fram chippets ID- nummer, detta nummer kollar dom sedan mot sitt register för att se vem som är den registrerade ägaren.
Citera
2017-05-29, 01:50
  #4
Medlem
Vad skulle syftet vara med att chipa barnet?
Räcker det inte
Med ett telefon nr i jackan ifall han/hon kommer bort?
Citera
2017-05-29, 01:57
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johansandell456
Vad skulle syftet vara med att chipa barnet?
Räcker det inte
Med ett telefon nr i jackan ifall han/hon kommer bort?

Ts tycks tro att RFID chippet är nån slags super-GPS som gör att h*n kan spåra uingen i realtid på en karta eller nåt...
Citera
2017-05-29, 03:19
  #6
Medlem
Europes avatar
Om jag fick barn och om det då gick att få chip med GPS som fungerar i realtid, så skulle jag utan tvekan chipa ungen. När ungen börjar komma i tonåren, så skulle jag väl ha ett snack där vi kommer överens om gemensamma regler för när jag eventuellt får kolla var ungen är. Trots allt brukar ungar inte vilja att föräldrarna har koll på dem hela tiden (åtminstone hade jag definitivt inte velat det) och let's face it, i tonåren kommer ungarna behöva lite svängrum, samtidigt som man definitivt inte skulle gå med på en del om man hade vetat om det. Poängen med chipet är ju trots allt den nytta den kan göra i en akutsituation. När ungen fyller 18 får denne välja att ta bort den.
Citera
2017-05-29, 03:24
  #7
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johansandell456
Vad skulle syftet vara med att chipa barnet?
Räcker det inte
Med ett telefon nr i jackan ifall han/hon kommer bort?

Jovisst, men om det skulle gå att förena den med GPS i framtiden, så är det definitivt inte samma sak. Sedan fungerar det där med jackan bara så länge jackan fortfarande är med, men jag vet inte om jag skulle själv finna det hela mödan värt om chipet endast är till för att läsas av.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-05-29 kl. 03:26.
Citera
2017-05-29, 05:59
  #8
Medlem
mytologis avatar
Nej fy fan!
Kan föreställa mig själv hur det hade varit att ha ett sådant chip inopererat. Hade banat väg för många onödiga bråk med föräldrarna under uppväxten.
Känns ju bara helt sjukt.
Citera
2017-05-29, 10:10
  #9
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Nej fy fan!
Kan föreställa mig själv hur det hade varit att ha ett sådant chip inopererat. Hade banat väg för många onödiga bråk med föräldrarna under uppväxten.
Känns ju bara helt sjukt.
Håller med, totalt sinnes, och otroligt lättjefullt föräldraarbete. Fy fan vad slöa dagens föräldrar blivit om enda sättet för dem att hålla koll på ungarna är via en datorskärm /mobil.

Otrolig inskränkning på barnets privatliv.
Citera
2017-05-29, 10:23
  #10
Medlem
Chippning enligt länken i TS gör inte på något sätt att man kan bli spårad via GPS. Det funkar ju inte heller så med katter eller hundar. Chippet är i princip bara ett id-nummer och det är svårt att av läsa på några längre avstånd.

Jag är däremot positiv till att bli spårad av mina anhöriga. Redan idag publicerar jag kontinuerligt var jag befinner mig via min mobiltelefon så att min familj kan se var jag är. Om det hade funnits ett chip som gör samma sak så hade jag skaffat det direkt. Jag tränar alltid ensam långt ute i skogarna och en olycka sker otroligt lätt. Fånigt att dö av ett benbrott. Bättre att bli hittad.

Jag kan även tänka mig att chippa mig själv enligt länken och att hela min familj också får chip. Det ska då användas istället för nycklar och identifiering som inte går att tappa bort. Oerhört smidigt. Tyvärr så stöds såna chip inte av särskilt många aktörer ännu så jag har inte gjort slag i saken. Väntar lite på att jag ska ha någon faktisk nytta av chippet.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2017-05-29 kl. 10:25.
Citera
2017-05-29, 11:40
  #11
Medlem
hihahihas avatar
Aldrig i livet! Mitt barn har rätt till sitt privatliv. Visst har ni rätt i att det kan vara skönt att veta var barnet befinner sig, men att operera in något under huden känns som ett steg för långt. Jobbar isåfall på en bra relation oss emellan så att mitt barn vågar tala om för mig var den befinner sig, vad den gör och med vem.
Citera
2017-05-29, 13:50
  #12
Medlem
Jo jag hade kunnat tänka mig att chippa mitt barn om det är på så vis att man kan se exakt var barnet befinner sig. Händer ibland att barn springer bort och då är Chippet bra. Det händer ju att barn försvinner bakom husknuten så står en person där som vill barnet illa.

Upp till 15 års ålder och sedan krävs polisanmälan för att få ut position.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback