Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-09-07, 20:40
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
När du gasar låter det precis som att motorn kväver sig av att den får för lite bränsle, kan förstås vara svårt att höra på en video av det slaget, det skulle ju kunna vara motsatsen, för mycket bränsle, men det brukar låta lite annorlunda.
Kort sagt är det svårt att bedöma utan att titta på det själv, och eftersom du inte kan så är det bättre att du tar hjälp.
tack för ditt inlägg. När bilen väl strängs av efter ett tag av skakande så ser jag att tändstifterna är blöta med besin. Innebär inte detta att de får bränsle ändå? Meningen med detta är att jag vill veta vad orsaken är, då kan jag bara dra till en mekaniker och be hen byta det som är trasig istället för att göra en felsökning
Citera
2017-09-07, 20:54
  #110
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
tack för ditt inlägg. När bilen väl strängs av efter ett tag av skakande så ser jag att tändstifterna är blöta med besin. Innebär inte detta att de får bränsle ändå? Meningen med detta är att jag vill veta vad orsaken är, då kan jag bara dra till en mekaniker och be hen byta det som är trasig istället för att göra en felsökning
Ja, felsökning är så otroligt överskattat, det är ju bara att byta den del som det är fel på...
Citera
2017-09-07, 20:58
  #111
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
tack för ditt inlägg. När bilen väl strängs av efter ett tag av skakande så ser jag att tändstifterna är blöta med besin. Innebär inte detta att de får bränsle ändå? Meningen med detta är att jag vill veta vad orsaken är, då kan jag bara dra till en mekaniker och be hen byta det som är trasig istället för att göra en felsökning
Hart när omöjligt att ställa en säker diagnos baserat på det som framgår här. Låt en mekaniker titta på den, symptomen kommer han att se på studs, felsökning kan förstås ta längre tid, men det måste göras.
Citera
2017-09-07, 21:02
  #112
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
När du gasar låter det precis som att motorn kväver sig av att den får för lite bränsle, kan förstås vara svårt att höra på en video av det slaget, det skulle ju kunna vara motsatsen, för mycket bränsle, men det brukar låta lite annorlunda.
Kort sagt är det svårt att bedöma utan att titta på det själv, och eftersom du inte kan så är det bättre att du tar hjälp.
För lite bränsle i förhållande till luftmängden alltså. Då har vi ju egentligen två alternativ som ger samma resultat:

1. Insprutningssystemet ger mindre bränsle än vad det ska vid aktuellt gaspådrag eller:

2. Det sprutas in rätt mängd bränsle men det kommer in mer luft än vad det ska.

Jag skulle alltså säga att symptomen fortfarande kan tyda på att det läcker in tjuvluft. Jag vet inte, men håller det inte för uteslutet om man säger så, om TS verkligen har sprayat startgas på alla relevanta ställen. Det går ju vakuumslangar på korsan och tvärsan så det är inte klokt i många bilar så det är lätt att missa något. Det måste ju inte heller vara en sprucken slang utan det kan vara någon ventil som är trasig och inte stänger när den ska.
Citera
2017-09-08, 05:03
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
För lite bränsle i förhållande till luftmängden alltså. Då har vi ju egentligen två alternativ som ger samma resultat:

1. Insprutningssystemet ger mindre bränsle än vad det ska vid aktuellt gaspådrag eller:

2. Det sprutas in rätt mängd bränsle men det kommer in mer luft än vad det ska.

Jag skulle alltså säga att symptomen fortfarande kan tyda på att det läcker in tjuvluft. Jag vet inte, men håller det inte för uteslutet om man säger så, om TS verkligen har sprayat startgas på alla relevanta ställen. Det går ju vakuumslangar på korsan och tvärsan så det är inte klokt i många bilar så det är lätt att missa något. Det måste ju inte heller vara en sprucken slang utan det kan vara någon ventil som är trasig och inte stänger när den ska.
Hej skunkjobb. Jag ska göra så här att jag tar video medans jag sprayar startgas. Jag vet ej vilka slangar som är vacuumslangar. Jag sprejar på allt och alla. Jag sprejar först på throttlebody sen alla slangar som är i kontalt med motorn.
Citera
2017-09-08, 05:46
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Du ska köpa en bättre och dyrare borr, ex kromvanadium eler kobolt.

Nej du har fel. Snabbstål/HSS duger gott för att borra i de flesta ickehärdade stål men borren ska vara fräsch/vass. Man kan droppa på lite olja för att sänka temperaturen på skäreggen om man borrar i något överjävligt hårt material, alternativt undvika att köra alltför höga varvtal om man vill att borren ska vara vass längre.

En bättre/hårdare borr än HSS skulle vara en hårdmetallborr men då börjar vi snacka borrning under lite mer kontrollerade former i CNC-maskiner. Garanterat ingenting som TS håller på.
__________________
Senast redigerad av XrayCharles 2017-09-08 kl. 05:54.
Citera
2017-09-09, 21:48
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Nej du har fel. Snabbstål/HSS duger gott för att borra i de flesta ickehärdade stål men borren ska vara fräsch/vass. Man kan droppa på lite olja för att sänka temperaturen på skäreggen om man borrar i något överjävligt hårt material, alternativt undvika att köra alltför höga varvtal om man vill att borren ska vara vass längre.

En bättre/hårdare borr än HSS skulle vara en hårdmetallborr men då börjar vi snacka borrning under lite mer kontrollerade former i CNC-maskiner. Garanterat ingenting som TS håller på.
Hej Xray,
Jag tror att du missade läsa tråden noggran men det är må nga inlägg så jag skyller inte på din lathet. Det löste sig det där med borrandet.
Citera
2017-09-09, 22:06
  #116
Medlem
Uppdatering,
Efter sökande på youtube och mycket annat, tror jag att det finns ett tjuvluft på undersidan av motorn. Jag har tittat alla slangar som jag kan se och de jag inte kan se måste finnas på undersidan av bilen.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback