Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-13, 00:03
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Linjediagram för vakuum, vad tusan pratar du om nu? Något sådant behöver du inte leta efter för då får du leta länge då det inte finns. Följ bara alla slangar hit och dit. Med röktricket så är det ju bara att titta efter rök överallt, även bak vid bensintanken, dess påfyllning, kolkanistern och överallt i motorrummet. Vad man missar är inre läckor om det är någon ventil som inte stänger när den ska eller så.

Olja kan få drivremmar att gå av, min multiribrem pajade någon vecka efter att jag fått servoolja på den. Avfettning och sedan diskmedel och vatten är väl värt att prova men jag skulle inte köra långt hemifrån med en rem som fått olja på sig.
Jag ska nu kolla med startgas igen. Helt sjukt och jag är verkligen trött på det där speciellt at jag måste ta mig hit och dit. Kan lufttjuv leda till att motorn vägrar gå över en visst varvtal?
Citera
2017-08-13, 00:11
  #98
Medlem
Jag råkade ut för en skum grej på en Mazda 626 -89 för rätt många år sedan. Plötsligt började bilen "hoppa" när man körde iväg från stillastående. Alltså, det gick inte att parera med koppling eller gas, biljäveln hoppade bokstavligt talat framåt.
Lösningen var enkel skulle det visa sig. En slang, väl synlig i motorrummets övre del, nära framrutan (eller torpeden eller vad det heter) hade spruckit och släppte in luft. Några varv med silvertejp fixade problemet tills jag fick tag i en ny slang.
Jag har ingen aning om detta har någon bäring på ditt problem, ville bara nämna det som en enkel sak att i alla fall kolla. Ibland behöver det inte vara så jäkla krångligt eller dyrt faktiskt.
Citera
2017-08-27, 18:42
  #99
Medlem
Lite uppdatering gällande bilen:

Så bilen vägrade starta. Vid enstaka starter kunde jag se att displayen visar RPM vilket tydde på att CKP sensoren funkade , som var min största oro , då den är väldigt svårt att ta loss. Den sitter på ett väldigt oåtkomlig ställe. Min andra tanke gick till bränslepumpen. Jag öppnade Feul injector utan att släppa bränslen 'feul pressure relief'. och jag såg att det kom bränsle från pumpen ( detta för att jag inte hade någon pressure gadget. Rensade feul injectors, throttle body och MAF sensorerna ordentligt. Ingen lycka. Började tänka logiskt; Jag behöver kompression, bränsle och gnista för att bilen ska starta. Jag har kompression, bränsle och behöver därför gnista. jag hade redan innan mät resistansen hos alla tändstift och tändspolar men det kunde inte säga mycket. testade alla tändstift genom att ta ut ett och koppla det till tändspolen och jorda den till negativa polen av batterin. Såg att det inte kom någon gnista från tändstiften. För att bli säkert om det är spolen eller stiften som krånglar bytte jag plats på tändstiften till en annan spole och testade. det funkade. Slutligen så kom jag fram till att det är en av tändspolen som krånglar. Har beställt en ny och den ska komma i veckan. Jag hoppas att det är det som var felet. Tändstiften var helt blöta med bensin , ska nog torka dem innan jag sätter in dem igen. Tändspolen kostar 407 med porto och allt från Tyskland.
Citera
2017-08-27, 22:32
  #100
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Lite uppdatering gällande bilen:

Så bilen vägrade starta. Vid enstaka starter kunde jag se att displayen visar RPM vilket tydde på att CKP sensoren funkade , som var min största oro , då den är väldigt svårt att ta loss. Den sitter på ett väldigt oåtkomlig ställe. Min andra tanke gick till bränslepumpen. Jag öppnade Feul injector utan att släppa bränslen 'feul pressure relief'. och jag såg att det kom bränsle från pumpen ( detta för att jag inte hade någon pressure gadget. Rensade feul injectors, throttle body och MAF sensorerna ordentligt. Ingen lycka. Började tänka logiskt; Jag behöver kompression, bränsle och gnista för att bilen ska starta. Jag har kompression, bränsle och behöver därför gnista. jag hade redan innan mät resistansen hos alla tändstift och tändspolar men det kunde inte säga mycket. testade alla tändstift genom att ta ut ett och koppla det till tändspolen och jorda den till negativa polen av batterin. Såg att det inte kom någon gnista från tändstiften. För att bli säkert om det är spolen eller stiften som krånglar bytte jag plats på tändstiften till en annan spole och testade. det funkade. Slutligen så kom jag fram till att det är en av tändspolen som krånglar. Har beställt en ny och den ska komma i veckan. Jag hoppas att det är det som var felet. Tändstiften var helt blöta med bensin , ska nog torka dem innan jag sätter in dem igen. Tändspolen kostar 407 med porto och allt från Tyskland.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Då har vi PM:at lite om tändkablar och det hjälpte tydligen inte med nya. Då är det väl dags att gå vidare med tändspolarna.

skunken föreslog spolarna för längesedan, dags att lyssna lite på dom som kan?
Citera
2017-08-29, 22:43
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
skunken föreslog spolarna för längesedan, dags att lyssna lite på dom som kan?
Självklart lyssnar jag alltid på de kunniga. Problemet var att spolen funkar då och då inte. Var svårt att göra en diagnos till den la av helt. Nu väntar jag på spolen att komma så får vi se vad det blir
Citera
2017-09-04, 17:24
  #102
Medlem
Ny tändspole monterad och nu startar bilen med vi är tillbaka på ruta ett. Bilen skakar och när man gasar så låter den så hemsk och sedan stängs av.
Nu är vi på det här steget igen
Video 3 från tidigare
Försökte hitta tjuvluft, när jag sperjar på kablarna som går i motorn så händer det ingenting. Sprejar jag i luftflödet som gåt i motorn så stängs motorn av. varvtalet går alltså inte upp. Den går ner och stängser av bilen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra alltså.
Citera
2017-09-04, 19:48
  #103
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Ny tändspole monterad och nu startar bilen med vi är tillbaka på ruta ett. Bilen skakar och när man gasar så låter den så hemsk och sedan stängs av.
Nu är vi på det här steget igen
Video 3 från tidigare
Försökte hitta tjuvluft, när jag sperjar på kablarna som går i motorn så händer det ingenting. Sprejar jag i luftflödet som gåt i motorn så stängs motorn av. varvtalet går alltså inte upp. Den går ner och stängser av bilen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra alltså.
Jag antar att du sprejar med startgas för att lyssna efter förändring i motorvarv om du träffar där det sugs in tjuvluft. Men vad fan, sprejar du på kablar? Sluta genast med det, det är bara slöseri med startgas. Du ska spraya på alla slangar som på något sätt är kopplade till insuget. Slangar, inga kablar. Stora slangar, små slangar, alla jäkla slangar som det kan gå luft i, vid osäkerhet så bara spreja.
Citera
2017-09-05, 06:51
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag antar att du sprejar med startgas för att lyssna efter förändring i motorvarv om du träffar där det sugs in tjuvluft. Men vad fan, sprejar du på kablar? Sluta genast med det, det är bara slöseri med startgas. Du ska spraya på alla slangar som på något sätt är kopplade till insuget. Slangar, inga kablar. Stora slangar, små slangar, alla jäkla slangar som det kan gå luft i, vid osäkerhet så bara spreja.
Hej Skunkjobb,
Förlåt. Det var slangar jag menade. Jag var trött och helt enkelt blandade ihop dessa ord.
Citera
2017-09-05, 07:58
  #105
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Ny tändspole monterad och nu startar bilen med vi är tillbaka på ruta ett. Bilen skakar och när man gasar så låter den så hemsk och sedan stängs av.
Nu är vi på det här steget igen
Video 3 från tidigare
Försökte hitta tjuvluft, när jag sperjar på kablarna som går i motorn så händer det ingenting. Sprejar jag i luftflödet som gåt i motorn så stängs motorn av. varvtalet går alltså inte upp. Den går ner och stängser av bilen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra alltså.
Den där motorn får inte tillräckligt med bränsle. Du har uppenbarligen ingen som helst koll på vad du sysslar med, ta hjälp av någon. Se om du kan få hjälp av nån som kan nåt om bilar, be om att få vara med och lära dig. Men ta hjälp ..., som det förefaller nu så gör du saker värre och värre.
Om det är ekonomi (snålhet) det handlar om så kommer det troligtvis bli dyrare i slutändan att fortsätta som du gör än om du tar hjälp av nån som kan.
Citera
2017-09-07, 01:52
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Den där motorn får inte tillräckligt med bränsle. Du har uppenbarligen ingen som helst koll på vad du sysslar med, ta hjälp av någon. Se om du kan få hjälp av nån som kan nåt om bilar, be om att få vara med och lära dig. Men ta hjälp ..., som det förefaller nu så gör du saker värre och värre.
Om det är ekonomi (snålhet) det handlar om så kommer det troligtvis bli dyrare i slutändan att fortsätta som du gör än om du tar hjälp av nån som kan.
Tändstifterna är blöta och när jag öppnar feul injector så rinner bensin. Det kan vara bränsletrycket som krånglar men det kan jag inte kolla upp. Jag ska nog vända mig till någon verkstad och be dem kolla upp det. Men var i videon fick dig säga så? För mig låter det som att det är hål någonstans där luften är på väg ut. Hur fick du det resultatet?
Citera
2017-09-07, 06:34
  #107
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Tändstifterna är blöta och när jag öppnar feul injector så rinner bensin. Det kan vara bränsletrycket som krånglar men det kan jag inte kolla upp. Jag ska nog vända mig till någon verkstad och be dem kolla upp det. Men var i videon fick dig säga så? För mig låter det som att det är hål någonstans där luften är på väg ut. Hur fick du det resultatet?
När du gasar låter det precis som att motorn kväver sig av att den får för lite bränsle, kan förstås vara svårt att höra på en video av det slaget, det skulle ju kunna vara motsatsen, för mycket bränsle, men det brukar låta lite annorlunda.
Kort sagt är det svårt att bedöma utan att titta på det själv, och eftersom du inte kan så är det bättre att du tar hjälp.
Citera
2017-09-07, 06:37
  #108
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Tändstifterna är blöta och när jag öppnar feul injector så rinner bensin. Det kan vara bränsletrycket som krånglar men det kan jag inte kolla upp.
Eftermontera bränsletrycksmätare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback