Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 21:13
  #1
Medlem
Tjenare! Är en kille på 24 år.
Har aktivit arbetat med att hålla mig nykter sedan juni 2015, alltså 2 år. Har fått alla möjliga konsekvenser, allt från fängelse till knivhugg, inte kunnat sköta jobb, kriminella värderingar m.m.
Har provat de mesta drogerna men de jag är beroende av idag är alkohol och benso. Har en benägenhet av att vilja få lite andrum ibland.

Mitt problem är att jag aldrig lyckas hålla mig nykter mer än 2-3 månader i stöten.

Jag "glömmer" ångesten och all skit så jävla snabbt så de är helt sjukt. Samtidigt som jag blir lika starkt påmind varje gång jag kört ett par dar att droger absolut inte är lösningen på någon av mina problem, varken praktiska eller kännslomässiga.

Jag kan vara hur motiverad som helst första tiden. Men sen helt plötsligt tror jag att jag kan supa. Har allvarliga funderingar på om jag är sinnessjuk.
Har mer eller mindre blivit expert på att "hämta" mig efter ett race.
Tränar regelbundet och sköter kost och sömn bra. Blir nästan fanatiskt hälsosam i mina återhämtningsprocesser. Tar upp nya kontakter, går på AA, NA, promenerar, umgås bara med nyktra, har sunda visoner och värderingar men så tappar jag de ALLTID.
Har förstås utvecklats som människa under dessa 2 åren men når aldrig upp till den nivån jag vill eftersom jag alltid fuckar upp de med jämna mellanrum. Har tex bytt stad och blivit anmärknings/skuldfri, samt mer bekväm i nykterheten när jag väl e nykter.
De jag undrar är om nån varit i liknande situation eller har några tips på hur jag ska gå tillväga för att få en stabil nykterhet? Tack på förhand 😊
Citera
2017-05-28, 21:40
  #2
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenavallt666
Tjenare! Är en kille på 24 år.
Har aktivit arbetat med att hålla mig nykter sedan juni 2015, alltså 2 år. Har fått alla möjliga konsekvenser, allt från fängelse till knivhugg, inte kunnat sköta jobb, kriminella värderingar m.m.
Har provat de mesta drogerna men de jag är beroende av idag är alkohol och benso. Har en benägenhet av att vilja få lite andrum ibland.

Mitt problem är att jag aldrig lyckas hålla mig nykter mer än 2-3 månader i stöten.

Jag "glömmer" ångesten och all skit så jävla snabbt så de är helt sjukt. Samtidigt som jag blir lika starkt påmind varje gång jag kört ett par dar att droger absolut inte är lösningen på någon av mina problem, varken praktiska eller kännslomässiga.

Jag kan vara hur motiverad som helst första tiden. Men sen helt plötsligt tror jag att jag kan supa. Har allvarliga funderingar på om jag är sinnessjuk.
Har mer eller mindre blivit expert på att "hämta" mig efter ett race.
Tränar regelbundet och sköter kost och sömn bra. Blir nästan fanatiskt hälsosam i mina återhämtningsprocesser. Tar upp nya kontakter, går på AA, NA, promenerar, umgås bara med nyktra, har sunda visoner och värderingar men så tappar jag de ALLTID.
Har förstås utvecklats som människa under dessa 2 åren men når aldrig upp till den nivån jag vill eftersom jag alltid fuckar upp de med jämna mellanrum. Har tex bytt stad och blivit anmärknings/skuldfri, samt mer bekväm i nykterheten när jag väl e nykter.
De jag undrar är om nån varit i liknande situation eller har några tips på hur jag ska gå tillväga för att få en stabil nykterhet? Tack på förhand 😊

Cred till din resa att resa sig och komma tillbaka!

Ingen erfarenhet i frågan, men har du testat att använda andra omkring som stöd när det börjar rycka i flask-handen? Ringa en polare och säga att suget kommer tillbaka.
Citera
2017-05-28, 22:03
  #3
Medlem
Tackar! ja senast i onsdags (innan jag drog till de) prata men en polare och sa att jag hade sug. Känns nästan löjligt och tycker inte de hjälper direkt. Men jag förstår va du menar. Känns typ som att när suget väl e där kan jag inte hindra de. Skrattar ibland åt mig själv och tänker jaha nu suget tillbaka och diskussionen däruppe i huvudet börjar. Efter ett tag övertalar jag mig själv liksom
Citera
2017-05-28, 22:14
  #4
Medlem
Det var en sak som gjorde att jag bestämde mig: bilkörning. Har man droger i kroppen, och blir stoppad för
kontroll, så blir det drogfylla. Dessutom så var det ganska skrämmande att veta att jag kunde skada, eller döda
någon p.g.a. drogerna. Även om man känner sig nykter, så är ju hjärnan påverkad, och man kan göra val
som man annars inte skulle göra. Så detta med drogerna och bilkörning gjorde att jag bestämde mig, och
det gjorde även att det inte var tal om återfall.
Citera
2017-05-28, 23:11
  #5
Medlem
Tror de är där mitt största problem är. Att jag är så svag i mina beslut. (Fast dom känns starka). Avundas er som efter en rattfylla eller varning från jobbet tar ett beslut och blir nyktra. Känns som mitt bekymmer ligger betydligt djupare än så på nått sätt. Finns väl olika grader av sinnessjuka 😁
Citera
2017-05-28, 23:59
  #6
Medlem
Jeltzins avatar
Kan du koppla till vad som triggar igång dialogen hos dig? Låter som du har god självförståelse. Finns säkert någon bra expert på området som kan hjälpa dig att gräva lite i saken.
Citera
2017-06-01, 23:10
  #7
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenavallt666
Tror de är där mitt största problem är. Att jag är så svag i mina beslut. (Fast dom känns starka). Avundas er som efter en rattfylla eller varning från jobbet tar ett beslut och blir nyktra. Känns som mitt bekymmer ligger betydligt djupare än så på nått sätt. Finns väl olika grader av sinnessjuka 😁

Men handlar det så mycket om svaga beslut då? Innan jag började med sub (vet att detta är en klen tröst för dig eftersom det inte finns en liknande behandling för gaba-droger) så hade jag EXAKT samma problem som dig. Man glömmer! Fort. Man kommer ihåg det bra, och sen så sitter man där igen.

Och så undrar man - hur ska jag kunna vara konsekvent i mitt beslut den här gången?
Det är en svår jävla fråga faktiskt.

De som jag sett lyckas har iallafall antingen gått AA-vägen och blivit riktiga 12-stegsfanatiker som jag inte står ut med, eller så har de bytit bana i livet TOTALT. Dvs - börjat plugga stenhårt eller flyttat och börjat ett nytt jobb. Vet att 12-stegsrörelsen påstår att detta inte fungerar, men det gör faktiskt det för många. Jag tror iaf att du kan öka dina chanser rejält att vara konsekvent, även när motivationen sviktar (vilket den kommer göra, motivation kommer och går) genom att skriva ned på papper typ delmål, och en vision. Och varje dag se till att göra saker som får dig åt rätt håll. Det är fett svårt asså, men gäller att arbeta igenom en plan och inte bara köra på måfå. Det är inte många som håller sig nyktra i längden på måfå tyvär
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback