Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-06-01, 09:53
  #109
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Så har Mensa fått en tråd på Flashback! Lite kul att den hamnade på Humor.

Det finns många gamla trådar om Mensa:
https://www.flashback.org/sok/mensa
Citera
2017-06-01, 15:40
  #110
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Så har Mensa fått en tråd på Flashback! Lite kul att den hamnade på Humor.
Vi är ena riktiga lustigkurrar!
Citera
2017-06-01, 19:59
  #111
Medlem
Wal1bergs avatar
Att dom kallar sig mensaner låter nördigt värre, talar de klingonska med varandra och väntar på att bli upphämtade av UFOn?
Var det sådana här glas de drack ur möjligtvis:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...7/71/Frink.png
__________________
Senast redigerad av Wal1berg 2017-06-01 kl. 20:18. Anledning: tillägg
Citera
2017-06-01, 20:02
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
AB:

Då är man verkligen upprörd

Nån mer som har nått skvaller att komma med?

Aftonbladet, behöver fylla på med stories som inte bidrar till något. vem läser AB, en blaska som lever på sin trafik och "artiklar" som ludrena Melin och Cuntwell skriver. Luder som fått sina jobb genom att sära brett för hade man haft riktiga talanger hade man sysslar med annat.
Citera
2017-06-02, 00:12
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Tror du har missat att det spelar ingen roll hur intelligent du är, är du uppfostrat av en hårt troende familj så kommer du ha väldigt svårt att bara "sluta tro". Kan inte bemöta känsloargument med logik lika lite som tvärtom.

Jo, men tro är ju något annat. Eller, ja, kanske inte egentligen. Jag menar PKismen, även om de agerar som om det var en sekt, så är det ett ämne som kan diskuteras. Finns gud? Är inte riktigt en fråga som kan diskuteras på samma sätt som frågan: Är invandring lönsam?
Citera
2017-06-02, 00:23
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrograd
Det finns vissa stigmatiserade ämnen som normalt är svåra att diskutera men kan diskuteras på Mensamöten... t.ex. har jag diskuterat fördelarna med anarki och saker som tvångssterilisering.

Jag håller generellt inte med anti-immigrationsgruppen. Det jag håller med om är att det vore bättre att ta fram statistik över brottsfrekvensen bland nyligen invandrade igen, så man kan göra tydlig statistik och därutifrån riktade insatser för att förebygga brott.

Jag har vid flera tillfällen försökt se frågan mer från anti-invandrares perspektiv. Jag håller med om att en nackdel med att ta in många invandrare är att många av dessa (särskilt flyktingar) är lågutbildade vilket ökar konkurrensen för befintliga lågutbildade som redan har det svårt på arbetsmarknaden.

Däremot finns det en hel del lögner som sprids, och när man snabbt sett en rad logiska kullerbyttor eller rena lögner i en video är det svårt att ta resten av videon seriöst. Du känner säkert igen problemet.

Att vägra diskutera vissa ämnen håller jag med om är oetiskt. Jag ser det som lite sport att hitta politik/uttalanden etc jag ogillar från partier jag normalt stödjer, och tvärtom att hitta politik/uttalanden jag gillar från partier jag normalt inte stödjer.

För mig ter sig PKisternas lögner så absurda att jag har svårt att se hur någon kan ta dem på allvar. Samtidigt som jag gissar att det är vanligt med en mer "vetenskaplig" inställning bland Mensa-folk. Saker som att de är flyktingar trots att de rest genom hela Europa för att komma just hit. Eller hur invandringen någonsin skulle kunna vara lönsam när man tar in människor med lägre utbildning. osv. Sen att invandringen skötts katastrofalt är en annan sak. Men för mig ser det mer ut som en medveten vilja att låtsas att "barnen" är barn t.ex. Kanske är Mensa-iter lika benägna till sånt som alla andra.
Citera
2017-06-02, 00:27
  #115
Medlem
Citat:
Mensa-möte slutade i fylleslag
De behöver väl, likt GW, rensa huvudet ibland!
Citera
2017-06-02, 00:51
  #116
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
För mig ter sig PKisternas lögner så absurda att jag har svårt att se hur någon kan ta dem på allvar. Samtidigt som jag gissar att det är vanligt med en mer "vetenskaplig" inställning bland Mensa-folk. Saker som att de är flyktingar trots att de rest genom hela Europa för att komma just hit. Eller hur invandringen någonsin skulle kunna vara lönsam när man tar in människor med lägre utbildning. osv. Sen att invandringen skötts katastrofalt är en annan sak. Men för mig ser det mer ut som en medveten vilja att låtsas att "barnen" är barn t.ex. Kanske är Mensa-iter lika benägna till sånt som alla andra.

Nu har jag inte träffat så många andra "Mensaner" eller "Mensaiter" eller vad de kallar sig, men jag har gjort det övervakade provet, satt högsta percentil (135 eller högre), har diplom och inbetalningskort hemma och allt sådant, men kan därför inte svara på om det finns några generella trender bland "Mensaiter"(?) kring hur man förhåller sig till då den frågan.
Jag är dock relativt väl vetenskapligt skolad och har ett stort intresse av vetenskap, och jag kan säga dig att jag är väldigt mycket emot invandringen. Detta av humanitära skäl, då det föds fler nya människor in i dåliga områden än vad som invandrar ut ur dessa samt att man hjälper så många fler för samma pengar på plats med allt ifrån medicin, mat och vatten till utbildning, jordbruk och arbete.
Sedan har vi de negativa aspekterna på vårat samhälle. Ekonomin blir sämre per capita för all överskådlig framtid. Orkar inte motivera detta då det görs överallt annars, men det drabbar både oss och resten av världen som vi skulle kunna hjälpa med överskott om våran ekonomi gick bättre. Detta då eftersom invandrare både bidrar med mindre och kostar mer, generation efter generation.
Detta går då såklart ut på allt ifrån vården till bostäderna till allt såklart.
Sen har vi trygghetsaspekten som är viktig för oss. Skribenten ovan som då också är med i Mensa men säger sig vilja ha en ny utredning om invandrares kriminalitet saknar kanske lite data, för vi har 2 tidigare sådana utredningar, en från -95 tror jag, och en från -05. Jämför man överrepresentationen mellan dessa så har överrepresentationen ÖKAT. Det går då inte utan en ny utredning dra någon annan slutsats än att den trenden håller i sig eftersom det inte finns något som tyder på att det har minskat. Den generella överrepresentationen -05 var 2,5(2,1 om man korrigerar för socioekonomiska effekter), och idag har mer sakkunniga än jag spekulerat om en överrepresentation så högt som 3.
Det innebär att tar vi in 100 000 så kostar dessa som typ 200 000, bidrar som 50 000 och begår brott som 250 000. Det är inte rimligt när alternativet är att hjälpa på plats, vilket bara har fördelar.
Så jag tror inte att det finns någon konsensus hos folk med hög IQ gällande den frågan, även om jag personligen tycker mig ha märkt tendenser hos folk jag vet har hög IQ, att de oftare än normalpopulationen är kritiska.

Edit. Sen har vi ju den lilla detaljen att det i många fall faktiskt inte ens är flyktingar som flyr för sina liv genom hela Europa. Sen vad ska vi göra nästa gång det blir krig på nästa ställe? Och har vi glömt alla miljoner som dör av svält och dåligt vatten i Afrika, Asien och Sydamerika?
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-06-02 kl. 01:08.
Citera
2017-06-02, 19:12
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Jo, men tro är ju något annat. Eller, ja, kanske inte egentligen. Jag menar PKismen, även om de agerar som om det var en sekt, så är det ett ämne som kan diskuteras. Finns gud? Är inte riktigt en fråga som kan diskuteras på samma sätt som frågan: Är invandring lönsam?

Samma sak om du tänker efter.
Citera
2017-06-03, 10:11
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Samma sak om du tänker efter.

Nej. Om gud kan man spekulera som kring en hemlig låda. Vad finns i lådan, är det kanske gud? Men kring invandringens lönsamhet kan man bara titta på siffrorna, hårda fakta, och konstatera att det inte stämmer. Det enda spekulerande man kan göra är om man förvanskar siffrorna eller börjar definiera om begreppen a la PKister: "Vad är egentligen lönsamhet? Är en soluppgång lönsam? "
Citera
2017-06-03, 18:28
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Nej. Om gud kan man spekulera som kring en hemlig låda. Vad finns i lådan, är det kanske gud? Men kring invandringens lönsamhet kan man bara titta på siffrorna, hårda fakta, och konstatera att det inte stämmer. Det enda spekulerande man kan göra är om man förvanskar siffrorna eller börjar definiera om begreppen a la PKister: "Vad är egentligen lönsamhet? Är en soluppgång lönsam? "

Spelar ingen roll då du inte kan angripa känsloargument med logiska argument. Så i slutändan så är det lixom lite samma sak. Kultur och religion = same shit.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback