Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 20:27
  #1
Medlem
Loveaffairs avatar
Till min enorma sorg var jag tvungen att avliva min älskade ögonsten, en bondkatthona på 17 år. Går nu i tankar om att köpa två nya katter, gärna ett syskonpar, och funderar på valet av ras. Förra gången valde katten oss då hon försatt sig själv på flykt ifrån den första familjens hankatter.

Tycker hurusom det fungerade väldigt bra för henne att vara en kombinerad ute- och innekatt. Jag bor i en 70 kvm lägenhet på första våningen med kattbräda ut genom fönstret varpå jag enkelt kunde släppa ut och in henne efter hennes eget behov. Skulle nu vilja fortsätta med detta "vinnande koncept" men är osäker på huruvida vissa raskatter klarar av att gå ut själva utan uppsikt eller ej. Har försökt googla utan större resultat.

De jag undrar över är framförallt Maine Coon, Heliga Birma och Ragdoll (med ett stort frågetecken på Ragdoll). Skulle även kunna ta emot tips på andra eventuella kattraser som skulle passa för att till största del vara inomhus men också gå ut någon/några timmar per dag under de varmare årstiderna. Min förra katt valde nästan helt och hållet bort att gå ut under vintern och nöjde sig då med att vara inne.

Tack på förhand
Citera
2017-05-28, 20:38
  #2
Medlem
Mooons avatar
Jag har läst när jag tittat på kattsidor, att Ragdoll passar bäst som innekatt eftersom den är långsam och har svårt att försvara sig. Det finns risk att han blir bortjagad av andra katter. Dessutom måste det vara stor risk att raskatter blir stulna.

Varför inte skaffa en vanlig huskatt igen? Ska den delvis vara ute får den ju vara lite tuff för att klara sig.
Citera
2017-05-28, 20:54
  #3
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Jag har läst när jag tittat på kattsidor, att Ragdoll passar bäst som innekatt eftersom den är långsam och har svårt att försvara sig. Det finns risk att han blir bortjagad av andra katter. Dessutom måste det vara stor risk att raskatter blir stulna.

Varför inte skaffa en vanlig huskatt igen? Ska den delvis vara ute får den ju vara lite tuff för att klara sig.

Bor inte i ett jättestökigt område utan brukar bland annat hälsa på en vit blåögd krabat. Bor många katter i området. Anledningen till att man vill ha en kattras är väl mycket för att man tycker om dess utseende och jag tycker det är så mysigt med lång päls. Samtidigt tycker jag att det känns sunt för katten att kunna gå ut och strosa omkring ibland. Utan att vara ett "öppet mål" eller ha för dålig reaktion för bilar och faror.
__________________
Senast redigerad av Loveaffair 2017-05-28 kl. 21:40.
Citera
2017-05-28, 21:28
  #4
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Jag har läst när jag tittat på kattsidor, att Ragdoll passar bäst som innekatt eftersom den är långsam och har svårt att försvara sig. Det finns risk att han blir bortjagad av andra katter. Dessutom måste det vara stor risk att raskatter blir stulna.

Varför inte skaffa en vanlig huskatt igen? Ska den delvis vara ute får den ju vara lite tuff för att klara sig.
Ja Ragdoll passar bäst som innekatt. Jag har själv haft ragge och de är som du säger "långsamma", snälla och min uppfattning är att de har självbevarelsedrift 0.
En väldigt trevlig kattras men inget som man skall låta gå ute på egen hand.
Citera
2017-05-28, 21:30
  #5
Medlem
Har birma, ragdoll och ev en Main coon i området de två blåögda är just blåögda dummare katter i utemiljö fårman leta efter.
Varken Birma eller Ragdoll är särskilt bra utekatter. Och som sagt en cool utekatt är stöldbegärlig, alla tre raserna är bra på koppel generellt.
Och en katt som aldrig vart ute saknar det inte om innemiljön är trevlig och en innätad balkong softa på
Citera
2017-05-28, 21:37
  #6
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja Ragdoll passar bäst som innekatt. Jag har själv haft ragge och de är som du säger "långsamma", snälla och min uppfattning är att de har självbevarelsedrift 0.
En väldigt trevlig kattras men inget som man skall låta gå ute på egen hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Har birma, ragdoll och ev en Main coon i området de två blåögda är just blåögda dummare katter i utemiljö fårman leta efter.
Varken Birma eller Ragdoll är särskilt bra utekatter. Och som sagt en cool utekatt är stöldbegärlig, alla tre raserna är bra på koppel generellt.
Och en katt som aldrig vart ute saknar det inte om innemiljön är trevlig och en innätad balkong softa på

Okej, har dessvärre ingen balkong. Börjar väl tänka att en Maine Coon eller Maine Coon-blandis kan vara något för mig? Har somsagt en lägenhet på 70 kvm men känns ändå sunt att låta katten gå ut om den sitter vid fönstret och blickar ut. Förstår att inte alla katter som är innekatter mår dåligt/blir plågade men känns ändå friskt på något sätt med en katt som kan gå ut, andas frisk luft och se över sig själv. Sedan kan det hända olyckor och otrevligheter ändå om man har otur men risken minskar ju om katten har sina reflexer/rovdjursinstinkter intakt.

Maine Coon borde väl kunna försvara sig? Är väl inte jätteframavlade utan har endel vilt i sig? Eller har jag fel?
__________________
Senast redigerad av Loveaffair 2017-05-28 kl. 21:41.
Citera
2017-05-28, 21:50
  #7
Medlem
Mooons avatar
Jag har katter och precis som du, går de ut och in lite som de vill. Kattlucka är toppen.

Det finns långhåriga huskatter också om man gillar det. Här är vackre Ove https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...raste-huskatt?


Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Bor inte i ett jättestökigt område utan brukar bland annat hälsa på en vit blåögd krabat. Bor många katter i området. Anledningen till att man vill ha en kattras är väl mycket för att man tycker om dess utseende och jag tycker det är så mysigt med lång päls. Samtidigt tycker jag att det känns sunt för katten att kunna gå ut och strosa omkring ibland. Utan att vara ett "öppet mål" eller ha för dålig reaktion för bilar och faror.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback