Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 18:26
  #1
Medlem
Hej!

Jag har rest på egen fot sedan tonåren och har med en smula tur aldrig blivit sjuk (eller närstående sjuk) vid resetillfället, och således aldrig nyttjat avbeställningsskyddet.

Jag flyger imorgon kväll och idag har jag 39.5 c feber, hostar och det rinner från näsan och ögonen. Suck!

1) Hur får man ett sjukintyg? Om jag ringer min VC och berättar hur jag mår, så vill jag gissa att de inte vill se mig där...? (Kan/får dom skriva ett på distans?)

2) Klassas detta influensaliknande som "akut sjukdom", eller ska jag ligga under kniven på ett operationsbord?

3) Andra reflektioner/erfarenheter på ämnet?
Citera
2017-05-28, 18:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Hej!

Jag har rest på egen fot sedan tonåren och har med en smula tur aldrig blivit sjuk (eller närstående sjuk) vid resetillfället, och således aldrig nyttjat avbeställningsskyddet.

Jag flyger imorgon kväll och idag har jag 39.5 c feber, hostar och det rinner från näsan och ögonen. Suck!

1) Hur får man ett sjukintyg? Om jag ringer min VC och berättar hur jag mår, så vill jag gissa att de inte vill se mig där...? (Kan/får dom skriva ett på distans?)

2) Klassas detta influensaliknande som "akut sjukdom", eller ska jag ligga under kniven på ett operationsbord?

3) Andra reflektioner/erfarenheter på ämnet?

Nej, du får till VC imorgon tidigt på en akuttid.
Dom skickar inte via telefon.
Citera
2017-05-28, 18:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafouz
Nej, du får till VC imorgon tidigt på en akuttid.
Dom skickar inte via telefon.

Tack för det svaret! Visste faktiskt inte...
Citera
2017-05-28, 18:36
  #4
Medlem
I vissa fall fyller de i denna blankett, men be om ett läkarintyg med.
Citera
2017-05-28, 18:38
  #5
Medlem
sebastian66s avatar
Lite tufft läge med hög feber så nära inpå resan.
Tag kontakt med sjukvärden besök 1 doktor och hoppas han skriver ut 1 intyg på det.
Lite kluvet med tanke på att jag är inte alls 100 säker på att du kommer att få tillbaka dina pengar för resan.
Står det inte något finstilt i ditt avbeställningsskydd om vad som gäller.
Risken är att de resonerar som att hög feber går bort fort och accepteras inte.
För att vara säker kolla verkligen upp det och går det inte.
Faan tryck i den en hel butelj Alvedon//Ipren sov hela vägen och åk på holiday
Hoppas iafall du vaknar upp med 38.1 imorgon.
Citera
2017-05-28, 20:05
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Lite tufft läge med hög feber så nära inpå resan.
Tag kontakt med sjukvärden besök 1 doktor och hoppas han skriver ut 1 intyg på det.
Lite kluvet med tanke på att jag är inte alls 100 säker på att du kommer att få tillbaka dina pengar för resan.
Står det inte något finstilt i ditt avbeställningsskydd om vad som gäller.
Risken är att de resonerar som att hög feber går bort fort och accepteras inte.
För att vara säker kolla verkligen upp det och går det inte.
Faan tryck i den en hel butelj Alvedon//Ipren sov hela vägen och åk på holiday
Hoppas iafall du vaknar upp med 38.1 imorgon.

Tja, klämma sig i så mycket alvedon resulterar i obotliga leverskador....
Men egentligen håller jag med dig:
Åk utomlands på semester! Ta ett par treo och lid dig igenom flygturen. Har du tur, kommer du till ett land där det finns apotek som säljer antibiotika som om det vore lösgodis.. Så har jag gjort flera gånger, och det har alltid gått bra...

Å andra sidan "hatar jag folk" som sätter sig bakom mig/nära mig (när jag är frisk) och ska på semester. Ja, folk som sitter och låter rejält sjuka alltså. Ingen höjdare även om man är på 10.000m höjd.. (Fan, ska jag bli sjuk nu, tänker jag hela flygresan..).
Peppar peppar, det har gått bra hittills. (Sedan 1980-talet).

Men måste TS absolut vara hemma, ska han kontakta läkare omedelbart. Vanliga VC har ofta långa köer, speciellt på måndagar, men det finns privata alternativ. Kan ju vara värt att bränna en femhundring på en privatläkare än att flera tusen i biljettpengar försvinner...

Edit: Viktigt tillägg!! Har TS en anställning, och får sitt sjukintyg av läkaren, ska TS också anmäla sjukfrånvaron till arbetsgivaren. Har TS semester, så "pausas" semestern i och med sjukdomen. Det blir karensdag, och sjuklön istället för semesterlön, men TS kan ta ut sina semesterdagar vid ett senare tillfälle. -Samt flyga och fara då i stället..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-05-28 kl. 20:20.
Citera
2017-05-29, 15:13
  #7
Medlem
Goldmanns avatar
Brukar aldrig vara ngt problem. Gå till VC så skriver de intyg.
Citera
2018-03-07, 12:03
  #8
Medlem
MrWins avatar
Har en 12-timmars flygtur på lördag. Jag är lätt förkyld och får kraftiga hostattacker då och då. Lite förargligt att få en hostattack när man sitter på flyget. Har reseskydd på hemförsäkringen men antar att hosta inte räcker för att få resekostnaden återbetald.
Citera
2018-03-07, 15:04
  #9
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Har en 12-timmars flygtur på lördag. Jag är lätt förkyld och får kraftiga hostattacker då och då. Lite förargligt att få en hostattack när man sitter på flyget. Har reseskydd på hemförsäkringen men antar att hosta inte räcker för att få resekostnaden återbetald.

Tycker läkaren att du inte ska flyga kan det vara grund för ersättning men enklare är nog att denne skriver ut något hostdämpande eller att du käkar Fishermans Friend oavbrutet för du tycker väl inte att olägenheten av det pinsamma är värt att ställa in en resa för?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2843678

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback