Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 16:38
  #1
Medlem
Hej!
Jag har en stationär dator som är cirka 3 år gammal nu.
Senaste månaden har den börjat bete sig underligt.

Har jag igång den så blir skärmen svart efter ett tag och fläktarna börjar snurra för glatta livet i burken.
Skärmen går inte tillbaka till normal utan det kräver att man startar om datorn med knappen för att datorn ska bli användbar igen.

Att skärmen svartnar händer varje gång datorn är i gång men ibland tar det några timmar och ibland bara några minuter.
Krävs inte att jag gör något speciellt egentligen. Slösurf såväl som spel kan orsaka problemet.

Blir inte riktigt klok på vad det är. Kan det ha att göra med att nätaggregatet är kass?

MVH,
Citera
2017-05-28, 16:41
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kontrollerat under chassit så det inte ligger massa damm på komponenterna och på fläkthusen?
Citera
2017-05-28, 16:43
  #3
Medlem
Har öppnat upp den och blåst bort allt damm jag ser. Det som eventuellt är kvar har gömt sig bra i så fall.
Citera
2017-05-28, 16:49
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du behöver nog lite tryckluft för att får bort all damm. Det samlas väldigt mycket damm runt och i nätagget. Tryckluft på burk finns att köpa på sorterade elektronikkedjor, Jula, med fler.

Kostar någon femtiolapp. Blås rent all damm och se om detta kan hjälpa dig.
Citera
2017-05-31, 14:37
  #5
Medlem
Du har inte tillgång till kompressor med avskiljare?, det biter bättre än luft på burk, och eftersom damm som packats ihop under längre tid kräver lite tryck och flöde för att lossna så är det ett bättre alternativ.

Se bara till att inte låta fläktarna snurra fritt om du blåser på dem.

Ta och kolla vad du har för Cpu/Gpu temp när du har igång burken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback