Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 16:16
  #1
Medlem
sireminis avatar
Tja
Går i funderingar att bygga elcykel. Verkar vara populärt ämne i forumet. I alla fall så vill jag komma undan så billigt som möjligt. Jag har en plan som jag gärna hör era tankar om det kommer gå:
- Använda ett mc-batteri 11.8 ah som jag redan har istället för att köpa nytt batteri.
- Köpa detta kit: https://www.aliexpress.com/item/250W...4-d2d173955330

En till fråga: Om MC-batteriplanen är rimlig, vad ska jag köpa för kablar att dra från batteriet för att kunna driva motorn?
Citera
2017-05-28, 16:49
  #2
Medlem
Snuskass avatar
Ditt batteri är antagligen på 12 volt medan konverteringskitet går på 24, så ett nytt batteri kommer du nog inte undan.
Citera
2017-06-01, 16:58
  #3
Medlem
GalFisks avatar
Kör med blybatterier bara om kostnaden är kritisk. De har låg kapacitet, väger as, tål kyla dåligt och slits ut snabbt. Och som sagt måste du ha 24V till detta kitet. Du kan seriekoppla två 12V-batterier, men de måste ha samma Ah och aldrig användas tillsammans om de inte är laddade till samma nivå. Då kommer det svagare batteriet att förstöras.
En borstad (brushed) motor är billigare men slits snabbare än en borstlös.
Jag har inte själv kört med 24V, men har hört att det ger en del sämre draghjälp när det är tungt (start, uppförsbackar), då det drar högre ström för att kompensera för den lägre spänningen. Detta ökar förluster i kablar såväl som batteri.
Köper du en lös motor får du skruva en del för att få allt på plats, men det kanske du inte har något emot? Annars finns det färdiga hjul med integrerad motor som det bara är att skruva fast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback