Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 15:25
  #1
Medlem
Hej,

Som rubriken säger, hur gjorde dom det här live på 90-talet? Just Checmial Brothers, Underworld, Orbital, The Orb mfl uppträdd med stora mixerbord (som man normalt sett bara har i stora studios för kanalhantering).

Den tiden var även känd för att dom mixade ihop låtarna snyggt och flera livespelningar släpptes som album. Så jag tror inte det var fake.

Gick respektive kanaler på 8/8 repeat på varje spår och så byggde dom upp det kronologiskt? Känns ändå meckigt? Prodigy körde t.ex med vanliga syntar och Rolands "Phrace synthesizing" som jag har för mig innebar att delar av låtarna låg som samplingar på tangenter. Men det här är annorlunda. Någon som vet?

Underworld - Born Slippy Nuxx live (där man ser det jag menar)

https://www.youtube.com/watch?v=OIVA_GSNRrE
Citera
2017-05-28, 15:46
  #2
Medlem
När jag såg prodigy på fat of the land turnen körde de med livemusik kontra mixerbord.. så livetrummor på någon låt ex gitarr på ngn låt. Mkt var dock från ett gigantiskt fyrhörnigt mixerpanel med flera bord på olika platåer. Sedan kom de andra ut o sjöng sina partier live givetvis.
Citera
2017-05-28, 15:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
När jag såg prodigy på fat of the land turnen körde de med livemusik kontra mixerbord.. så livetrummor på någon låt ex gitarr på ngn låt. Mkt var dock från ett gigantiskt fyrhörnigt mixerpanel med flera bord på olika platåer. Sedan kom de andra ut o sjöng sina partier live givetvis.

Jo Prodigy har jag koll på. Liam Howlett körde Roland Phrace synthesizing back in the day och numera Ableton. Så Prodigy är egentligen inte med i denna frågan - mest för referens.

Frågan är hur dom andra gjorde när det bara va 1-2 stora mixerbord.....
Citera
2017-05-28, 16:01
  #4
Medlem
Oakenshields avatar
Chemical Brothers hade självklart synthar också, Juno 60 eller Jupiter 6/8 vill jag minnas. Såg dom på Lollipop 97 (96?)
Citera
2017-05-28, 16:53
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Spontan gissning är att de respektive kanalerna hade loopar som snurrade, detta mixades ihop live lite som de kände för. Som du är inne på. Dock tror jag att det mesta var hårt repeterad och mycket för showens skull. Att sätta sig på en stol och trycka play är inte så coolt, så något måste de ju göra under livespelningarna
Citera
2018-08-03, 19:00
  #6
Medlem
Simon Posford gör i alla fall så här när uppträder live med mixerbord. Han gjorde troligvis likadant på 90-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=B2NF_J56rFs

Varje kanal på mixerbordet har en ljudslinga och han mixar ljuden in och ut och sänder dem till effekter osv. Troligtvis gör andra artister likadant och gjorde likadant på 90-talet fast med mer hårdvara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback