Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 14:32
  #1
Medlem
Joomlas avatar
Jag startade en tråd angående mina pappiga skinnsäten i bilen och fick tips om att starta en tråd i skovårdsforumet, antar det var hit jag råddes...? Klistrar in ett utdrag från min förra trådstart

Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Har en 10 år gammal bil med mellanlädret, dvs inte billigaste men inte heller det dyraste. Förarsätet är jättemjukt och härligt, väldigt följsamt. Passagerarsätet är lite styvare medan baksätet är obehagligt kartongaktigt och torrt. Är rädd att det ska bli sprickor eller andra skador där.

Senast jag rengjorde/smorde sätena (leathermasters kit) körde jag ett varv med rengöring och 3-4 varv smorsel/ (läderfett?) i baksätet och på passagerarstolen(väntade en 10-20 min emellanåt). Hjälpte inte heller.

Det enda jag hört talas om är läderolja, att det ska bättre tränga in i lädret än läderfett (mitt kitt har någonting flytande för skinnvården, antar det är en form av läderfett?). Sen jag har förstått att billäder är speciellt för att det är lackat läder. Funkar det med läderolja och behöver man i sådana fall någon speciell sort? När det t.ex gäller rengöring verkar det vara noga med vad manbör och inte bör använda.

Gäller ljust/beigt läder f.ö om det har någon betydelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback