Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-28, 13:29
  #1
Medlem
Hur är det att åka tåg på dessa 2 sträckor. Jag letar ny bostad nu och det börjar luta mellan Ystad/Trelleborg. Jag går i skolan i Lund och kommer behöva pendla med tåg, men man läser så mycket om tågproblemen i Skåne att man börjar bli lite rädd att pendla med tåg i Skåne.

Vad kan ni säga om mitt problem och dessa 2 sträckor?
Citera
2017-05-28, 13:50
  #2
Medlem
psflaxs avatar
Ystad-Malmö-Lund får det bli då, ganska seg resa.

Trelleborg-Lund går det även buss och slipper mellanlanda i Malmö.

Här kan du läsa mer:

https://www.skanetrafiken.se/sok-resa/
Citera
2017-05-28, 14:03
  #3
Medlem
Bigl-rips avatar
I regel funkar pågatågen bra, men visst har det varit lite strul nu på senare tid, men det är inte specifikt för skåne. Alla pågatåg har också gratis wifi som faktiskt funkar. Sträckorna du uppger är inga problem tycker jag. Tågen går väldigt ofta
Citera
2017-05-28, 14:13
  #4
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Upprustning sker på Ystad-Malmö. Trelleborg-Malmö har redan fått en upprustning helt nyligen. På den senare banan tror jag även det kommer till två hållplatser, Persborg och Rosengård, vilket kan ge lite att tänka på.

Det händer att det är banspecifika problem men allra oftast (vad jag vet) så drabbas de här banorna av att det händer skit på andra banor, vilket skapar följdförseningar överallt.

Jag har flera kollegor som pendlar Ystad-Malmö och jag skulle själv kunna tänka mig göra det.
Citera
2017-05-28, 14:15
  #5
Medlem
Ok men ska man oroa sig för att tågen stannar om man nu ska skriva en tenta t ex? Kommer jag inte på tentan så kuggar jag hela kursen, vilket är helt sjukt om det nu är pga att tåget strular.

Är det någon som åker tåg på dessa sträckor regelbundet som kan kommentera?
Citera
2017-05-28, 14:15
  #6
Medlem
Största problemen i Skåne ligger mellan Malmö och Lund, där bland annat kontaktledningarna är som sämst och rivs ner hela tiden.
Citera
2017-05-28, 14:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Upprustning sker på Ystad-Malmö. Trelleborg-Malmö har redan fått en upprustning helt nyligen. På den senare banan tror jag även det kommer till två hållplatser, Persborg och Rosengård, vilket kan ge lite att tänka på.

Det händer att det är banspecifika problem men allra oftast (vad jag vet) så drabbas de här banorna av att det händer skit på andra banor, vilket skapar följdförseningar överallt.

Jag har flera kollegor som pendlar Ystad-Malmö och jag skulle själv kunna tänka mig göra det.

Ok tack för inputen.
Citera
2017-05-28, 18:12
  #8
Medlem
HeltCPs avatar
Har rört mig en del på banorna och skulle vilja hålla med om att Malmö-Lund är den stora flaskhalsen i Skåne, sträckan Ystad-Malmö är rätt seg och ganska störningskänslig då den inte är röjd utan när det blir storm så stängs den men det går bussar från Simrishamn! Trelleborg känns som det stabilare alternativet då dom har bussar som går stup i kvarten och att avståndet är kortare! 20 minuter så är du på svågertorp. Rent stadsmässigt så är det samma skit i båda städerna! Allt är dock stängt på söndagar i Ystad
Citera
2017-05-29, 12:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Har rört mig en del på banorna och skulle vilja hålla med om att Malmö-Lund är den stora flaskhalsen i Skåne, sträckan Ystad-Malmö är rätt seg och ganska störningskänslig då den inte är röjd utan när det blir storm så stängs den men det går bussar från Simrishamn! Trelleborg känns som det stabilare alternativet då dom har bussar som går stup i kvarten och att avståndet är kortare! 20 minuter så är du på svågertorp. Rent stadsmässigt så är det samma skit i båda städerna! Allt är dock stängt på söndagar i Ystad

Ok, ja Ystad är ganska långt bort och Trelleborg är bättre. Bussar går också så man känner sig lite säkrare transportmässigt i Trelleborg.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2843607

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback