Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-05-29, 15:15
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du brukar skriva bra, har jag för mig. Varför denna dysterkvist? Temporär mental svacka? Tänk efter - se dig 15-20 år i framtiden att svenskarna tagit tillbaka Sverige och skapat en framtid för kommande generationer. Var vill du befinna dig? I hetluften i Sverige med likasinnade som känner att de just skrivit historia eller på tryggt avstånd omgiven av främmande människor som ger dig föraktfulla blickar eftersom du är en fegis, en ynkrygg?

Kan du inte känna att vindarna vänt? Känner du inte nationalismen växa i Europa? Det är inte förakt mot andra kulturer utan kärlek till sin egen och respekt till andras. Inte vill jag resa till Österrike på skidsemester och få kebab i skidbacken eller till Paris under våren och enbart se araber och afrikaner? Reser jag till London första advent vill jag se julskyltning, inte mörka gator och skynken.


Du säger att inget händer, men det är inte min bild av samhällsutvecklingen. Mer eller mindre alla jag träffar kommer inom 5-10 minuter tala om invandringen. Jägarexamen och sportskytteintresset ökar lavinartat. Svenskar må för stunden fly det offentliga rummet, sakta men säkert växer ett motstånd av guds nåde. När jag hör vad folk säger så träffar "spellevinken" Hakelius rätt nerv. SD är eller är inte rätt lösning men deras stöd symboliserar ett växande missnöje eller motstånd. Personligen har jag gått från M till SD och nu söker jag mera radikalt alternativ inför 2018.

I Stockholm trasades en liten flicka sönder under en lastbil. Likaså i Nice. I London sprängdes en åttaåring i bitar. Det här väcker ... starka ... känslor... hos många. Det är vad spellevinken Hakelius skriver. Väcks inte ilskan av att man mördar våra barn så när ska då ilskan komma?


Denna dikt ger mig gåshud varje gång jag läser den.


Jag hoppas naturligtvis att du har rätt. Under tiden låter jag mina avkomlingar växa upp på en plats utan massa Mena-invandrare, med påhejade MB feminister och media som kommer förstöra deras och mitt liv.

Jag hör av mig om ca 10 år och ser hur det ser ut.
Citera
2017-05-29, 15:19
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Kanske en fråga för juridikforumet, men ändå intressant här. Är det ens straffbart att ljuga om sin ålder? Isåfall vilket brott och vilka straffskalor?

När jag nyss fyllda 15 år åkte fast för att cykla utan lyse sa polisen att det inte hade varit straffbart om jag försökt säga att jag var 14.

Har man dock tillskansat sig en massa fördelar genom att ljuga om sin ålder tycker jag dock att det borde gå att åtala vederbörande för bedrägeri.
Citera
2017-05-29, 18:25
  #39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
Jag undrar, om inte samma gäller alla skäggbarn från Aghanistan, som "flyr" hela vägen genom Europa upp till paradiset Sverige.
Jag hörde nåt radioreportage härom dagen. Jag hörde inte så noga, men när de intervjuade en kvinna som var ansvarig för nåt slags barnhem medgav hon utan omsvep att endast 5 av 98 "barn" var under 18 år.
Citera
2017-05-29, 19:09
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Jag är inte jurist, men det känns rimligt att det torde handla om ett form av bedrägeri. Som minderårig behandlas man annorlunda av lagen och man får andra bidrag än vuxna människor, och det borde även vara större skillnader i behandling och bidrag när det handlar om flyktingar än om det hade varit svenska medborgare.
Som sagt, det är bara min gissning.


Det borde vara självklart för alla hur sådana här fall ska behandlas. Om någon som blivit beviljad TUT eller PUT visar sig ha ljugit om sin identitet så ska dessa skickas tillbaka dit de kom ifrån, utan någon möjlighet att få söka sig hit igen. Jag tror att en sådan inställning även skulle göra att en stor andel av de som söker skulle tänka sig för både en och tio gånger innan de försökte sig på något sådant. Finns det ingen risk med att ljuga så är det självklart att de flesta kommer att ljuga för att ha så stora chanser som möjligt att få sin vilja igenom.


Dagsböter, eller max 6 månader. Frågan är om någon någonsin straffas för detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Utlänningslagen
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...6_sfs-2005-716

20 kap. Bestämmelser om straff m.m.
6 § Till böter, eller när omständigheterna är försvårande, fängelse i högst sex månader döms
1. den som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte gör anmälan som föreskrivs i en förordning som har utfärdats med stöd av denna lag,
2. den som i en anmälan eller ett ansökningsärende enligt denna lag eller enligt en förordning som har utfärdats med stöd av denna lag medvetet lämnar oriktig uppgift eller medvetet underlåter att tala om något förhållande av betydelse.
Citera
2017-05-29, 20:33
  #41
Medlem
Firewaias avatar
Vart är PM'et? Är jag blind?
Citera
2017-05-30, 13:56
  #42
Medlem
ENTPs avatar
Nice, vi har nu alltså svensk rättshistorias mest omfattande bidragsfuskhärva att reda upp, vågar man gissa på att Kommandoran Ramberg korkade upp champagnen?

Personligen så känner jag att det här förordar ett temporärt undantag i svensk rättsprocess, ingen riktig rättegång för dessa bidragsfuskare, räcker med ett ålderstest, om det visar att vederbörande har förfalskat sin ålder så leder det utan omsvep till utvisning och personen blir återbetalningsskyldig. Om vederbörande inte har några pengar att betala tillbaka så finns det nog möjlighet att arbeta av det sista; om inte annat så ska många avhysas och dessas språkkunskaper kan komma mycket väl till pass.
Citera
2017-05-31, 02:30
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Nice, vi har nu alltså svensk rättshistorias mest omfattande bidragsfuskhärva att reda upp, vågar man gissa på att Kommandoran Ramberg korkade upp champagnen?

Personligen så känner jag att det här förordar ett temporärt undantag i svensk rättsprocess, ingen riktig rättegång för dessa bidragsfuskare, räcker med ett ålderstest, om det visar att vederbörande har förfalskat sin ålder så leder det utan omsvep till utvisning och personen blir återbetalningsskyldig. Om vederbörande inte har några pengar att betala tillbaka så finns det nog möjlighet att arbeta av det sista; om inte annat så ska många avhysas och dessas språkkunskaper kan komma mycket väl till pass.

Lite väl hårt men en början.
Kan man visa att inget land mellan MENA och Sverige erbjöd asyl och går med på medicinska ålderstester...

Det kommer knappast att hända, man går under jorden eller i extrema snyftfall får ett eget skattebetalat flyg till hemlandet. Bara att komma tillbaka med annan identitet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback