Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-30, 22:45
  #145
Medlem
Sameshs avatar
Att det förekommer scams genom telefonen är ju inget nytt, det har man lärt sig att ignorera men att dom ringer mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen är inget annat än ohyfsat!, fick själv ett +252 samtal i förrgår 05:30 på morgonen när man låg och sov gott.
Citera
2017-05-31, 03:11
  #146
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samesh
Att det förekommer scams genom telefonen är ju inget nytt, det har man lärt sig att ignorera men att dom ringer mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen är inget annat än ohyfsat!, fick själv ett +252 samtal i förrgår 05:30 på morgonen när man låg och sov gott.

Det kan bero på att de har förhandlat fram ett bättre pris för sina samtal genom att ringa "kvällstid". Det är också mindre chans att någon svarar.

Somalia ligger en timme framför Sverige, så hos dem var det 06:30.

Jag noterade för övrigt att deras valuta är "Somalisk shilling", vilket förkortas som "SOS" .
Citera
2017-05-31, 13:45
  #147
Medlem
lagcatss avatar
mm jag blockerade numret dirr, förstått att många har gått på detta haha så dumt. Varför skulle man ringa upp ett sådant nummer för.
Citera
2017-05-31, 22:42
  #148
Avstängd
Någon som har koll om dom bara siktat in sig på Sverige, eller även andra Europeiska länder?
Citera
2017-05-31, 23:47
  #149
Medlem
Glödskals avatar
Är det verkligen så svårt för svenska teleoperatörer att att blockera samtal från betalnummer?

Kan scammen vara fråga om vad som i länken nedan kallas "Short Stopping or Long Lining, illegal call terminations", dvs samtalet från brottsoffret når aldrig Somalia men scammerns bolag tar fullt betalt?

http://privacy-pc.com/news/you-will-...s-attacks.html
Citera
2017-06-01, 07:19
  #150
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Tjenis.
Ev kan inlägget vara felplacerat-mod får avgöra..
Sen runt 3-4 dar tillbaka sitter några i Somalia med en automatisk uppringare som heter +25270201761.
Runt 40% av min bekantskapskrets har fått dessa samtal nu på sina mobiler, och de är helt skilda teleoperatörer som dessa har, alltså betyder detta på en väldigt stor operation om vi ser till att hinna ringa hela nummergrupper på så kort tid, allt pekar på att att dom då sitter på många maskiner som ringer upp automatiskt.

Det jag inte fattar är:
Bedrägeriet utgår på att du ringer tillbaka, där då den Somaliska "teleoperatören" då skickar räkningen till din teleoperatör där du sen får räkningen. Men för att denna "scam" ska lyckas måste då den Somaliska teleoperatören eller det telebolag som dom använder där nere då ha ett "avtal" med bedragarna där man då delar upp inkomsterna på dessa inkommande samtal från andra länder.

Då borde det ju vara ganska lätt för svenska teleoperatörer att kontakta Somalia som då får blockera detta nummer, eftersom det finns regelverk mellan olika teleförvaltningar i denna typ av ärenden. Sen har vi i Sverige i princip samma AXE-system inom telefoni med olika operatörer, och detta AXE-system som säljs till andra länder har där en funktion som heter "callblock", där abonnenten själv kan spärra olika nummer, men detta infördes aldrig i Sverige av okänd anledning.

Det som pressen har undvikigt att skriva i detta ämne är att somalierna ibland vidarekopplar nummer typ +25270201761 till svindyra betaltjänster i sitt land där då uppringaren torskar. Här i Europa är det så att det är vidarekopplaren som får betala denna kostnad, men i Somalia har man något skumt system som ingen verkar vilja gå in i detalj på, så då borde det vara ganska enkelt att avkräva från svenska telebolag att dom spärrar somaliska linjer eftersom dom inte vill följa europeiska övernenskomelser.

Kortfattat så måste alltså somaliska telebolag vara involverade för att denna scam ska funka vad jag har förstått.

Någon som har mer teknisk info i detta ?

Finns det någon mobilapp där man kan spärra vissa länder helt oberoende av nummer, alltså spärra landskoden typ +252 helt och hållet ?



För att du skall förstå problemet så måste du veta hur telefontrafiken skickas över världen, det är inte som du verkar tro - att vi får samtalen från Somalia på något vis. Varje operatör är ansluten till ett antal andra operatörer och dessa får man använda för att skicka sin trafik till den destination man önskar nå.
Trafiken från Somalia skickas alltså från den Somaliska operatören till någon operatör som dom är anslutna till och den skickar den vidare till en annan o.s.v. Samtalet kan ha passerat väldigt många operatörer innan det når en Svensk operatör som kan koppla fram det till en B-abbonnent.
När samtalen debiteras så sker inte det samtal för samtal - man debiterar samtalsminuter till olika destinationer. När du och ett antal andra hos din operatör ringer tillbaka till det här somaliska numret så registreras ett antal minuter till en speciell destination, den kan kallas något som "Somalia fixed premium" eller liknande och den har en speciell prissättning hos den operatör man väljer att skicka trafiken till.
Det är inte heller så att "AXE" är inblandat här, det man använder är den internationella standarden ISUP eller SIP när man transiterar telefontrafik och allt mer går nu över till SIP. Informationen i samtalet är heller inget som är bensäkert, bara för att det är ett Somaliskt A-nummer på samtalet så säger det inte att samtalet kommer från Somalia - det kan komma från vilket land som helst i hela världen eftersom du kan skicka ett samtal med vilken avsändarinformation som helslt. Det funkar precis som avsändare på ett vanligt paket du skickar med posten, du kan ju skriva vilken avsändare du vill.

Så "scamen" är helt enkelt att en person tecknar en betaltjänst hos en operatör där man får pengar för samtal som rings till numret, samma som finns även i sverige med tarotlinjer, porrlinjer och what not.
Sedan sätter man igång en ringrobot och anger sitt betalnummer som A-nummer och ställer in ringroboten på "Ringtone connect" vilket gör att den kommer avsluta samtalet så fort som den får tillbaka rington på samtalet, den kan pressa ut tusentals samtal i minuten så det är en ganska enkel operation som man kan göra hemma på en enkel pc egentligen bara man har access till en teletjänst.

Men den som ringer kan sitta var som helst, på Cypern, Seychellerna eller Norrköping och bara ange sitt betalnummer i Somalia som avsändare, så det är inte säkert att operatören som hyser bedragaren även får dom inkommande samtalen från scammen i fråga. Somaliska bolag måste alltså inte vara "inblandade" i scammen i fråga.

Det men normalt gör för att stoppa det här är att blockera utgående trafik till destinationen som dom vill att man skall ringa och det har nog dom flesta operatörer gjort idag.
Citera
2017-06-01, 11:39
  #151
Medlem
Kanske har kommenterats i länken tidigare, men är det en tillfällighet att det är just från Somalia detta bedrägeri kommer...? Eller kan det ha att göra med att det finns ett mycket stor antal somalier här i Sverige som nu lärt sig hur man lurar godtrogna (läs lätt naivt pantade) svenskar?
Citera
2017-06-01, 12:46
  #152
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Kanske har kommenterats i länken tidigare, men är det en tillfällighet att det är just från Somalia detta bedrägeri kommer...? Eller kan det ha att göra med att det finns ett mycket stor antal somalier här i Sverige som nu lärt sig hur man lurar godtrogna (läs lätt naivt pantade) svenskar?

För något år sedan fick jag ett antal samtal från ett österrikiskt premium nummer.

Denna typen av scam har funnit i åtminstone 20 år och blev möjlig i och med att numret från den som ringde visades hos en som blev uppringd.
Citera
2017-06-01, 15:35
  #153
Medlem
... Fick ett samtal för ett antal dagar sedan. Jag hade inte ens hört telefonen ringa. Däremot så lade jag till numret i röstbrevlådan och tog bort det från historiken. Skulle samma smuts ringa igen så hamnar samtalet ingenstans m a o.
Citera
2017-11-07, 09:19
  #154
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagcats
mm jag blockerade numret dirr, förstått att många har gått på detta haha så dumt. Varför skulle man ringa upp ett sådant nummer för.

Det kan alltid vara äldre som inte tänker sig för. Har man inga affärer med andra länder är det föga troligt att man har ett samtal att vänta med annat landsnummer.

Första gången jag fått ett bluffsamtal svarade givetvis inte, hörde inte heller mobilen ringa. Tänkte ignorera det tills jag såg att jag har ett meddelande i röstbrevlådan, en kvinnlig röst säger något liknande: it's been too long since you called längre kommer det dröja
Citera
2017-12-16, 16:01
  #155
Medlem
Fick precis ett missat samtal från ett +252-nummer. När jag skulle copypastea råkade jag ringa upp. Kom till en svensk röst som sa att det inte går att ringa upp numret och att samtalet inte kan kopplas fram, typ. Vad göra?
Citera
2017-12-16, 16:09
  #156
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av povidon
Fick precis ett missat samtal från ett +252-nummer. När jag skulle copypastea råkade jag ringa upp. Kom till en svensk röst som sa att det inte går att ringa upp numret och att samtalet inte kan kopplas fram, typ. Vad göra?

Du behöver inte göra någonting.
Uppenbarligen har din teleoperatör spärrat samtalet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback