Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-30, 05:41
  #121
Medlem
Sotvarass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
2. Offret ringer upp scammern
Det är nu scammern tjänar pengar på offret.
Nummret är ett premium-nummer, alltså betalsamtal, som offret får betala för att ringa upp (oavsett om de har "fria utlandssamtal")

Du verkar kunnig i övrigt, så jag väljer att citera dig på denna vanliga uppgift.

Fördelningen i media på skildringen av det hela är ungefär
80% luddigt pladder med missförstånd och förvirring
10% de som bestämt hävdar att betalsamtal inte kommer ifråga i denna affär, då det inte finns sådana till Somalia
10% de som liksom du hävdar bestämt att betalsamtal förekommer och att offren alltså kan få räkningar för dessa från sin svenska operatör
Citera
2017-05-30, 08:40
  #122
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Hittade en instruktionsvideo för äldre Samsungs hur man spärrar landskoder.

https://www.youtube.com/watch?v=GleEIvjA1-M

På S4 och uppåt verkar det vara följande:
ställ telefonen i knappsatsläge för att ringa > tryck på 3 punkter > tryck inställningar> tryck samtal >tryck samtalsavisning > tryck lista för automatisk avvisning > tryck + > skriv in +252 > tryck sen matchningskriterier > klicka på börja med > tryck på spara, klart.
Finns ingen "lista för automatisk avvisning"
(Samsung S6, Nougat)
Citera
2017-05-30, 09:19
  #123
Medlem
Nu verkar det som att många operatörer har gått ut med att slutkunden inte behöver betala och att operatören står för kostnaden. Men jag förstår inte varför operatören ens bryr sig om att betala fakturan till vem det nu är i Somalia som ska ha pengarna. Det är ett uppenbart bedrägeri, och om alla i kedjan bara skiter i att betala några pengar så når det inte fram något till bedragaren.
Visst, operatören i Somalia som förmedlar tjänsten skiter kanske i om det ligger ett bedrägeri bakom och vill ha sin del ändå, men vad ska de göra om t.ex Telia skiter i att betala ändå?
Citera
2017-05-30, 09:41
  #124
Medlem
RobieBwois avatar
Jag har blivit uppringd av både ett +252 och +265-nummer. Svarade inte dock, vilket jag aldrig gör när jag ser ett okänt nummer...svenskt som somaliskt.
Citera
2017-05-30, 10:20
  #125
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Jag har blivit uppringd av både ett +252 och +265-nummer. Svarade inte dock, vilket jag aldrig gör när jag ser ett okänt nummer...svenskt som somaliskt.

Varför motringa på okända nummer? Utländska betalnummer har varit på tapeten i minst 25 år givetvis inte i den här omfattningen. Lär sig folk aldrig?!

När det gäller unga dumma kan deras olidliga nyfikenhetskåthet vara förklaringen.
När det gäller gamla är det demens.
Citera
2017-05-30, 10:28
  #126
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Om Hor-telia kan tjäna en enda krona på att deras vanliga kunder blir blåsta så
kan ni vara lugna för att inga somaiska spam-nummer blir spärrade.

Hor-Telia har inget emot att du blir blåst, för både Hor-Telia och somalierna är
bedragare.

Hor Telia är inte dumma, det är Du som är. Alla telebolag måste följa ITU;s konventioner vilket innebär att de ska gå att ringa till skräpländer som Somalia.

Vad skulle alla somalier i Sverige säga om de inte kan ring hem och säga "Nu har jag fått PUT Här rockar vi fett, Nu kan ni också komma hit"
Citera
2017-05-30, 10:32
  #127
Medlem
emma80s avatar
Är det inte mail från falska banker och myndigheter, mer eller mindre bra utförda, så är det telefonsamtal från "Windows" eller som nu Somalia.

Efter ett kundmöte idag såg jag ett missat samtal, i samtalslistan syntes numret +252 o.s.v. samt att det stod Somalia under numret. Jag har inte lagt märke till det innan från utrikessamtal, dock att jag inte får många, att det automatiskt står landet i samband med att de har ringt.

Bara att radera skiten så att det inte rings upp av misstag, samt blockera.
Citera
2017-05-30, 10:53
  #128
Medlem
Hur kan de hinna ringa upp så otroligt många? Typ alla jag känner inklusive jag själv har blivit uppringda minst en gång. Hur många svenskar med abonnemang kan ha drabbats, kanske 20 procent? Måste ju sitta tiotusentals somalier och scamma dagarna i ända för att de ska hinna få till det? Eller har de byggt nån slags uppringsningsmaskin kanske?
Citera
2017-05-30, 11:36
  #129
Medlem
Sinraths avatar
Det man ska göra om man nu råkar svara och hör en människa i andra änden är att blåsa ur deras trumhinnor med något som låter högt som fan och trycka in det i mikrofonen i telefonen. Börja med att prata väldigt tyst och lågt så dom höjer volymen först alternativt kör in en oöm bit av telefonen i en fläkt så får man liknande resultat. Ännu roligare om det är personer som är ca 20 år eller yngre kan man spela upp en frekvens bara dom hör (googla) och sen försöka hålla ett vanligt samtal medans dom börjar skrika för att överrösta "ljudet".
Citera
2017-05-30, 11:49
  #130
Avstängd
Det slår mig nu att detta bedrägeri är genialt. Ponera att du flyttar till Australien och någon från ett svenskt nummer ringer dig. Ponera också att du har en iq på 70. Hur stor är sannolikheten att du ringer upp numret? Ganska stor skulle jag säga.
Citera
2017-05-30, 13:11
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampugn
Det slår mig nu att detta bedrägeri är genialt. Ponera att du flyttar till Australien och någon från ett svenskt nummer ringer dig. Ponera också att du har en iq på 70. Hur stor är sannolikheten att du ringer upp numret? Ganska stor skulle jag säga.

Ja det är så kallade enkla jobb, vem vet kanske organiseras från Sverige?

och staten betalar väl 90% av telefonräkningarna?
Citera
2017-05-30, 13:26
  #132
Medlem
Fel av mig

det slås inte ut på skattebetalarna utan det blir kunderna som får betala

https://www.svd.se/fler-bluffsamtal-...atter-drabbade
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback