Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-28, 16:11
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att det var så lite män per kvinna visste jag inte. Inte undra på att man fortsätter att ta in unga män i landet då.
Fast det föds 1,05 pojkar per flicka (åter enligt SCB). Så om vi var mer varsamma med pojkarna så skulle vi ha en jämnare könsfördelning i åldrarna 15-64. Män dör på jobbet, i trafiken, av stress etc. Så det finns alternativ till att ta in främmande unga män; man kan ta bättre hand om dem man redan har. Ingen man är illegal!
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
I övrigt så hade inget av ditt bajsprat med något av det jag skrev.
Fast du kanske missade att jag inte svarade på ditt inlägg utan bara på din kommentar till mitt inlägg?
Jag noterar också att du talar bebis-språk och sjunker ner i invektiv. Så moget, så konstruktivt! Feminism när den är som bäst! Ha en fortsatt bra söndag!
2017-05-28, 16:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Fast det föds 1,05 pojkar per flicka (åter enligt SCB). Så om vi var mer varsamma med pojkarna så skulle vi ha en jämnare könsfördelning i åldrarna 15-64. Män dör på jobbet, i trafiken, av stress etc. Så det finns alternativ till att ta in främmande unga män; man kan ta bättre hand om dem man redan har. Ingen man är illegal!

Fast du kanske missade att jag inte svarade på ditt inlägg utan bara på din kommentar till mitt inlägg?
Jag noterar också att du talar bebis-språk och sjunker ner i invektiv. Så moget, så konstruktivt! Feminism när den är som bäst! Ha en fortsatt bra söndag!

Fast det du skrev tillbaka hade fortfarande inget med det jag skrev.
Jag skriver att män inte ser något värde i femininitet och sådant som kvinnor sysslar med.
Då skriver du att jag minsann ska gå ut och visa mig bättre för att jag minsann inte längre är förtryckt.
Ok, ja det kan jag ju fast det hade ju inget med saken att göra.

När jag sedan påpekar detta är jag alltså omogen.
2017-05-28, 16:50
  #15
Medlem
salty-sailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Feminister, fotbollshuliganer och islamister är de som verkligen bär på hat i dagens samhälle.
Fotbollshuliganerna därför att dom är maktlösa; dom kan inte göra något för att förbättra sitt lags prestationer.
Islamisterna för att dom känner vittringen av seger; dom är nu så många så dom tror att dom kan vinna, och islamisterna hoppas få bli ledarna i deras nya samhälle.
Feministerna är arga därför att inte "samhället" ger dem allt som andra har kämpat ihop själva.

Vad har det med tråden att göra? Jo, de kvinnor som känner sig förfördelade har för första gången i världshistorien möjlighet att gå ut och göra exakt det som männen gjort i alla tider; ta kontroll över sin egen framtid och göra det bästa av det. Ingen tvingar dem längre att gifta sig, ingen hindrar dem från att utbilda sig, ingen behöver längre bli gravid och gå hemma med barnen. Det är bara att "förverkliga sig"!
Fast va? Det är ju jobbigt! De flesta män blev aldrig något fantastiskt, och det kommer de flesta kvinnor inte heller att bli. Och när dessa bortskämda kvinnor upptäcker det blir de lika sura som "flyktingarna": Jo, visst går tjejerna i Sverige klädda i korta kjolar, men det är ändå inte bara att ta för sig!
Både för feminister och "flyktingar" blir det ett trist uppvaknande: Det var inte så bra som broschyren utlovade! Det fanns en baksida också!

Så vad gäller äkta och långvarig kärlek i ett förhållande? Det är inte heller "gratis". Det kommer inte heller utan ansträngning. Mannen (i det fall som beskrivs i tråden) gjorde sin insats; gick till jobbet varje dag. Det var antagligen inte kul hela t iden. Kvinnan, hon gav avkall på karriären. En stor uppoffring. Men tillsammans hade de ett gemensamt mål, något de kämpade för och ville ha. Lyckligtvis vill tydligen detta par ha just den traditionella fördelningen. Idag kan man skapa vilken kombination som helst, men summan av kontentan är att hur man än gör så är det inte gratis. Och det kommer inte på en gång. Och det innebär att man måste ge upp något för att få något.

Så först och främst måste man själva vara 100% med, och vara villig att ge upp en hel del för att få ha det sådär bra tillsammans. Och så måste man ha turen att hitta någon som är villig att jobba mot samma mål, som också är outtröttlig och långsiktig, och som också är villig att ge upp en hel del för att få ha det sådär bra tillsammans.

Inte lätt. Och många hoppar från det ena till det andra; dejting-sajter, Tinder, flörta på jobbet. Det kan ju också vara kul, men det kommer ALDRIG att leda fram till det som artikeln beskriver. Man kan inte ha både ock. Man måste välja. Och vara villig att betala det skyhöga pris det kostar (i form av att inte "förverkliga" sig på alla områden).

problemet idag är väl att även om man vill, så skulle det vara väldigt svårt för ett par att skaffa sig en gammaldags livsstil, då en (1) inkomst knappast räcker för en familj i dagens läge. Sedan undrar jag, varifrån kommer den barnsliga tanken om att man "ska bli något" ifrån? de personer med en "kariär" är en liten minoritet, när blev det fult att vara steadfast?


Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Min definition av problemet är att när kulturen gick från att vara konst till kassako, så har vi matats med filmer och tv och musik, som spelar på våra psykologiska behov för att maximera kassaflöde.

Det utbud som finns för kvinnor är bara fortsättningen på prinsesssagor. Istället för att identifiera sig med kvinnliga roller i grekiska dramer, så identifierar sig kvinnor med prinsessan och tror att hennes värde bestäms av hur uppvaktad hon är. Har hon dessutom narcissistiska drag, vilket de flesta har idag, så är hon beroende av ständig uppvaktning och bekräftelse för att orka gå ur sängen.

Vissa individer som TS tex, verkar ha en förebild hemifrån som passar bättre än det Hollywoodideal som män i sin tur matas med. Men de flesta kommer från trasiga eller mer eller mindre dysfunktionella familjer.

Tittar på man vad som produceras idag så lyfts dessa upp som förebilder till de som är riktigt unga, med program på MTV som Jersey Shore, och Paradise Hotel. Även om de flesta ser det som lyteskomik så ändras värderingar på hur man uppträder som vuxen. Vi kommer få en generation som ännu sämre tar hand om barnen.

Jag tror inte livet på 50- talet var så jättekul för kvinnor. Hade de trivts så hade inte revolten blivit så stark på 60 talet. Tvärtom så var många olyckliga, men som du skrev - de klagade inte för de hade inget att jämföra med.

Ska vi skapa ett bättre samhälle så måste vi nog hitta krafter som strävar bort från det ytliga och mot det innerliga. Egentligen så tycker jag att det som de flesta sökte på 60 talet (en mer harmonisk värld) inte är vad som uppnåtts. Tvärtom. Dagens unga mår alarmerande dåligt.

/Humanist.

Mycket av olyckan kom from subversiva kommunistiska element som strödde salt i såren för att demoralisera de västerländska samhällena

https://www.youtube.com/watch?v=SZnkULuWFDg&t=7s
__________________
Senast redigerad av salty-sailor 2017-05-28 kl. 16:55.
2017-05-28, 16:59
  #16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Dagens unga har matats med pressen att de minsann alla kan bli något bara de vill när majoriteten troligen aldrig kommer att klättra på någon karriärstege.

Ja det där är helt och hållet falskt och många blir nog bittra när dom inser att dom inte alls kan bli vad dom vill. Människor har olika förmågor och färdigheter, en del kommer inte så långt helt enkelt oavsett hur hårt dom jobbar för det. Ytterst så är karriär och materiella ting inte värt så mycket. Samhället behöver fokusera mer på att uppmuntra parbildning och en mer traditionell syn på saker och ting, dvs det mer naturliga tillståndet för människan och sluta uppmuntra till nihilism och själviskt beteende. Kvinnor mår inte bra av det, inte män heller. Hur roligt är det att vara kvinna, 30+ och barnlös men med en sprudlande karriär? Det är sjukt svårt för dessa kvinnor att hitta någon att skaffa barn med och dom inser nog snabbt att den där karriären kanske inte var värd så mycket ändå. Man kan tycka att traditionella värderingar är mossiga och gammaldags, men det har visat sig gång på gång att det bidrar till större lycka och välmående. Att ha en familj är en oerhört kraftfull stabilisator i livet, då man har något att arbeta för. Vi människor mår bra av den fastheten i tillvaron. Kärnfamiljen är den viktigaste enheten i samhället, oavsett vad diverse feminister tycker.
2017-05-28, 17:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
problemet idag är väl att även om man vill, så skulle det vara väldigt svårt för ett par att skaffa sig en gammaldags livsstil, då en (1) inkomst knappast räcker för en familj i dagens läge.

Jag förstår vad du menar, men jag skulle vilja presentera följande lilla kalkyl, baserad på när jag var barn (på 60-talet):

Det fanns förstås rika då, men vi hörde inte till dem. Vi bodde 4 personer i en 3:a i Bagarmossen. Det kunde man unna sig på en lön. En del hade sommarstuga eller båt, några få hade bil. (Till stugan eller båtbryggan åkte man kollektivt, likaså till jobbet). Semestra gjorde man i Sverige; ingen åkte till Thailand, någon enstaka åkte till Norge, Finland eller Danmark. Ofta dom som hade bil ... annars var man hos mor- o far-föräldrar, på kollo eller i sin (eller någon annnans) stuga, t.ex. hälsade man på mostrar eller fastrar, morbröder eller farbröder.

Så hur ser kalkylen ut idag då?
Hyra, 3:a i Bagarmossen: 7125:-/månad (inkl försäkring), taget från Bostadsförmedlingens "Tillgängliga bostäder"
Hushållets utgifter, enl konsumentverkets normer*): 20.500:-
Totalt kostnader: 27.625:-
Då har jag räknat in 1000:-/mån i sparande + 1000:-/mån undanlagt för semester o presenter.

På inkomstsidan är barnbidraget ca 3000:-/mån. Resten behöver täckas med
- en lön
- bostadsbidrag
- ev ytterligare bidrag

Du behöver alltså inte särskilt hög lön för att leva precis på samma goda nivå som man gjorde på 60-talet. Det är inte svårt alls! Det är bara bilen, Thailandsresan och körsbärsparketten som inte får plats i kalkylen. Att vi skickar ut båda föräldrarna i arbetslivet och ungarna till dagis beror alltså bara på den extra konsumtion som vi vill unna oss. Tyvärr har vi inte tid för barnen, våra gamla eller för att gör-det-själva, städa eller laga mat. Vi är så upptagna att vi är tvungna att hyra in folk för det.

Hyresrätt, förresten! Det är inte lätt att få tag på nuförtiden! Mona Sahlin författade en lag som med en gång eliminerade 300.000 hyresrätter (nästan 1/10 av hela bostadsbeståndet). Hyresgästerna blev miljonärer över en natt när bostäderna omvandlades till bostadsrätter, dina barn får ingen lägenhet när det är dags att flytta hemifrån. Men det var ju ett medvetet val; ett politiskt beslut.

--
*) Uträkning i HallåKonsumenet http://www.hallakonsument.se/
2017-05-28, 17:29
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Medan jag funderar på dina kloka ord så kan väl du fundera på följande:
- Oavsett om det du säger är sant eller inte, vad f-n har det för betydelse för kvinnors chans att lyckas? Om alla män underskattar det du (som kvinna gör) kommer du slå dom med häpnad, köra om dem så det ryker, dom kommer bara se ryggen av dig! .... Alltså om du verkligen är bättre! För nu är spelplanen tiltad i kvinnornas fördel: Ni kvoteras in, skolan är upplagd enbart efter era behov, det finns oändligt med stödformer.
Det finns helt enkelt inte någon vettig ursäkt för er att inte gå ut och visa att ni är bäst!

Och kom ihåg att männen är i minoritet*)! Om män värderar feminina egenskaper lägre så värderar kvinnor dem säkert högre! Ni har en större marknad för era egenskaper än vad männen har! Ni ligger i vinnarhålet! Nu är det bara att visa resultatet!

Börjar det bli jobbigt nu, när det faktiskt är upp till bevis ..?
---
*) Åldrarna 15–64 år: 0,93 män per kvinna enligt SCB

Det är fel att det är 0,93 män per kvinna eftersom det är fler män än kvinnor i Sverige.

Det är ungefär 11 män på 10 kvinnor runt 20 år för tillfället och det kommer öka.
2017-05-28, 17:33
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Fast det du skrev tillbaka hade fortfarande inget med det jag skrev.
Jag skriver att män inte ser något värde i femininitet och sådant som kvinnor sysslar med.
Först och främst kommenterade jag inte alls det du skrev, men du kan inte släppa just den tanken. Förlåt om jag sårade dig!
Femininitet är för mig att vara feminin; underbart och åtråvärt! Fast det är ju inte vad feminism är. Jag är rädd att du blandar ihop begreppen.
Sådant som kvinnor (men inte män) sysslar med intresserar nog männen lika mycket som det omvända; mina kvinnliga bekanta är inte så intresserade av fotboll, meka med prylar, datorer eller whisky-resor. Jag har accepterat det, och går inte omkring och surar. Jag uppmanar dig att omfamna de olikheter som finns mellan könen; du behöver inte dricka öl med mig om jag slipper gå på manikyr-salong eller shoppa med dig! OK!?

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
När jag sedan påpekar detta är jag alltså omogen.
Kiss- o bajs-språket är inte så moget, nej.
2017-05-28, 17:57
  #20
Medlem
at birth: 1.06 male(s)/female
0-14 years: 1.06 male(s)/female
15-24 years: 1.06 male(s)/female
25-54 years: 1.03 male(s)/female
55-64 years: 1.01 male(s)/female
65 years and over: 0.85 male(s)/female

Sveriges könsfördelning enligt CIA fast de kommer att ändras markant efter att vi tagit in över 100 000 män

20-30 years kommer snart vara 1.1 male/ female
2017-05-28, 21:30
  #21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Trådstartaren, du får ha åtminstone försök till vettig rubrik om tråden skall få leva. PM: a mig om du kommer på en sådan. // Mod
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback