Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-27, 22:27
  #1
Medlem
Astrorbits avatar
Ja, tänk om en extremt avancerad civilisation från ett annan galax skulle komma förbi på ett blixtbesök utanför våran planet med ett gigantisk moderskepp och skjuter en megastråle som skär igenom jorden och till andra sidan så att planeten klyvs i två delar.

Vad skulle då ske? hade det uppståt ett vakuum av rymden mellan två delarna eller hade två delarna kraschat in i varandra?
Ja, jag är dum i huvudet så låt mig vara med personhopp för jag ställer frågan.
Citera
2017-05-27, 22:35
  #2
Medlem
Gravitationen skulle omedelbart trycka ihop de två delarna igen. Jag antar att det skulle bli lite obehagligt på ytan när strålen skär igenom vulkaniska eller seismiskt instabila regioner, men som planet skulle jorden knappast förändras. Till största delen är jorden flytande så det blir lite som att försöka ta en kniv och skära itu vattnet i ett badkar.
Citera
2017-05-27, 22:36
  #3
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrorbit
Ja, tänk om en extremt avancerad civilisation från ett annan galax skulle komma förbi på ett blixtbesök utanför våran planet med ett gigantisk moderskepp och skjuter en megastråle som skär igenom jorden och till andra sidan så att planeten klyvs i två delar.

Vad skulle då ske? hade det uppståt ett vakuum av rymden mellan två delarna eller hade två delarna kraschat in i varandra?
Ja, jag är dum i huvudet så låt mig vara med personhopp för jag ställer frågan.

Vi skulle dö. Lavan och magman skulle spruta ut ur jorden som saft ur en apelsin. Bara kraften som sliter isär jorden skulle räcka för att rasera vartenda hus på hela planeten. Jorden skulle inte "bara" klyvas i två; den skulle gå sönder i flera delar.
Citera
2017-05-27, 22:40
  #4
Medlem
MoaLjungs avatar
Undrar hur det hade sett ut om man befann sig precis vid en av kanterna. Skulle man se ett tusentals mil djupt stup?
Citera
2017-05-27, 22:58
  #5
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Gravitationen skulle omedelbart trycka ihop de två delarna igen. Jag antar att det skulle bli lite obehagligt på ytan när strålen skär igenom vulkaniska eller seismiskt instabila regioner, men som planet skulle jorden knappast förändras. Till största delen är jorden flytande så det blir lite som att försöka ta en kniv och skära itu vattnet i ett badkar.

Det beror väl helt på hur mycket som de skulle separeras. En så kraftfull laserstråle borde väl ha en avsevärd diameter?
Citera
2017-05-27, 23:00
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
En megastråle typ laser skulle förånga stora mängder material så det skulle bli ett otroligt tryck som leder till jordbävningar, vulkanutbrott och annat som fullständigt sliter sönder jordskorpan så allt liv utplånas.
Citera
2017-05-27, 23:01
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det beror väl helt på hur mycket som de skulle separeras. En så kraftfull laserstråle borde väl ha en avsevärd diameter?
Även om lasern bara är 1cm tjock så skulle otroliga mängder material förångas.
Citera
2017-05-27, 23:07
  #8
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Även om lasern bara är 1cm tjock så skulle otroliga mängder material förångas.

Bra! Jordens undergång är en upplyftande tanke!
Citera
2017-05-28, 00:09
  #9
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
]Gravitationen skulle omedelbart trycka ihop de två delarna igen. [/b]Jag antar att det skulle bli lite obehagligt på ytan när strålen skär igenom vulkaniska eller seismiskt instabila regioner, men som planet skulle jorden knappast förändras. Till största delen är jorden flytande så det blir lite som att försöka ta en kniv och skära itu vattnet i ett badkar.
Tänk om den inte gjorde det, utan gravitationen bara upphörde istället? Allt kanske skulle börja sväva som inte satt fast vid ytan, skulle jag tro. Typ som oss människor.
Citera
2017-05-28, 00:35
  #10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fegyverek
Tänk om den inte gjorde det, utan gravitationen bara upphörde istället? Allt kanske skulle börja sväva som inte satt fast vid ytan, skulle jag tro. Typ som oss människor.

Gravitationen upphör inte för att jorden klyvs. Däremot kommer det, som jag skrev först, och som Arne.Anka också skrev, att bli så att trycket från jordens innanmäte skulle slita sönder jordskorpan, så alla skulle dö ändå.
Citera
2017-05-28, 07:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fegyverek
Tänk om den inte gjorde det, utan gravitationen bara upphörde istället? Allt kanske skulle börja sväva som inte satt fast vid ytan, skulle jag tro. Typ som oss människor.
Om gravitationen upphör behövs ingen laserstråle, det inre trycket plus jordens rotation skulle göra att den slets isär. Detta är dock ett än mer osannolikt scenario än att någon får för sig att skära itu planeten.
Citera
2017-05-28, 07:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Gravitationen upphör inte för att jorden klyvs. Däremot kommer det, som jag skrev först, och som Arne.Anka också skrev, att bli så att trycket från jordens innanmäte skulle slita sönder jordskorpan, så alla skulle dö ändå.
Att det är högt tryck där inne beror på allt material som ligger ovanpå och att det materialet lagt sig ovanpå beror på att det har lägre densitet. Det är inte så att om man borrar hål ned till jordens inre det skulle börja spruta ut lava med undantag av några vulkaniskt aktiva områden.

Hur bred strålen var och hur mycket material som förångas framgår sen inte av problemet. Den kanske bara är en mikrometer bred, vem vet? Själva processen att klyva jorden har som jag skrev inte så stor effekt, börjar man förånga några större mängder blir det betydligt värre, naturligtvis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback