Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-27, 11:54
  #1
Medlem
Flickpojkens avatar
Kommer de gå att åka tåg till Stockholm utan giltigt pass? Grejen är att ID handlingen funkar som biljett hos MTR kan säga att de gick ut för en vecka sedan...
Citera
2017-05-27, 14:24
  #2
Medlem
Kebabfysikers avatar
Vart ska du åka ifrån?
Citera
2017-05-28, 17:53
  #3
Moderator
Neksnors avatar
Frågan är ju huruvida de verkligen kollar ID. Enda rimliga anledningen är att hindra vidareförsäljning av lågprisbiljetter och fusk med barnbiljetter mm, så köper du en vanlig biljett bör det inte vara så stor risk för kontroll. Samtidigt handlar en kontroll bara om att kontrollera just att du är du, då funkar även ett gammalt pass bra förutsatt att kontrollanten inte vaknade på på sitt mest autistiska humör.
Citera
2017-05-29, 11:06
  #4
Medlem
Flickpojkens avatar
Köpte pappersbiljett i automat i alla fall. har aldrig åkt på pappersbiljett innan. Va kan jag vänta mej så jag inte gör för mycket eller för lite tar kontrollanten pass och biljett samtidigt?
Citera
2017-05-29, 18:32
  #5
Medlem
Flickpojkens avatar
Hur kollar dom id handlingar och biljett på resan mellan Stockholm och Göteborg?

hej brukar åka tåg med passet som biljett men nu är de utgånget så jag köpte en pappersbiljett i automat igår. nu undrar jag hur de går till när kontrollanten kollar pass och biljett?

vill veta vad jag kan jag vänta mej så jag inte gör för mycket eller för lite tar kontrollanten pass och biljett samtidigt?
Citera
2017-05-29, 18:52
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
hej brukar åka tåg med passet som biljett men nu är de utgånget så jag köpte en pappersbiljett i automat igår. nu undrar jag hur de går till när kontrollanten kollar pass och biljett?

vill veta vad jag kan jag vänta mej så jag inte gör för mycket eller för lite tar kontrollanten pass och biljett samtidigt?

Oftast kollar de inte leg överhuvudtaget. Det var flera år sen jag fick visa ID. (Reser dock enbart SJ och enbart 1:a klass, men det lär ju knappast vara nån skillnad)
Citera
2017-05-29, 18:56
  #7
Medlem
Dom godtar giltig id-handling. Men jag tror inte det är några svårigheter att få åka med om ditt pass nyligen gått ut.
Citera
2017-05-29, 21:48
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Sammanfogade två trådar.
/Mod
Citera
2017-05-30, 00:35
  #9
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Oftast kollar de inte leg överhuvudtaget. Det var flera år sen jag fick visa ID. (Reser dock enbart SJ och enbart 1:a klass, men det lär ju knappast vara nån skillnad)

så dom frågar inte ens bara att slänga fram biljetten? de va just de jag undrade över: vad förväntar dom sej?

vill dom bara ha biljett och jag räcker fram pass och biljett så kommer dom undra vad som händer och kanske kolla noggrant.

förväntar dom sej där i mot pass med en gång verkar de konstigt om jag bara räcker fram biljetten och dom måste fråga efter pass.

jag vill bara komma igenom kollen helt smidigt och vara en ibland 1000 andra dom begär biljett av samma dag.
Citera
2017-05-30, 01:41
  #10
Medlem
Axells avatar
Åkte med MTR för ett par veckor sedan när jag var i Svea-Rike på besök. Om jag har förstått det rätt så kollar i regel personalen på MTR varken på biljett eller ID. De kan se ändå via sin tekniska apparat som de bär på att platsen som du sitter på är bokad och betald. I värsta fall så är det bara att ta med din utgångna legitimation, skulle knappt tro att personalen bryr sig och i värsta fall kanske de bara påminner dig om att det är utgånget.

Denna info är inte bara från mig personligen utan även bekanta som frekvent pendlar mellan rikets största städer.
Citera
2017-05-30, 07:54
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
så dom frågar inte ens bara att slänga fram biljetten? de va just de jag undrade över: vad förväntar dom sej?

vill dom bara ha biljett och jag räcker fram pass och biljett så kommer dom undra vad som händer och kanske kolla noggrant.

förväntar dom sej där i mot pass med en gång verkar de konstigt om jag bara räcker fram biljetten och dom måste fråga efter pass.

jag vill bara komma igenom kollen helt smidigt och vara en ibland 1000 andra dom begär biljett av samma dag.

I mitt fall brukar de bara nicka och le utan att ens kolla biljetten. Men i normala fall är det väl bara att hala fram appen och låta dem scanna streckkoden?
Citera
2017-05-30, 12:19
  #12
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I mitt fall brukar de bara nicka och le utan att ens kolla biljetten. Men i normala fall är det väl bara att hala fram appen och låta dem scanna streckkoden?

jag äger ingen smartphone just nu de va därför jag inte köpte med mobilt bank id så jag har bara en pappersbiljett nu.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2843329

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback