Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-27, 08:35
  #1
Medlem
Google Maps visar att min plats är i Osby
Cmyip.com visar att jag är i Trelleborg i Skånes Län.
Hur fungerar det här när jag befinner mig på Gotland?
Kör jag någon dold proxy som fiskar upp nätverkstrafik utan att jag vet om det?
Citera
2017-05-27, 08:48
  #2
Medlem
Du (din dator, ditt modem eller din router ...) har utav din ISP tilldelats en IP-adress belägen i någon utav din ISP:s serier av IP-adresser. Denna har du sedan lokaliserat med en GeoIP tjänst. Dessa tjänster baseras som mest på söktabeller över värdar och en fysisk plats. Denna plats anges inte direkt av din dators fysiska plats utan istället av en av utfärdarens angiven plats, så att säga.

GeoIP konstaterar alltså ej en fysisk plats genom GPS eller dylik teknologi. Det liknar snarare ett folkbokföringsregister.

Bättre svar kan du få av någon som är mer påläst än mig själv.
__________________
Senast redigerad av vlkmslf 2017-05-27 kl. 08:50.
Citera
2017-05-27, 09:19
  #3
Medlem
Missvisningen i GeoIP/GeoLocation är lustigt nog något som faktiskt förvärras av Datalagringsdirektiv och GPS !

För att följa lagstiftarnas alla nycker och krav så tvingas ISPer/operatörer att av kostnadsskäl centralisera sin automatiserade hantering av aktuella användares uppgifter.

Det leder till att t.ex fördelningen av aktuella dynamiska ip-adresser omfattar ett större nät av anslutna kunder, än som vore tekniskt mer naturligt/optimalt ur internet- och tcp/ip-perspektiv.

Och åt andra hållet så kommer Appar, GeoLocation och Apple/M$/Google att ofta "hjälpa till" med att uppdatera databaserna med mobil-mastning och GPS när det upptäcks att GeoIP blivit föråldrat. Vilket allt som oftast medför att det blir FÖRRA aktiva kunden som får ange position på NUVARANDE anslutning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback