Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-27, 00:26
  #1
Medlem
Lasermopsens avatar
Jag lånade en gång en superkänlig geigermätare, som visade på runt 35 Bq nästan överallt. Stoppade man in den i medföljande blyrör så fick man nästan ner det till 0. Men jag mätte lite på bl.a. bildäck, på vissa typer så låg strålningen på uppåt 100 Bq. Förstår ju att det har med var de tillverkats, men vad är det som förorenar dom?
Citera
2017-05-27, 01:04
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Hm, knepigt. Det hade ju varit bra om du gav exempel på variationen och inte bara att den visade 100 Bq på en sorts däck. Vad visar den om man håller den mot andra material såsom stål, plast, trä?

Jag tippar på att det har att göra med radioaktivt kol, alltså kol-14. Allt levande tar ju naturligt upp det från omgivningen och upphör att göra så när organismen dör varefter halten C14 sakta avklingar. Däck med hög halt naturgummi borde då ha högre halt C14 än däck som är gjorda av en större del petroleumbaserad elastomer. Petroleum kommer ju också av levande organismer men det var vad forskarna kallar jättelängesedan de organismerna levde så halten C14 är lägre i petroleum än i färsk kautschuk som tappats av ett träd de senaste åren.

Det kan också bero på tillsatserna såsom kimrök som består mest av kol. Kimrök produceras av lite olika, mestadels fossila produkter men det är inte allt fossilt som är lika gammalt.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-05-27 kl. 01:43. Anledning: glömde ett l i kol
Citera
2017-05-27, 01:18
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Är det regummerade däck? av märket Fukushima? :-)

Skämt åsido... super känslig geigermätare... det låter knepigt det är typ som att ha en superkänslig voltmätare och en normal mäter 230v och en superkänslig mäter 240v över samma eluttag...

Dvs antingen mäter den partikeln eller så kan den inte... och den som inte kan är inte "underkänslig" den fungerar helt enkelt inte för syftet...

Men men att mäta strålning är svårt, det bästa är att mäta det i en annan variant över tid så vi kan jämföra den potentiella effekten...

Då är Sievert det bästa... det blir mer jämförbart så att säga...

Men hur som helst...
Varför geigermätaren ger mer eller mindre utslag på olika däck...

Det kan bero på radioaktiva partiklar i gummit.
Inget bra svar (jag vet), men vill du ha en djupare diskussion berätta vilka däck vilket ursprung och hur du gjorde testet så kanske det kan ge mera teorier...

---edit

Och nu framstår jag som en idiot (som vanligt)...

Skunkjobb gav en ypperlig förklaring...
Jag får skämmas.... igen...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-05-27 kl. 01:24.
Citera
2017-05-27, 01:58
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
[...]
---edit

Och nu framstår jag som en idiot (som vanligt)...

Skunkjobb gav en ypperlig förklaring...
Jag får skämmas.... igen...
Äsch då, känn inte så. Det jag skrev var bara en hypotes även om jag också tycker den kändes ganska slug och trolig. Det kan ju vara något annat. Däcken kanske innehåller precis lika mycket naturgummi och kimröken kommer från samma källa men den ena gummiplantagen ligger där marken innehåller mer naturlig radioaktivitet eller har drabbats av något mer eller mindre lokalt nedfall.

Det finns fler tillsatser som kan göra skillnad också. Traditionellt har det använts giftig s.k. HA-olja (högaromatisk fossil soppa) i gummit men på senare år har en del gått över till andra oljor, bl a vegetabilisk och då har vi en källa till C14 igen.

Jag räknar iskallt med att TS går till botten med detta och kollar vad som kan skilja de olika däcken åt, vi andra som inte ens vet vad det var för däck kan bara spekulera.
Citera
2017-05-27, 02:22
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Äsch då, känn inte så. Det jag skrev var bara en hypotes även om jag också tycker den kändes ganska slug och trolig. Det kan ju vara något annat. Däcken kanske innehåller precis lika mycket naturgummi och kimröken kommer från samma källa men den ena gummiplantagen ligger där marken innehåller mer naturlig radioaktivitet eller har drabbats av något mer eller mindre lokalt nedfall.

Det finns fler tillsatser som kan göra skillnad också. Traditionellt har det använts giftig s.k. HA-olja (högaromatisk fossil soppa) i gummit men på senare år har en del gått över till andra oljor, bl a vegetabilisk och då har vi en källa till C14 igen.

Jag räknar iskallt med att TS går till botten med detta och kollar vad som kan skilja de olika däcken åt, vi andra som inte ens vet vad det var för däck kan bara spekulera.

Fast det är inte bara din hypotes (som jag tycker är riktigt bra!) utan mera att du faktiskt "sket" i petitesserna och förstod vad han menade. Jag försöker göra detta själv. Men misslyckades fatalt i detta fall. Jag gjorde något jag själv kan irritera mig på många gånger... Dvs inte läsa sammanhanget och svara därefter. Du gjorde detta och jag var inte ens i närheten...

Jag raderar inga inlägg jag gör (har aldrig gjort) jag står för mina misstag... och detta var absolut ett...
Du såg sammanhanget och formulerade en hypotes som är högst trolig!

Jag var något nedlåtande.... så jag skäms och får stå för det.
Citera
2017-05-27, 16:10
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Det var längesen jag lånade den. Men det var bara vissa däck, alla på samma bil dock. Märke på däcken minns jag givetvis inte. Men den var väldigt känslig, bakgrundsstrålning låg alltid på 33-38 mest 35 Bq, oavsett om man mätte luft, sten eller träd (dock som sagt inte om man förde in GM-röret i blyhöljet). En sönderpillad brandvarnare visade det som står på brandvarnaren, d.v.s. 37 kBq.

Det var väl det enda jag hade att mäta på, lite på sjukhusets fys-avdelning också. Men jag rapporterade att jag hittade radioaktivt smuts i en papperskorg som inte var avsedd för radioaktivitet, då fick jag en eloge av sjukhusfysikern, vilket blev mitt drömjobb senare, men det sket sig. Var väl 14 år då.

/Lasermopsen
Citera
2017-05-27, 18:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tippar på att det har att göra med radioaktivt kol, alltså kol-14. Allt levande tar ju naturligt upp det från omgivningen och upphör att göra så när organismen dör varefter halten C14 sakta avklingar.
Denna hypotes testas lämpligen genom att jämföra med annat kolhaltigt material. Allt ifrån mat till grillkol.

Tillägg: såg att TS mätt på ett träd utan att få förhöjt värde vilket talar emot att C-14 ligger bakom. Jag gissa på föroreningar i någon tillsats.
__________________
Senast redigerad av Xenonen 2017-05-27 kl. 18:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback