Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 23:51
  #1
Medlem
kelebs avatar
Som tråd-titeln. Ansvarig för ölen på ett bryggeri kallas bryggmästare. Vad kallar man motsvarande på en vingård?
Citera
2017-05-27, 02:33
  #2
Moderator
Chantres avatar
Vinmästare.
Citera
2017-05-27, 08:01
  #3
Medlem
kelebs avatar
Känns konstigt. Funderade kring det också men har aldrig hört det. Det jag själv hittade nu ett par timmar senare är nog vinmakare det jag söker som ligger bäst till.
Citera
2017-05-27, 11:51
  #4
Medlem
Merwinnas avatar
Källarmästare eller vinifierare. Men vinmakare funkar också, alla förstår vad man menar. Precis som när många kallar producenter för filmmakare etc..
Citera
2017-05-27, 14:40
  #5
Moderator
Falukropps avatar
Jag använder vinmakare eller vinbryggare. Vinmakare tycker jag är mer svepande, det kan betyda allt från den bakomliggande organisationen till någon av personerna som arbetar hands on med bryggprocessen. En vinbryggare är exklusivt någon som sysslar med det senare.
Citera
2017-05-27, 15:20
  #6
Medlem
Kebabfysikers avatar
Dionysos.
Citera
2017-05-28, 12:58
  #7
Medlem
prominentens avatar
Vinmakare!

Bryggning är det man gör på bryggdagen när man gör öl. Vinmakaren brygger inte.
Citera
2017-05-29, 11:47
  #8
Medlem
TilleyHats avatar
Vinmakare är det man använder mest, skulle jag tro. Har man en akademisk utbildning inom vintillverkning så är man oenolog men rätt många vinmakare är på ett eller annat sätt självlärda. Vinodlare hör man också en hel del men som sådan behöver man ju egentligen inte vara inblandad i själva tillverkningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback