Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-31, 10:11
  #13
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ja, de arbetar på Skanska som montörer som i sin tur har en person med ABL som ansvarar för deras utförande. De är inte elektriker även om de kallar sig det. Vem som helst med tillräcklig kunskap får efter tillstånd från företaget montera.



Då hoppas jag att företaget du jobbade på har en elektriker med rätt behörigheter anställd. Han kan delegera utförandet och ansvaret för inkopplingen men inte ansvaret för elsäkerheten. Om ni inte hade det har du fulkopplat i strid med lagen. Tyvärr låter företag obehöriga koppla in saker lite hur som helst.

Försök inte läxa upp mig på lagen. Det är vad jag studerat de senaste månaderna.
Då verkar du inte vara en särskilt begåvad student måste jag säga...
Citera
2017-05-31, 10:26
  #14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det är ju knappast normala rutiner att kortsluta vid arbete på lågspänning. Speciellt inte i en liten lägenhetscentral.

Vidare så får man installera fasta armaturer som lekman. Precis som man får byta vägguttag och strömställare.

Var aktsam med ordet installera här. En lekman får byta en fast armatur om denne vet hur man gör. Där är det precis som med strömställare och vägguttag.

Att utföra en ny installation av en fast armatur är däremot inte tillåtet.
Citera
2017-05-31, 11:16
  #15
Moderator
Kyrpators avatar
Det gäller väl för både elinstallationer och arbeten i våtutrymmen att oavsett vad lagen säger om saken så kan ett försäkringsbolag vägra att betala ut ersättning vid skada om en installation inte anses vara fackmannamässigt utförd.
Citera
2017-05-31, 13:23
  #16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Fick svar från byggherren, det är kablar som varit till byggström som är avklippta. Det är helt vanligt tydligen. Det går ingen ström i dessa.

Bygglampor är idag dessutom av LED-typ och man drar därför ganska klena kablar till dem, typ 2x0,75 och liknande och det ser ur att vara i dimension som högtalarkablar.
Citera
2017-05-31, 14:31
  #17
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Var aktsam med ordet installera här. En lekman får byta en fast armatur om denne vet hur man gör. Där är det precis som med strömställare och vägguttag.

Att utföra en ny installation av en fast armatur är däremot inte tillåtet.

Här pratar vi om ett nybygge och således är det en ny installation. Lite skumt att man bara låter trådarna hänga ut och överlåter åt hyresgästen att sätta ihop allt. Normalt har man ju satt upp alla fasta lampor eller utrustat taket med någon form av uttag och krok.
Citera
2017-05-31, 15:35
  #18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Här pratar vi om ett nybygge och således är det en ny installation. Lite skumt att man bara låter trådarna hänga ut och överlåter åt hyresgästen att sätta ihop allt. Normalt har man ju satt upp alla fasta lampor eller utrustat taket med någon form av uttag och krok.

Är inte så säker på det. TS säger att huset är ett år gammalt, vilket man kan kalla nybygge, trots att någon bott där ett år redan. Dessutom visar bilden på en befintlig röd Thorsmansplugg. Den ser inte nymonterad ut. TS skriver ju också att han "aldrig skruvat loss fästet tills idag", vilket tyder på att något demonterats för att kablaget ska bli synligt.

Min tolkning var därför att det har suttit en armatur där tidigare. Tror inte heller att det suttit en krok i hålet, då röd plugg inte brukar användas till det.

Men, men...

Som oftast vanligt är här i avdelningen, så är informationen bristfällig, så jag kan ha fel där.
Citera
2017-06-02, 15:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Eftersom det är en lagtext och således straffbart i domstol att sakna behöriga installatörer vid utförande av elarbete så är det inte alls samma sak som våtrumsarbete.

Du kan inte bli straffad i domstol för att du saknar våtrumsauktorisation.

Däremot har du rätt i att det endast krävs en behörig installatör på varje företag.

Försäkringsbolagen godkänner att firmor utan s.k behörighet utför
våtrumsarbete.
Det som krävs är en dokumentering.

Ingrepp i ett bromssystem på ett fordon får utföras t.o.m av en landshövding.
Citera
2017-06-03, 23:52
  #20
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Försäkringsbolagen godkänner att firmor utan s.k behörighet utför
våtrumsarbete.
Det som krävs är en dokumentering.

Ingrepp i ett bromssystem på ett fordon får utföras t.o.m av en landshövding.

Precis. Men detta gäller INTE elinstallationer. Som jag sa tidigare så är det lagkrav på att antingen vara auktoriserad installatör eller jobba i ett företag med en auktoriserad installatör för regelefterlevnad.

Inga undantag.
Citera
2017-06-04, 00:22
  #21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Försäkringsbolagen godkänner att firmor utan s.k behörighet utför
våtrumsarbete.
Det som krävs är en dokumentering.

Ingrepp i ett bromssystem på ett fordon får utföras t.o.m av en landshövding.

Hur menar du att det där har med saken att göra?

Visst kan en landshövding renovera badrum och byta bromsar på en bil, men han kan inte göra en fast nyinstallation av en elanläggning trots titel och epitet utan de lagkrav som finns.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback