Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 22:34
  #1
Medlem
Har köpt lampa till sovrummet som tillhör ett nybygge 1år gammalt. Lampan ska installeras fast och därför har jag aldrig skruvat loss fästet tills idag.

Ut sticker blå-brun-gröngul så långt allt bra. Men det sticker ut utanför plaströret även brun kabel som ser öppen och farlig ut? Vad tror ni det kan vara. En övergiven kabel bara? Ska jag kontakta byggherren på måndag?
Jag har ingen möjlighet att mäta ström för tillfället.

Se bifogade bilder:
http://i.imgur.com/WIykz6a.jpg
http://i.imgur.com/iAvqRhS.jpg
Citera
2017-05-26, 22:36
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Är du behörig elektriker? Bara behöriga får montera lampor som är fasta och saknar anslutningsdon som lamputtag.

Sladdstumpen verkar vara en dubbelvikt sak man pressat in för att snickaren tagit det fetaste borret han hittat istället för rätt storlek..
Citera
2017-05-26, 23:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
...
Sladdstumpen verkar vara en dubbelvikt sak man pressat in för att snickaren tagit det fetaste borret han hittat istället för rätt storlek..

Exakt min tanke. Men man ska nog inte pilla på den i onödan ändå. =)
Citera
2017-05-26, 23:33
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Exakt min tanke. Men man ska nog inte pilla på den i onödan ändå. =)

En elektriker, som är rätt yrkesgrupp för jobbet, skulle avskiljt, låst, mätt och kortslutit innan han kopplat vilket TS uppenbart inte gjort. En snabbkoll med en beröringsfri mätpenna skulle uttömt allt tvivel.
Citera
2017-05-26, 23:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Är du behörig elektriker? Bara behöriga får montera lampor som är fasta och saknar anslutningsdon som lamputtag.

Sladdstumpen verkar vara en dubbelvikt sak man pressat in för att snickaren tagit det fetaste borret han hittat istället för rätt storlek..

Skitsnack.
Har du tillräcklig kunskap om vad du gör så är det grönt.
Jag känner elektriker som arbetar för Skanska som inte har utbildning..
På ett arbete så var det jag som fick koppla in en trefasmotor..

Precis som våtrumsarbete är det bara ett sätt att tjäna pengar.
En i firman går kursen och sen så är alla i firman behöriga.
Bara ett sätt att krama ur mer pengar.

Finns gamla plattsättare som vägrar detta. Anlita dem.
Citera
2017-05-27, 00:37
  #6
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Den "extra kabeln" verkar ju ha profilen "liggande åtta", alltså en två i en liksom.

Dessutom är den inte bara gjord billigt med en enda solid ledare, utan en massa tunna kardeler hopslagna som kablar brukar vara när de inte ska dras inne i väggar. Mjuk och fin att handskas med.

Dessutom ligger den inte inne i flex-slangen tillsammans med eldragningarna för huset.

Jag skulle vara snopen om det är starkström i den.

Kan det vara så att någon dragit fram en 12-volts grej typ LED-ljus eller något där tidigare?
Kan någon ha haft en högtalare uppriggad i närheten?

Men visst kan det vara bra att betrakta den som 230 volt tills dess att du mätt upp eventuell spänning där! Är det mot förmodan så illa bör du kanske ta en säkerhetskoll runt resten av huset också men jag tvivlar som sagt.
Citera
2017-05-27, 09:56
  #7
Medlem
Om vi pratar lite större bygge så kan det mycket väl vara trådar för bojlampor (Byggbelysning) Till sådan använder man 2x1,5 fk-tråd. När jag gick och drog sådant på byggen så drog vi dessa kablar där plats fanns. Så det är min gissning för dessa klippta kablar
Citera
2017-05-27, 12:50
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Skitsnack.
Har du tillräcklig kunskap om vad du gör så är det grönt.
Jag känner elektriker som arbetar för Skanska som inte har utbildning..

Ja, de arbetar på Skanska som montörer som i sin tur har en person med ABL som ansvarar för deras utförande. De är inte elektriker även om de kallar sig det. Vem som helst med tillräcklig kunskap får efter tillstånd från företaget montera.

Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
På ett arbete så var det jag som fick koppla in en trefasmotor..

Då hoppas jag att företaget du jobbade på har en elektriker med rätt behörigheter anställd. Han kan delegera utförandet och ansvaret för inkopplingen men inte ansvaret för elsäkerheten. Om ni inte hade det har du fulkopplat i strid med lagen. Tyvärr låter företag obehöriga koppla in saker lite hur som helst.

Försök inte läxa upp mig på lagen. Det är vad jag studerat de senaste månaderna.
Citera
2017-05-27, 17:12
  #9
Medlem
killawifes avatar
Det ser ut som en högtalarkabel, dubbel mångtrådig. Definitivt ingen strömkabel. Det är nog som man sagt tidigare, man har tryckt in den där för att fixera röret.

Sen ska man inte koppla el utan att ha tillgång till en multimeter eller strömkoll.
Citera
2017-05-30, 20:05
  #10
Medlem
Fick svar från byggherren, det är kablar som varit till byggström som är avklippta. Det är helt vanligt tydligen. Det går ingen ström i dessa.
Citera
2017-05-31, 10:02
  #11
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Skitsnack.
Har du tillräcklig kunskap om vad du gör så är det grönt.
Jag känner elektriker som arbetar för Skanska som inte har utbildning..
På ett arbete så var det jag som fick koppla in en trefasmotor..

Precis som våtrumsarbete är det bara ett sätt att tjäna pengar.
En i firman går kursen och sen så är alla i firman behöriga.
Bara ett sätt att krama ur mer pengar.

Finns gamla plattsättare som vägrar detta. Anlita dem.

Eftersom det är en lagtext och således straffbart i domstol att sakna behöriga installatörer vid utförande av elarbete så är det inte alls samma sak som våtrumsarbete.

Du kan inte bli straffad i domstol för att du saknar våtrumsauktorisation.

Däremot har du rätt i att det endast krävs en behörig installatör på varje företag.
Citera
2017-05-31, 10:03
  #12
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
En elektriker, som är rätt yrkesgrupp för jobbet, skulle avskiljt, låst, mätt och kortslutit innan han kopplat vilket TS uppenbart inte gjort. En snabbkoll med en beröringsfri mätpenna skulle uttömt allt tvivel.

Det är ju knappast normala rutiner att kortsluta vid arbete på lågspänning. Speciellt inte i en liten lägenhetscentral.

Vidare så får man installera fasta armaturer som lekman. Precis som man får byta vägguttag och strömställare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback