Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 21:07
  #1
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Emma Askernäs, 4, har en hjärntumör som inte går att operera. I Sverige är behandlingsmöjligheterna uttömda – men det finns en klinik i Mexiko som erbjuder hopp.
http://www.dn.se/sthlm/familjen-vadj...-svara-cancer/

Så inleder DN en artikel om en fyraåring som drabbats av hjärnstamstumör (diffuse midline glioma) en cancerform som växer infiltrativt runt hjärnstammen och har en medianöverlevnad på mindre än ett år. Det finns idag ingen bot.

DN fokuserar på att familjen hittat en klinik i Monterrey som påstår att de via experimentell behandling kan behandla tumören "så att den inte syns".

Stora delen av artikeln fokuserar på att familjen samlar in pengar till detta ändamål - för en första behandlingsomgång kommer de att behöva 2,5 miljoner och därefter (om flickan överlever) ska underhållsbehandlingar ske varje kvartal. Det som INTE framgår i artikeln är vad det är för klinik som erbjuder den här behandlingen och vad den kan uppvisa för resultat. Vad BETYDER "behandla tumören så att den inte syns".

Det kan med andra ord vara en barncancerns Paolo Macchiarini som håller i det hela, en charlatan som inte drar sig för att utnyttja föräldrar som griper efter varje halmstrå. Är detta något som kommer att utsätta ett barn för lidande till ingen nytta?

Kanske handlar det i det här fallet om att journalisten i fråga inte förmår förhålla sig professionell. Hon har själv två små barn som hon dagligen twittrar om och lägger ut bilder på och i flödet uppmanar hon nu till att skänka pengar till familjen. Men man tycker att det borde funnits någon redaktör som i detta borde säga stopp - DN ska inte låna sig till insamlingsjournalistik på så här lösa grunder.

Men DN är inte ensamma i detta, artiklar som dessa återkommer.

Frågan är:
Hur ska svensk media hantera dessa historier?
Hur ska man balansera seriös journalistik inom ett område av experimentell medicin där det säkert finns exempel där medicinska genombrott skett - men där det likväl kan handla om kliniker som bedriver vård på mycket tveksam grund.
Citera
2017-05-26, 21:16
  #2
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Hur ska svensk media hantera dessa historier?

Har du själv inga tankar runt det hela? Ingen åsikt alls?

Själv ser jag i alla fall inget dåligt i vad som rapporteras i detta och andra liknande fall. Gör du?
Citera
2017-05-26, 21:19
  #3
Medlem
gato12s avatar
Media har alltid älskat "human interest stories", sånt som kniper åt om hjärtesträngarna. Inget nytt under solen där inte.

Sedan kanske det har förekommit oftare i kvällspressen och TV. Inte i morgontidningar. Men DN har ju blivit en tabloid till mer än formatet.

Och sen hade väl reaktionen blivit en smula annorlunda om det var Bertil, 69 år, som var drabbad...
__________________
Senast redigerad av gato12 2017-05-26 kl. 21:22.
Citera
2017-05-26, 21:27
  #4
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Har du själv inga tankar runt det hela? Ingen åsikt alls?

Själv ser jag i alla fall inget dåligt i vad som rapporteras i detta och andra liknande fall. Gör du?
Jag ser risker, något som framgår av mitt inlägg.

Jag tror att många människor vill hjälpa, men oseriös journalistik som denna riskerar att de bidrar till något som i bästa fall är meningslöst i sämsta leder till ett förlängt lidande för ett barn som är bortom all räddning samt att pengar går rakt ned i fickan på den som är beredd att utnyttja desperata föräldrar till döende barn.

Jag tycker att det är illa att det helt saknas information om den behandling som kliniken erbjuder och en presentation av resultaten.

Vad vill DN att vi ska skänka pengar till nästa gång - någon som säljer magiska magneter som hjälper mot diabetes?
Citera
2017-05-26, 21:33
  #5
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kanske handlar det i det här fallet om att journalisten i fråga inte förmår förhålla sig professionell. Hon har själv två små barn som hon dagligen twittrar om och lägger ut bilder på och i flödet uppmanar hon nu till att skänka pengar till familjen. Men man tycker att det borde funnits någon redaktör som i detta borde säga stopp - DN ska inte låna sig till insamlingsjournalistik på så här lösa grunder.
Aha, är det Emma Bouvin som är journalisten...? Hon hade ju just en tårdrypande krönika om hur lycklig hon är för sina barn och hur nära det var att hon förlorat dom. Läste inte så noga men jag antar att det var komplikationer vid födseln.

Säger inte att det automatiskt skulle diskvalificera henne att från att skriva om sjuka barn men det ger ju onekligen en misstanke att hon drivs av privata, och inte yrkesetiska, skäl.

Här är krönikan; http://www.dn.se/sthlm/emma-bouvin-n...tararna-rinna/
Citera
2017-05-26, 21:40
  #6
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
http://www.dn.se/sthlm/familjen-vadj...-svara-cancer/

Så inleder DN en artikel om en fyraåring som drabbats av hjärnstamstumör (diffuse midline glioma) en cancerform som växer infiltrativt runt hjärnstammen och har en medianöverlevnad på mindre än ett år. Det finns idag ingen bot.

DN fokuserar på att familjen hittat en klinik i Monterrey som påstår att de via experimentell behandling kan behandla tumören "så att den inte syns".

Stora delen av artikeln fokuserar på att familjen samlar in pengar till detta ändamål - för en första behandlingsomgång kommer de att behöva 2,5 miljoner och därefter (om flickan överlever) ska underhållsbehandlingar ske varje kvartal. Det som INTE framgår i artikeln är vad det är för klinik som erbjuder den här behandlingen och vad den kan uppvisa för resultat. Vad BETYDER "behandla tumören så att den inte syns".

Det kan med andra ord vara en barncancerns Paolo Macchiarini som håller i det hela, en charlatan som inte drar sig för att utnyttja föräldrar som griper efter varje halmstrå. Är detta något som kommer att utsätta ett barn för lidande till ingen nytta?

Kanske handlar det i det här fallet om att journalisten i fråga inte förmår förhålla sig professionell. Hon har själv två små barn som hon dagligen twittrar om och lägger ut bilder på och i flödet uppmanar hon nu till att skänka pengar till familjen. Men man tycker att det borde funnits någon redaktör som i detta borde säga stopp - DN ska inte låna sig till insamlingsjournalistik på så här lösa grunder.

Men DN är inte ensamma i detta, artiklar som dessa återkommer.

Frågan är:
Hur ska svensk media hantera dessa historier?
Hur ska man balansera seriös journalistik inom ett område av experimentell medicin där det säkert finns exempel där medicinska genombrott skett - men där det likväl kan handla om kliniker som bedriver vård på mycket tveksam grund.

Är det här samma tös som Ivar Arpi skrev om?

Citat:
Nyligen såg jag en gripande historia delas i mina sociala flöden. En liten flicka på fem år hade drabbats av en obotlig tumör på hjärnstammen. På bilden som spreds log hon stort, med vinden i sitt hår.

Föräldrarna skrev att svensk sjukvård inte kunde göra mer – nu var hoppet nästan ute. Det enda som återstod var en experimentell behandling utomlands som kanske kunde förlänga hennes liv. Men det skulle kosta 700 000 kronor, vilket de inte hade. Därför bad de om hjälp. Historien påverkade både mig och min fru starkt – vi har två små barn – så vi gav pengar. I skrivande stund har över 2600 givare donerat nästan 1,9 miljoner kronor. Det är hoppingivande att människor kan känna sådan empati för främlingar. Eller?

https://www.svd.se/var-empati-leder-oss-fel/om/ledare

TILLÄGG

Arpis ledare publicerades 19 mars 2017.

Jag tycker att jag känner igen flickan på bilden i DN. Arpi delade ett inlägg på sin Facebook och hjälpte till att sprida bilden på flickan som "log .. stort, med vinden i sitt hår".
__________________
Senast redigerad av Meiji 2017-05-26 kl. 22:02.
Citera
2017-05-26, 21:42
  #7
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Media har alltid älskat "human interest stories", sånt som kniper åt om hjärtesträngarna. Inget nytt under solen där inte.

Sedan kanske det har förekommit oftare i kvällspressen och TV. Inte i morgontidningar. Men DN har ju blivit en tabloid till mer än formatet.

Och sen hade väl reaktionen blivit en smula annorlunda om det var Bertil, 69 år, som var drabbad...
Ja, kanske är detta ett uttryck för en desperat journalistik som jagar klick. Men borde man inte kunna ställa något högre krav? Den "fakta" som journalisten själv tillför (statisk för överlevnad) är direkt hämtad från Wikipedia. För det man gör - i praktiken är att uppmana människor till att skänka pengar till något som riskerar att göra mer skada.
Citera
2017-05-26, 21:47
  #8
Medlem
gato12s avatar
Mjo, det vore verkligen olyckligt om det trängda läget för papperstidningar leder till att man helt tappar koncepterna och lämpar yrkesetiken överbord.
Ska bli intressant att se hur det här kommenteras i övrig media.

Annars är ju DN väldigt snara att dra i härnad mot "alternativa fakta" och betonar gärna hur man själva minsann har på fötterna; man har också satsat på sin vetenskapsrapportering med Maria Gûnther och nån ny tjej som skriver om vårdfrågor. Men hon fick tydligen stå tillbaka när Bouvin laddar den stora känslokanonen.
__________________
Senast redigerad av gato12 2017-05-26 kl. 21:54.
Citera
2017-05-26, 22:00
  #9
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Aha, är det Emma Bouvin som är journalisten...? Hon hade ju just en tårdrypande krönika om hur lycklig hon är för sina barn och hur nära det var att hon förlorat dom. Läste inte så noga men jag antar att det var komplikationer vid födseln.

Säger inte att det automatiskt skulle diskvalificera henne att från att skriva om sjuka barn men det ger ju onekligen en misstanke att hon drivs av privata, och inte yrkesetiska, skäl.

Här är krönikan; http://www.dn.se/sthlm/emma-bouvin-n...tararna-rinna/
Ah, där kanske vi har förklaringen.
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Är det här samma tös som Ivar Arpi skrev om?

https://unvis.it/svd.se/var-empati-l...-fel/om/ledare
När skrevs ledaren?

I februari samlades det in pengar till en femårig flicka med samma diagnos. Då handlade det om pengar till kirurgi i Storbritannien. Sedan dess har brittiska neurokirurger sagt nej till kirurgi och även den här familjen har nu siktet inställt på kliniken i Mexiko.

I pappans twitterflöde framgår det att det handlar om en privatklinik med "goda resultat" och att behandlingen utgörs av en kombination av cytostatika och immunoterapi.

Se där, en twitterpost på 140 tecken innehöll mer information än DN:s artikel.

Edit:
För övrigt håller jag inte med Arpi. Han skriver:
Citat:
Det är den här sortens avvägningar som vi är oförmögna att göra om vi bara låter vår empati styra oss. I enskilda fall som med den sjuka flickan kan vi självklart kosta på oss att just låta empatin styra, men när vår närsynthet drabbar hela länder kan det få negativa konsekvenser.
I sådana här fall kan empatin visst få negativa konsekvenser och man bör ha på fötterna om man från sin mediaplattform uppmanar folk att bidraga till experimentell verksamhet på barn.
__________________
Senast redigerad av Tinuviel 2017-05-26 kl. 22:04.
Citera
2017-05-26, 22:14
  #10
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag ser risker, något som framgår av mitt inlägg.

Jag tror att många människor vill hjälpa, men oseriös journalistik som denna riskerar att de bidrar till något som i bästa fall är meningslöst i sämsta leder till ett förlängt lidande för ett barn som är bortom all räddning samt att pengar går rakt ned i fickan på den som är beredd att utnyttja desperata föräldrar till döende barn.

Jag tycker att det är illa att det helt saknas information om den behandling som kliniken erbjuder och en presentation av resultaten.

Vad vill DN att vi ska skänka pengar till nästa gång - någon som säljer magiska magneter som hjälper mot diabetes?

Ja det var givet att du var något skeptiskt, men du var mycket ospecifik och tog ingen riktig ställning.

Det hade vart bra med mer info om kliniken ja, men bara för det så kan du ju inte fastställa att dom endast är ute efter att blåsa desperata föräldrar på pengar.
Citat:
Vad vill DN att vi ska skänka pengar till nästa gång - någon som säljer magiska magneter som hjälper mot diabetes?
1. Ja om dom magiska stenarna bevisligen hjälper. 2. Varför störa sig på att föräldrarna som är desperata för att deras barn håller på att dö? 3. Hur vet du att det endast skulle innebära förlängt lidande för barnet som är "bortom all räddning" och föräldrarna? 4. Så artikeln är oseriös för att dom inte länkar till kliniken i Mexicos hemsida? 5. Vad hade du fått ut av att gå in på deras hemsida?
Citera
2017-05-26, 22:15
  #11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ah, där kanske vi har förklaringen.

När skrevs ledaren?

I februari samlades det in pengar till en femårig flicka med samma diagnos. Då handlade det om pengar till kirurgi i Storbritannien. Sedan dess har brittiska neurokirurger sagt nej till kirurgi och även den här familjen har nu siktet inställt på kliniken i Mexiko.

I pappans twitterflöde framgår det att det handlar om en privatklinik med "goda resultat" och att behandlingen utgörs av en kombination av cytostatika och immunoterapi.

Se där, en twitterpost på 140 tecken innehöll mer information än DN:s artikel.

Arpis ledare publicerades 19 mars 2017.

Jag tyckte att jag kände igen flickan på bilden i DN. Arpi delade ett inlägg på sin Facebook och hjälpte till att sprida bilden på flickan som "log .. stort, med vinden i sitt hår".

Men, den ena lilla 5-åriga tösen kan ju vara den andra lilla 4-åriga tösen tämligen lik. Det verkar som du vet, att det rör sig om två olika barn?

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
För övrigt håller jag inte med Arpi. Han skriver:

I sådana här fall kan empatin visst få negativa konsekvenser och man bör ha på fötterna om man från sin mediaplattform uppmanar folk att bidraga till experimentell verksamhet på barn.

Jag antar, att då Arpi och hans fru skänkt pengar, så vill han inte kritisera deras gemensamma agerande i ledartexten. Vem vet... Arpi kanske har börjat tvivla på om det var rätt handlat - men frun tvivlar inte?
Citera
2017-05-26, 22:28
  #12
Medlem
Kommer Marta (mamman) möjligen från Mexiko?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback