Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-27, 01:15
  #13
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är ingen mutter egentligen, mer en konisk mojäng. Se den svarta delen nederst på bilden här.

http://dst15js82dk7j.cloudfront.net/...0544-3TIVh.jpg
Har jag hajat rätt?

Du kan snurra skruven i tio år utan att det tar stopp, och därför blir den aldrig riktigt ordentligt åtdragen? Och styret fixeras inte tillräckligt säkert för att fortsätta sitta rakt....

I så fall har ju gängorna obönhörligen tagit skada, antingen i bult, svarta delen nedtill eller båda. Och detta för att du dragit åt för hårt, inte för att du gjorde det för många gånger.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...el-2000019098/
Citera
2017-05-27, 05:36
  #14
Medlem
Jag undrar om du inte tappat "ner" den koniska muttern i gaffeln. Jag hade provat att ta ur styrstången och tittat om den sitter kvar i änden på den. Gör den inte det, vänd cykeln upp o ner så trillar den nog ur.
Citera
2017-05-27, 06:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Till TS: Tror nog du är klok nog att inte lyssna på detta trams ovanför.

Ja som om ditt eget jäkla trams med svetsandet skulle vara bättre....?

Det är ta mig fan helt makalöst hur korkade svar från allehanda stolpskott folk får når de frågar saker, från folk som ska verka kunniga men som uppenbarligen är glada amatörer....

Killen i tråden har sannolikt klantat sig själv, vilket resulterat problemet. Då ska han givetvis inte ha nån ersättning eller ny cykel, så länge det inte kan påvisas vara nåt fel på cykeln från början.

Att det finns företag som inte är så oundgängliga ger väl inte oss kunder rätt att rövknulla företag?

Hade jag varit i trådskaparen läge hade jag sagt som det var till firman, att nåt gick på tok när jag försökte räta upp styret. Det värsta som kan hända då är att man får köpa en ersättare till den skadade delen och det kansle kostar nån hundring. Det bästa som kan ske är att firman fixar felet. Men varför inte vara ärlig och säga vad som skett istället för att försöka bluffa och skylla på cykeln eller företaget?
Citera
2017-05-27, 11:03
  #16
Medlem
Första åtgärden borde vara att reklamera åbäket.
Om det inte går eller om du vill lära dig att reparera trasiga gängor är det bara att skaffa en gängsats och helicoil gängor. Sen är det bara att borra ur det trasiga hålet, helst med en svarv så det blir rakt, gänga om och fästa helicoilgängan. Inget svetsande och definitivt inget plastmetall guck.
För att undvika problem med sönderdragna gängor i fortsättningen rekommenderar jag att införskaffa en momentnyckel, den är viktig för cyckelreparationer eftersom det ofta är olika material som fästs ihop, typ stål och aluminium.

Mvh
Lallisen
Citera
2017-05-27, 13:26
  #17
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja som om ditt eget jäkla trams med svetsandet skulle vara bättre....?

Det är ta mig fan helt makalöst hur korkade svar från allehanda stolpskott folk får når de frågar saker, från folk som ska verka kunniga men som uppenbarligen är glada amatörer....

Killen i tråden har sannolikt klantat sig själv, vilket resulterat problemet. Då ska han givetvis inte ha nån ersättning eller ny cykel, så länge det inte kan påvisas vara nåt fel på cykeln från början.

Att det finns företag som inte är så oundgängliga ger väl inte oss kunder rätt att rövknulla företag?

Hade jag varit i trådskaparen läge hade jag sagt som det var till firman, att nåt gick på tok när jag försökte räta upp styret. Det värsta som kan hända då är att man får köpa en ersättare till den skadade delen och det kansle kostar nån hundring. Det bästa som kan ske är att firman fixar felet. Men varför inte vara ärlig och säga vad som skett istället för att försöka bluffa och skylla på cykeln eller företaget?

Oj vad butthurt du blev då.

Inget trams med svetsande.

Du vet inte om det är TS handhavandefel som orsakat skadan eller fabriksfel/undermåligt gods i cykeln. Har inte sagt ett ord om att TS bör ljuga sig till ersättning.
Citera
2017-05-27, 14:37
  #18
Medlem
Lixxxs avatar
Hej alla, ni behöver inte bråka mer nu, för allt har löst sig! Svärfar var på besök för ett tag sedan och händig som han är tog han en titt på min cykel och efter lite pillande så löste allt sig. Jag tror det är så att den koniska muttern som några av er nämnt, lossat när jag drog ur skruven (misstänker att skruven kanske bara ska vridas en del och inte helt dras ut...) och den lyckades han få fast och sedermera också få fast hela styret stabilt och rätt vridet.

Tack alla för era förslag på hjälp!
Citera
2017-05-27, 18:30
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Oj vad butthurt du blev då.

Inget trams med svetsande.

Du vet inte om det är TS handhavandefel som orsakat skadan eller fabriksfel/undermåligt gods i cykeln. Har inte sagt ett ord om att TS bör ljuga sig till ersättning.

Inte det minsta butthurt, är liksom inte mitt arsle som står på spel...

Men att tipsa nån att börja svetsa på sin nya cykel, för att laga ett fel innan man ens konstaterat var det beror på, och därmed ev riskera ev garantiärenden under cykelns garantitid, det är inte särskilt smart...

Nu visade det sig att felet var det jag och andra misstänkte, att skruven lossnat ur kilen vilket gör att anspänning inte kan ske.


Citat:
Ursprungligen postat av Lixxx
Hej alla, ni behöver inte bråka mer nu, för allt har löst sig! Svärfar var på besök för ett tag sedan och händig som han är tog han en titt på min cykel och efter lite pillande så löste allt sig. Jag tror det är så att den koniska muttern som några av er nämnt, lossat när jag drog ur skruven (misstänker att skruven kanske bara ska vridas en del och inte helt dras ut...) och den lyckades han få fast och sedermera också få fast hela styret stabilt och rätt vridet.

Tack alla för era förslag på hjälp!

Kalas att det var det enkla fel vi trodde, och som var allra mest sannolikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback