Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 20:46
  #1
Medlem
Lixxxs avatar
Som rubriken lyder, jag beställde för ett tag sedan en cykel från Intersport - en Aspenäs Karlsten - och efter flera veckors väntan kom levererades den tillslut idag. Kanske något för ivrig började jag göra den körklar, det handlade framförallt om att justera sadeln och att vrida rätt styret i förhållande till framhjulet (då det var vridet för att få plats i lådan). Det tog ganska lång tid innan jag kände att jag fick styret rätt vridet, så jag prövade ganska många gånger fram och tillbaka att dra ur eller dra åt den långa skruven till styrramen.

Plötsligt så gick den inte längre att dra åt, utan när jag försöker skruva fast den snurrar den bara runt utan att vilja ”gå ned” så att säga. Gängorna på den ser helt normala ut, så jag misstänker att jag råkat skada någonting nere i själva ”systemet” med styrramen. Det känns pinsamt att lyckats göra detta precis efter att ha fått hem cykeln, men nu är skadan tyvärr skedd.

Vad tycker ni är bäst att göra? Är det enkelt att få styrramen fixad hos en cykelreparatör? Eftersom att jag själv råkat sabba detta antar jag att det är rätt kört att reklamera varan också? Kan det mot all förmodan vara så att det bara är själva skruven som sabbats? Tacksam för tips!
Citera
2017-05-26, 20:56
  #2
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Det var ju synd att du drog skruven för hårt och gängorna i godset gick sönder. Men du var ju tvungen att göra detta för att "få igång din produkt". Därför ser jag ingen anledning till att du inte skulle få ersättning/ny cykel. Eller vad talar emot detta menar du?
Citera
2017-05-26, 20:58
  #3
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är inte så att "muttern" som ska sitta på bulten/skruven har lossnat?
Citera
2017-05-26, 21:04
  #4
Medlem
Lixxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Det var ju synd att du drog skruven för hårt och gängorna i godset gick sönder. Men du var ju tvungen att göra detta för att "få igång din produkt". Därför ser jag ingen anledning till att du inte skulle få ersättning/ny cykel. Eller vad talar emot detta menar du?

Jag vet inte egentligen, jag tror mest det är någon sorts dåligt självförtroende som spökar och gör att det känns lite kört, haha. Men det kanske är värt att testa att höra av sig till dem, jag har ju kvittot kvar, kartongen och allt sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är inte så att "muttern" som ska sitta på bulten/skruven har lossnat?

Blir lite osäker på vad det kan vara för bult? Skruven ser hel ut, både i gängorna och själva huvudet. Den går rakt ned i ett hål, så jag kan inte se ”änden” på den när den är iskruvad, så därmed tänker jag att det är svårt att ha någon mutter där på den?

Tack båda för svar hursomhelst!
Citera
2017-05-26, 21:17
  #5
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxx
Blir lite osäker på vad det kan vara för bult? Skruven ser hel ut, både i gängorna och själva huvudet. Den går rakt ned i ett hål, så jag kan inte se ”änden” på den när den är iskruvad, så därmed tänker jag att det är svårt att ha någon mutter där på den?
Det är ingen mutter egentligen, mer en konisk mojäng. Se den svarta delen nederst på bilden här.

http://dst15js82dk7j.cloudfront.net/...0544-3TIVh.jpg
Citera
2017-05-26, 21:21
  #6
Medlem
Tok-Franss avatar
Det är för mycket aluminium i moderna cyklar. Man måste vara försiktig när man skruvar åt i aluminium-gods. Förmodligen är skruven av en hårdare metall en godset den skruvas fast i, vilket gör att du ödelagt gängen i godset.
Citera
2017-05-26, 21:32
  #7
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxx
Jag vet inte egentligen, jag tror mest det är någon sorts dåligt självförtroende som spökar och gör att det känns lite kört, haha. Men det kanske är värt att testa att höra av sig till dem, jag har ju kvittot kvar, kartongen och allt sådant.

Ja hör av dig, eller säg till dom rättare sagt. Men jag hajjar, inte kul att vara den som gnäller på världsliga ting osv.

Alternativ nummer 2 (som jag egentligen inte rekommenderar och jag inte ens vet om det är möjligt) : Gå till första bästa verkstad där dom använder svetsar, ge dom en hundring så svetsar dom ihop det på 10 sekunder. Men eftersom jag inte vet hur konstruktionen ser ut så finns ju risken att svetsen låser styret, vilket är ganska så icke önskvärt på en cykel
Citera
2017-05-26, 22:11
  #8
Medlem
mainfurers avatar
Skruva ut bulten så den bara tar ett varv, tröka ner den i hålet och dra sedan åt ordentligt. Funkar inte det så har du nog gjort bort dig.
Citera
2017-05-26, 22:17
  #9
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Skruva ut bulten så den bara tar ett varv, tröka ner den i hålet och dra sedan åt ordentligt. Funkar inte det så har du nog gjort bort dig.

Till TS: Tror nog du är klok nog att inte lyssna på detta trams ovanför.
Citera
2017-05-26, 22:24
  #10
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Skruva ut bulten så den bara tar ett varv, tröka ner den i hålet och dra sedan åt ordentligt. Funkar inte det så har du nog gjort bort dig.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Till TS: Tror nog du är klok nog att inte lyssna på detta trams ovanför.

Tänker att kemisk-metall insmord i skruvens gäng kan funka. Dock kommer du inte kunna göra några styr-justeringar efteråt.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spa...ll-2000019604/

Edit: kleta på kemisk-metall i Skruvgängen å dra åt. Låt stå en stund tills det härdat. Behandla åtgärden som en limning.

Edit2: med godset menar jag själva ramen.
Var sparsam med kemisk-metall så du inte slaskar för mycket i styrstångsinfästningen. Apliser bara på den första centimetern av skruven.
__________________
Senast redigerad av Tok-Frans 2017-05-26 kl. 22:40.
Citera
2017-05-26, 22:40
  #11
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tänker att kemisk-metall insmord i skruvens gäng kan funka. Dock kommer du inte kunna göra några styr-justeringar efteråt.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Spa...ll-2000019604/

Edit: kleta på kemisk-metall i Skruvgängen å dra åt. Låt stå en stund tills det härdat. Behandla åtgärden som en limning.

Visst det lär funka, eller om det finns möjlighet att borra upp och gängas om hålet från låt säga M10 till M12.

Men det mest optimala TS kan gör är ju givetvis att klaga och gnälla tills hen får vad jag tror hen enligt lag ska få, alltså ersättning eller ny hoj.

Men vad vet jag, dom stora bolagen brukar vara rätt bra på att knulla sina konsumenter i röven, så tråden kanske borde ligga i Juridik.

Ändå så tror jag att hur som helst så tror jag att det inte kommer bli några problem för TS att få sin vilja igenom.

Lycka till TS och håll os uppdaterade är du snäll. (Alldeles för många här på FB skiter i sånt)

GLHF
Citera
2017-05-26, 23:43
  #12
Medlem
orvarens avatar
Är det ett a-headset?

Dra isär skiten och se hur det ser ut.

Det var ett tag sedan jag var inne i ett sånt men har för mig att det sitter en flärp nere i röret som man spänner lagret med tills det är tight, sedan låser man skiten med styrstammen.

Skruva loss flärp, sätt i flärp underifrån,skruva i jösen från ovan och du kan vara hemma!

Bira, fredag och ett tag sedan, så ta det lugnt och lycka te! 🍺🚲
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback