Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 20:30
  #1
Medlem
hej alla vänner

håller på att skriva om skillnaden mellan ett positivistiskt synsätt och ett hermeneutiskt synsätt (särskilt när det gäller vetenskapsteoretiska nyckelbegrepp såsom kunskap, objektivitet, förklaring och förståelse.) men har inte kommit till några vettiga idéer .

är nån expert som kan tipsa eller hjälpa mig med ?

tack alla
Citera
2017-05-26, 22:21
  #2
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralfandralf84
hej alla vänner

håller på att skriva om skillnaden mellan ett positivistiskt synsätt och ett hermeneutiskt synsätt (särskilt när det gäller vetenskapsteoretiska nyckelbegrepp såsom kunskap, objektivitet, förklaring och förståelse.) men har inte kommit till några vettiga idéer .

är nån expert som kan tipsa eller hjälpa mig med ?

tack alla

Läs i den här boken: Peter & Britt-Marie Sohlberg – Kunskapens former.
Citera
2017-05-26, 22:23
  #3
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralfandralf84
hej alla vänner

håller på att skriva om skillnaden mellan ett positivistiskt synsätt och ett hermeneutiskt synsätt (särskilt när det gäller vetenskapsteoretiska nyckelbegrepp såsom kunskap, objektivitet, förklaring och förståelse.) men har inte kommit till några vettiga idéer .

är nån expert som kan tipsa eller hjälpa mig med ?

tack alla

Förståelse tex. Vad skall förstås? Ett mord? Antal döda, vapen mm: Positiv. Personligt motiv: Hermen.
Lite grovt: Kalla fakta, positiv. Känslor, tankar, sanning för vissa, Hermen. Typ.
Citera
2017-05-26, 23:00
  #4
Medlem
tack för era hjälp men det hjälpte inte mig så mycket .Berkles bok " vetenskapteori " är jag ska fokusera på .
Citera
2017-05-27, 08:15
  #5
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralfandralf84
tack för era hjälp men det hjälpte inte mig så mycket .Berkles bok " vetenskapteori " är jag ska fokusera på .

Du gör saker och ting för svårt. Läs om vad positivism är. Sen läs om hermeneutik. Sedan redogör för vad den ena och andra anser om de begrepp som du har att utgå från. Sedan hittar du skillnader och likheter. Färdigt. Förvirra inte in dig i massa onödiga resonemang.

Lägg upp det på följande sätt. Första stycket ompositivism. Andra om hermeneutik. Tredje om skillnader och likheter.

Detr spelar absolut ingen roll vilken bok du använder. Det är till och med bättre att du går till en bok som förklarar tydligare än att du tragglar med den som du har fått av läraren. Den jag tipsade om är riktigt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback