Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 19:10
  #1
Medlem
Det var jag som gjorde fel när jag skapade den förra tråden så jag postar om den. Ni tre som skrev inlägg kanske kan posta om dem? Jag är mest intresserad av det fetade längst ner. Jag kan väl också expandera frågan och fråga om det finns fler större produktioner som nämnt det förutom de två nedan. Då menar jag inte filmer eller serier som enbart handlar om denna fråga utan om det finns enstaka scener i andra produktioner. Jag är intresserad av att analysera dessa kommentarer i sammanhanget de sägs och vilka scener som kommer precis innan och precis efter.

Jag har precis sett 6:e avsnittet av tredje säsongen av Fargo och i inledningen berättar den kuslige V.M. Varga tre historier som är "sanna". Den första handlar om kraschen som fällde Lehman Brothers, den andra att mannen som sköt hertig Franz Ferdinand 1914 åt en macka på en bar strax innan dådet och att han inte hade befunnits sig exakt där och då, när hertigens bil gjorde ett stopp utanför, om han inte varit hungrig. Han hade försökt döda hertigen tidigare med en handgranat men misslyckats men nu alltså, av ödet, fått en andra chans. Den tredje historien är att månlandningen spelades in i en studio i New Mexico. När han berättar historien så ser man bilder på Armstrong (förmodligen) som hoppar ner från månlandaren och sen går med raska steg över sanden tills han når slutet av scengolvet och sen går ut genom dörren till studion och röker en cigarett

Jag tar inte parti för någon sida i och med det ovanstående men jag konstaterar bara att det är andra gången på kort tid som den första månlandningen beskrivs som en hoax i en större film- eller TV-produktion. För några år sedan sa Matthew McConaugheys rollkaraktär i filmen Interstellar samma sak. Finns det något mervärde i att nämna det titt som tätt på "duken" eller i "rutan"? Varför gör man det de senaste åren? Det måste ju finnas någon annan anledning än PR eftersom jag tror knappast de två produktionerna ovan behöver sådana knep.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av gason 2017-05-26, 21:34
Moderator
Ett förtydligande, för att undvika att tråden går OT i onödan.

Tråden ska alltså INTE handla om ifall månlandningarna och bemannade rymdfärder är bluff eller inte. Till detta används den enda tråden om ämnet:
(FB) (USA) Den ENDA tråden om Apollo / Månlandningarna / Bemannade rymdresor.

/Moderator
2017-05-28, 11:08
  #3
Medlem
Den här frågan är något som fascinerar mig otroligt mycket. Varför? Jag vet inte. Det är väl någon fix idé och som tilltalar min konspiratoriska sida, som jag försöker hålla tillbaka. Men det går så där. Nu när jag vaknade idag så kom jag på att jag nästan är helt säker på att Steve Hyde i The 70s Show gjort en kommentar och en liknande referens till vad jag menar i trådstarten. Det bara slog mig så där att jag tror att jag sett det. Under en av gängets alla hash brownies-trippar i källaren. Finns det någon expert på The 70's Show som kan verifiera det? Har det hänt? Det skulle alltså då vara i en TV-serie som ska porträttera åren ca 1977-1979 och ca 5 år efter att Apolloprogrammet lagts ner. Så även en följdfråga är berättigad. Ni som var vuxna på den tiden (slutet av 70-talet), fanns det något eller någon händelse som gjorde att detta diskuterades? Har ni någonsin gjort det?
Citera
2017-05-28, 11:16
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Den här frågan är något som fascinerar mig otroligt mycket. Varför? Jag vet inte. Det är väl någon fix idé och som tilltalar min konspiratoriska sida, som jag försöker hålla tillbaka. Men det går så där. Nu när jag vaknade idag så kom jag på att jag nästan är helt säker på att Steve Hyde i The 70s Show gjort en kommentar och en liknande referens till vad jag menar i trådstarten. Det bara slog mig så där att jag tror att jag sett det. Under en av gängets alla hash brownies-trippar i källaren. Finns det någon expert på The 70's Show som kan verifiera det? Har det hänt? Det skulle alltså då vara i en TV-serie som ska porträttera åren ca 1977-1979 och ca 5 år efter att Apolloprogrammet lagts ner. Så även en följdfråga är berättigad. Ni som var vuxna på den tiden (slutet av 70-talet), fanns det något eller någon händelse som gjorde att detta diskuterades? Har ni någonsin gjort det?
Filmen Capricorn One var ju en ganska omtalad film på 70-talet.
Vi spekulerade ganska mycket kring just den filmen.
En annan rulle som berör ämnet är ju Diamantfeber med James Bond.
Sean Connery råkar springa in i en filmad månlandning.
Citera
2017-05-28, 11:17
  #5
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Den här frågan är något som fascinerar mig otroligt mycket. Varför? Jag vet inte. Det är väl någon fix idé och som tilltalar min konspiratoriska sida, som jag försöker hålla tillbaka. Men det går så där. Nu när jag vaknade idag så kom jag på att jag nästan är helt säker på att Steve Hyde i The 70s Show gjort en kommentar och en liknande referens till vad jag menar i trådstarten. Det bara slog mig så där att jag tror att jag sett det. Under en av gängets alla hash brownies-trippar i källaren. Finns det någon expert på The 70's Show som kan verifiera det? Har det hänt? Det skulle alltså då vara i en TV-serie som ska porträttera åren ca 1977-1979 och ca 5 år efter att Apolloprogrammet lagts ner. Så även en följdfråga är berättigad. Ni som var vuxna på den tiden (slutet av 70-talet), fanns det något eller någon händelse som gjorde att detta diskuterades? Har ni någonsin gjort det?
Jag var knappt 20 i slutet på 70 talet, har bara vaga minnen av Apollo 11, var bara drygt 6 år.
Vad jag minns var det ingen diskussion om någon konspiration.
Det man pratade om var att USA gick ikapp och vann "rymdkapplöpningen" över Sovjetunionen.
Att ryssarna skulle samarbeta med USA och hålla tyst om att det var fejk, fanns inte på kartan.
Citera
2017-05-28, 11:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag var knappt 20 i slutet på 70 talet, har bara vaga minnen av Apollo 11, var bara drygt 6 år.
Vad jag minns var det ingen diskussion om någon konspiration.
Det man pratade om var att USA gick ikapp och vann "rymdkapplöpningen" över Sovjetunionen.
Att ryssarna skulle samarbeta med USA och hålla tyst om att det var fejk, fanns inte på kartan.

OK, tack för input. Du var alltså 6 år 1969 och 16 år 1979? Om du är en medelreferens till den tiden så kan man fråga sig varför (om det är sant) att en sådan referens finns i The 70s Show. Jag är tämligen säker på att Hyde nämnt det.

Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Filmen Capricorn One var ju en ganska omtalad film på 70-talet.
Vi spekulerade ganska mycket kring just den filmen.
En annan rulle som berör ämnet är ju Diamantfeber med James Bond.
Sean Connery råkar springa in i en filmad månlandning.

Ja, jag vet det. Jag har sett Capricorn One. Stort tack för Bond-tipset dock. Jag har sett alla filmer men just detta kommer jag inte ihåg. Ska kolla.
__________________
Senast redigerad av TallyStick 2017-05-28 kl. 11:26.
Citera
2017-05-28, 11:54
  #7
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
OK, tack för input. Du var alltså 6 år 1969 och 16 år 1979? Om du är en medelreferens till den tiden så kan man fråga sig varför (om det är sant) att en sådan referens finns i The 70s Show. Jag är tämligen säker på att Hyde nämnt det.
Menar du "Thats 70s Show"? I så fall hittade jag referensen här:

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.ph...oonLandingHoax

Citat:
Eric: The Feds wouldn't park a car right outside my house.
Hyde: Everything you think the Government aren't doing, they are doing, the only thing they didn't do was land man on the moon, Spielberg shot the whole thing in a Hollywood movie set, that's how he got the job for Jaws!
Citera
2017-05-28, 12:34
  #8
Medlem
Wag the dog nämns det i, minns inte var och orkar inte söka men det nämns.

En kulturell yttring, talas det om det så kommer det med i filmer/serier, det talas alltså mer om det nu än förr när det var aktuellt för då fanns inte tvivlet, sanolikt för alla ögonvittnen som var inblandade.

Tror det är ett resultat av hur skolan utvecklats, elever ska lära sig "forska" och ifrågasätta men ingen har lärt de hur de ska gå tillväga, många förstår att man måste bevisa det man påstår medans andra tror och tycker det räcker så...
Citera
2017-05-28, 14:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Menar du "Thats 70s Show"? I så fall hittade jag referensen här:

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.ph...oonLandingHoax

Tack som fan för den länken! Det var precis det jag letade efter. Det var alltså Hyde som var inblandad i den scenen och Eric. Ska kolla igenom alla andra referenser också.
Citera
2017-05-28, 16:18
  #10
Avstängd
Här är en snutt från Family Guy
https://m.youtube.com/watch?v=AoDkVYgs0h0
Citera
2017-05-28, 16:25
  #11
Avstängd
Rammsteins video (särskilt slutet) handlar om det
https://m.youtube.com/watch?v=Rr8ljRgcJNM
Citera
2017-05-28, 20:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokigare
Rammsteins video (särskilt slutet) handlar om det
https://m.youtube.com/watch?v=Rr8ljRgcJNM

Tack för båda länkarna och den tidigare. Japp, Rammsteins video har jag sett men inte Family Guy. Flashback är fantastiskt. När man ber om något så hittar andra användare precis det man letar efter. Stort!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback