Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 17:31
  #589
Medlem
Bäst med lyckta dörrar oavsett i denna typ av fall. Allt av hänsyn till BO.

För att återknyta till mina egna funderingar ett par inlägg tidigare, så står det efter lite efterforskning klart att Vadstensvik/Poulsen inte är svensk medborgare. Han har endast delat norskt och danskt medborgarskap.
Dock ändå ytterst tveksamt om Vadstensvik/Poulsen någonsin kan utvisas. Kruxet är att han har full anknytning till Sverige – bott i Sverige i princip hela sitt liv, och har sin mest närstående familj i Sverige (hans mor och bror är båda fast förankrade i Sverige).

Med tanke på Vadstensvik/Poulsens skrämmande historik vore det inget annat än häpnadsväckande om han inte denna gång låses in för gott.
Citera
2018-10-18, 17:43
  #590
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Bäst med lyckta dörrar oavsett i denna typ av fall. Allt av hänsyn till BO.

För att återknyta till mina egna funderingar ett par inlägg tidigare, så står det efter lite efterforskning klart att Vadstensvik/Poulsen inte är svensk medborgare. Han har endast delat norskt och danskt medborgarskap.
Dock ändå ytterst tveksamt om Vadstensvik/Poulsen någonsin kan utvisas. Kruxet är att han har full anknytning till Sverige – bott i Sverige i princip hela sitt liv, och har sin mest närstående familj i Sverige (hans mor och bror är båda fast förankrade i Sverige).

Med tanke på Vadstensvik/Poulsens skrämmande historik vore det inget annat än häpnadsväckande om han inte denna gång låses in för gott.
På vilket sätt skulle han kunna låsas in för gott? Att han skulle få livstids fängelse för detta finns inte. Enda möjligheten är om han skulle få sluten vård, och bli kvar där tills han vandrar vidare. Något jag tvivlar starkt på. Detta brott kommer förmodligen "belöna" honom med några år till i Kriminalvårdens omsorg.
Citera
2018-10-18, 18:06
  #591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
På vilket sätt skulle han kunna låsas in för gott? Att han skulle få livstids fängelse för detta finns inte. Enda möjligheten är om han skulle få sluten vård, och bli kvar där tills han vandrar vidare. Något jag tvivlar starkt på. Detta brott kommer förmodligen "belöna" honom med några år till i Kriminalvårdens omsorg.

Icke tidsbestämd sluten vård torde ligga nära till hands – men det är kanske jag som för ett luddigt önsketänkande. Visst, det innebär ju inte att han per se sitter på livstid, men man kommer definitivt göra betydligt mer omfattande riskbedömningar innan man chansar på en godtycklig frigivning.
Han har vid det här laget avverkat en så ansenlig mängd rabatterade straffsatser och andra chanser, att svensk lagstiftning nu borde hinna ikapp honom. Någonstans ackumuleras ju också hans historik.
Men jag vet å andra sidan inte hur riskbedömningarna låtit då man tidigare släppt ut Vadstensvik/Poulsen i det fria.
Citera
2018-11-29, 22:39
  #592
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Är det någon som vet hur det går i detta fall?
Citera
2018-12-08, 21:05
  #593
Medlem
Tidigare satt RPK patienter på nån paveljong och "friskförklarades" först när läkaren ansåg att han inte var fara för allmänheten. I praktiken kunde en som åtalats för hot sitta under strikt vård i 30 år medan en mördare i 3 år. Dvs att läkarna såg på sjukdomen och förbättringarna/ försämringarna där. Tidigare så dömdes inga till SI och så många till vård, antingen kåken (tidsbestämt) eller till vård (utan tidsramar). I praktiken satt man längre tid på psyket än motsvarande år på kåken. Den allmänna uppfattningen var att "man skrevs ut efter några månader" vilket var helt fel.
För ca 15-20 år sen gjordes ändringar, man dömdes till Sluten vård likt Lpt (fd Lspv) i säg 5 år, ansågs du frisk efter 2 år fick resterande del göras på kåken. Märklig. Man insåg snabbt svagheterna i ett sådant system. Nu tror jag man döms till tidsvård. Goggla RPV Rättspsykiatrisk vård eller fall där allvarlig psykisk sjukdom/ störning hoss GM. Dock är det ett jäkla liv om dessa patienter än idag.
Citera
2018-12-08, 21:09
  #594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Är det någon som vet hur det går i detta fall?

Jaha Jag fattade "någon som vet hur det går till idag" ?
Citera
2018-12-13, 09:57
  #595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Är det någon som vet hur det går i detta fall?
Skulle hålla på i 5 dagar men den andra dagen hade han tagit upp nåt på sin sida så dem la ner förhandlingen så just nu går jag på förhör igen och sen får åklagaren se om hon kan lyckas få igång en rättegång på nytt. Om dem kan åtala han pånytt
Citera
2018-12-13, 11:49
  #596
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraeldblom
Skulle hålla på i 5 dagar men den andra dagen hade han tagit upp nåt på sin sida så dem la ner förhandlingen så just nu går jag på förhör igen och sen får åklagaren se om hon kan lyckas få igång en rättegång på nytt. Om dem kan åtala han pånytt
Jag trodde att han blivit knallad till rättspsyk, och att förhandlingarna lagts på på is p g a detta. Det har hänt både en och två gånger under hans tidigare anstaltsvistelser.
Citera
2018-12-13, 17:50
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag trodde att han blivit knallad till rättspsyk, och att förhandlingarna lagts på på is p g a detta. Det har hänt både en och två gånger under hans tidigare anstaltsvistelser.
Nej inte denna gången tydligen :/ Han sitter på salberga för ett annat fall som hände 2 dagar innan mitt fall sa dem.
Citera
2018-12-13, 18:12
  #598
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saraeldblom
Nej inte denna gången tydligen :/ Han sitter på salberga för ett annat fall som hände 2 dagar innan mitt fall sa dem.
Det stämmer. Grov misshandel och skadegörelse. Misshandeln var mot en kvinna, och dessutom ses han väl som "särskilt resurskrävande", därav "speciell" placering.
Citera
2018-12-13, 21:26
  #599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det stämmer. Grov misshandel och skadegörelse. Misshandeln var mot en kvinna, och dessutom ses han väl som "särskilt resurskrävande", därav "speciell" placering.
Precis. Hans ex som han misshandlade och puttade ner för trappuppgången och tog alla hennes pengar mm
Citera
2019-04-10, 15:26
  #600
Medlem
Universells avatar
https://www.na.se/artikel/orebro-kom...r-nu-frias-han

Citat:
Den 40-årige mannen misstänktes för att ha kidnappat en tonårsflicka, drogat och utsatt henne för flera grova våldtäkter – bland annat på en plats i Örebro län. Efter att åklagaren valt att lägga ned åtalet frias nu mannen av Örebro tingsrätt på samtliga åtalspunkter.

Friad, helt otroligt underligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback