Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 17:50
  #1
Medlem
Klassisks avatar
En man i 30-års åldern har dött efter ett fall från Galaxy. Hur kan sådant här uppstå? Påtänd? Olycka? Kastad överbord? Eller bara tvångstankar?

Vet någon något mer gällande denna incident?

Mvh
__________________
Senast redigerad av Klassisk 2017-05-26 kl. 17:51. Anledning: Lade till ålder
Citera
2017-05-26, 17:55
  #2
Medlem
Sånt händer ganska ofta dessvärre. Allt som oftast så handlar det om självmord. Det näst vanligaste enligt mina erfarenheter är när någon blir dumpad eller grälar med sin partner, varpå man gör irrationella saker och då ibland hoppar. Det tredje vanligaste är dumma fyllegrejer där man ska visa sig "macho" och klättra utanför relingen. Vad som föranledde just den här incidenten kan man nog bara spekulera om, men jag skulle satsa varje peng på någon av de ovanstående tre förklaringarna.
Citera
2017-05-26, 18:36
  #3
Medlem
Det ganska ovanliga denna gång var att ett antal vittnen såg honom gå överbord och slog larm. Varvid Silja G återvände till platsen och lyckades hitta och dra upp människan!
Den stora färjan var alltså snabbare till olyckplatsen än räddningstjänst/sjöräddning.
Citera
2017-05-26, 18:38
  #4
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Sånt händer ganska ofta dessvärre. Allt som oftast så handlar det om självmord. Det näst vanligaste enligt mina erfarenheter är när någon blir dumpad eller grälar med sin partner, varpå man gör irrationella saker och då ibland hoppar. Det tredje vanligaste är dumma fyllegrejer där man ska visa sig "macho" och klättra utanför relingen. Vad som föranledde just den här incidenten kan man nog bara spekulera om, men jag skulle satsa varje peng på någon av de ovanstående tre förklaringarna.

Insatt svar! Jobbar du på sån båt? Har du nån aning om hur ofta det händer, och hur många som överlever? Tycker inte man läser om så många som trillar i. Mörkas det kanske mot media.
Citera
2017-05-26, 18:50
  #5
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Insatt svar! Jobbar du på sån båt? Har du nån aning om hur ofta det händer, och hur många som överlever? Tycker inte man läser om så många som trillar i. Mörkas det kanske mot media.

Ca 1 per båt per år är en grov uppskattning. Men då skall man beakta hur många som åker dagligen. Vissa dramadyker medan andra traskar runt med en tung ryggsäck tills de hittat ett hörn på däck med död kameravinkel. Självmord tas normalt inte upp i media medvetet.
Citera
2017-05-26, 19:14
  #6
Medlem
Grim.Fandangos avatar
http://yle.fi/uutiset/3-9633625

Svensk medborgare, man född 1988, hittades livlös efter 90min.
Polisen misstänker inte brott, så troligtvis har han hoppat i själv.
Det var räddningshelikoptern som hittade honom.
Citera
2017-05-26, 19:19
  #7
Medlem
Klassisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Ca 1 per båt per år är en grov uppskattning. Men då skall man beakta hur många som åker dagligen. Vissa dramadyker medan andra traskar runt med en tung ryggsäck tills de hittat ett hörn på däck med död kameravinkel. Självmord tas normalt inte upp i media medvetet.

Finns det något case där man faktiskt överlevt när man "trillat" överbord? Låter väldigt osannolikt då promillehalten är förmodligen över 1 på samtliga resenärer. Jag ska själv åka v26 på svensexa, lär bli över en promille i mig med.
Citera
2017-05-26, 19:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Insatt svar! Jobbar du på sån båt? Har du nån aning om hur ofta det händer, och hur många som överlever? Tycker inte man läser om så många som trillar i. Mörkas det kanske mot media.

Har koll på branschen. I snitt är det väl ca. 1 man överbord om året per fartyg. Känner endast till 1 som överlevt. Anledningen till det är flera: När man hoppar högt uppifrån så blir plasket i vattnet ungefär lika hårt som att hoppa rätt ned på en asfalterad väg från 5-10:e våningen. Sedan klarar man aldrig av att simma ifrån vattensuget som uppstår på fartygssidan - man sugs alltså in i propellern. Det tredje skälet är vattnets temperatur. T.ex. i Östersjön så överlever du oftast inte mer än 5-20 minuter större delen av året. Det kan i sin tur sättas i relation till att det tar 30 minuter för ett fartyg att utföra en 180 graders vändande manöver och komma tillbaka till utgångsplatsen. Finns dock snabba räddningsbåtar som kan sjösättas, men iaf.
Citera
2017-05-26, 19:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klassisk
Finns det något case där man faktiskt överlevt när man "trillat" överbord? Låter väldigt osannolikt då promillehalten är förmodligen över 1 på samtliga resenärer. Jag ska själv åka v26 på svensexa, lär bli över en promille i mig med.

Jodå, hände både 2008 och 2013. Sen har det säkert hänt fler gånger där emellan också. Men dessa är de jag minns.
Citera
2017-05-26, 22:51
  #10
Medlem
PETER-KUNGENs avatar
vila i frid kompis
Citera
2017-05-26, 23:22
  #11
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jodå, hände både 2008 och 2013. Sen har det säkert hänt fler gånger där emellan också. Men dessa är de jag minns.

Samuli Edelmann, en av Finlands mest kända skådisar (dessutom sångare), föll visst i fyllan från Cinderellas aktredäck om jag inte minns fel. Var väl 20-25 år sedan. Fiskades upp och var väl mer eller mindre oskadd.
Citera
2017-05-27, 11:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Ca 1 per båt per år är en grov uppskattning. Men då skall man beakta hur många som åker dagligen. Vissa dramadyker medan andra traskar runt med en tung ryggsäck tills de hittat ett hörn på däck med död kameravinkel. Självmord tas normalt inte upp i media medvetet.

Jag har svårt att tro någon vill begå självmord på det sättet. Man dö inte ögonblickligen utan fryser långsamt ihjäl i kalla vattnet eller drunknar vilket ändå ta mycket lång tid. I så fall varför begå ingen självmord genom att bara simma ut i en sjö/hav på vintern?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback