Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 17:27
  #1
Medlem
Hej!

Det debatteras mycket slöja inom Islam men hur ser det ut med övriga religioner? Finns det motsvarande krav t.ex. inom hinduismen, asatron, shinto, buddhism, afrikanska religioner, kristendom eller varför inte några mindre udda religioner?

Eller är det bara islam som ställer hårda krav på t.ex. kvinnors klädsel?
Citera
2017-05-26, 17:54
  #2
Medlem
seeker tror jag dom kallas för dom har ju krav. Att inte klippa håret och att dom ska ha turban. Men jag kan ha fel också! Jag vet bara att utanför hemmet följer dom en slags dress kod. Min granne va det och han förklara det för mig på lite knagglig Svenska för länge sedan.
__________________
Senast redigerad av sidefreak 2017-05-26 kl. 18:10.
Citera
2017-05-26, 18:37
  #3
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidefreak
seeker tror jag dom kallas för dom har ju krav. Att inte klippa håret och att dom ska ha turban. Men jag kan ha fel också! Jag vet bara att utanför hemmet följer dom en slags dress kod. Min granne va det och han förklara det för mig på lite knagglig Svenska för länge sedan.

Båda manliga och kvinnliga initierade Sikh följer samma regler där dom ska bära dom 5 trossymbolerna, dom 5 K:na.

Kesh: Oklippt hår som täcks med en turban

Kangha: En träkam som används för att kamma håret 2ggr om dan

Kara: Ett järnarband som alla initierade Sikh ska bära

Kachera/Kacchera: Speciella underbyxor i 100% bomull med dragsko/knytband i midjan (får ej vara resår).

Kirpan: Kniv (eller svärd) av stål eller järn för att försvara sig själv eller andra (det är en Sikh's plikt att ingripa om denne ser nån utsättas för brott, även om det innebär att dom riskerar sitt eget liv).
__________________
Senast redigerad av Sereena 2017-05-26 kl. 18:41.
Citera
2017-05-26, 19:26
  #4
Medlem
Jellohs avatar
I ortodoxa kyrkor bör män ha långbyxor och långärmat, har jag för mig. Män tar också av sig mössan i alla kyrkor.
Judar har kippa.
Pastafarianer har ett durkslag på huvudet.
Rastafarianer har Dreadlocks, tillhör de inriktningen Bobo ashanti har de dem i typ en turban likt sikher.
Amish har spadformade skägg och hatt.
Det finns klädregler i de flesta religioner ,dessa var bara på rak arm.
Citera
2017-05-26, 19:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Båda manliga och kvinnliga initierade Sikh följer samma regler
Kirpan: Kniv (eller svärd) av stål eller järn för att försvara sig själv eller andra (det är en Sikh's plikt att ingripa om denne ser nån utsättas för brott, även om det innebär att dom riskerar sitt eget liv).
Kirpan krockar ju med knivlagen hur gör dom i Sverige?
Tar dom på sig snickarbälte och hävdar att det är en snickarkniv?
Eller är det o.k. med hänvisning till religionsfrihet?
Citera
2017-05-26, 20:06
  #6
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Kirpan krockar ju med knivlagen hur gör dom i Sverige?
Tar dom på sig snickarbälte och hävdar att det är en snickarkniv?
Eller är det o.k. med hänvisning till religionsfrihet?

På många ställen så är Sikher undantagna från vapenlagar gällande kniv.
I Sverige klassas Kirpan oftast som en religiös symbol (och knivlagen gäller inte om bärandet kan anses befogat, tex om du ska ut och fiska/campa, snickare/hantverkare osv), och det fåtal Sikher som finns här kompromissar ofta genom att ha en symbolisk Kirpa vars blad inte är vasst (även om det egentligen ska vara vasst) och välja en liten modell.
Citera
2017-05-26, 20:09
  #7
Medlem
Varför vill Gud/gudar att människor ska se lika ut?
Citera
2017-05-26, 20:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför vill Gud/gudar att människor ska se lika ut?
Om det bara finns en Gud kanske den tröttnade på enformigheten och skapade flera religioner för att få lite omväxling.
Citera
2017-05-26, 20:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
Om det bara finns en Gud kanske den tröttnade på enformigheten och skapade flera religioner för att få lite omväxling.
För att få lite oroligheter, kanske?
Citera
2017-05-26, 20:34
  #10
Medlem
another-devils avatar
Manliga ortodoxa muslimer ska helst ha vildvuxet skägg typ skepparkrans men ingen mustasch, en slags virkad mössa, byxor som är ankelkorta, lång skjorta utanpå byxorna.

Ortodoxa judar har svart kostym, långa lockiga hårslingor framför öronen, svart hatt.
Citera
2017-05-26, 20:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För att få lite oroligheter, kanske?
Ja har gud ingen TV så kanske det är ett sätt att få lite action.
Citera
2017-05-26, 20:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
På många ställen så är Sikher undantagna från vapenlagar gällande kniv.
I Sverige klassas Kirpan oftast som en religiös symbol (och knivlagen gäller inte om bärandet kan anses befogat, tex om du ska ut och fiska/campa, snickare/hantverkare osv), och det fåtal Sikher som finns här kompromissar ofta genom att ha en symbolisk Kirpa vars blad inte är vasst (även om det egentligen ska vara vasst) och välja en liten modell.
Tack för informationen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback