Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 14:57
  #1
Medlem
Insperatuss avatar
Jag är osäker på om detta hamnar i rätt kategori nu, mod kanske kan flytta i värsta fall? Det är så att jag håller på att städa undan massa grejer i hemmet och fann då en tysk hjälm som jag fick av en släkting för kanske 15 år sedan. Jag tänkte att det skulle vara kul att ta reda på vad denna är värd, men efter att ha sökt runt på nätet hittar jag ingen direkt info för just denna modell. Jag vet att SS-hjälmar och andra sällsynta reliker kan gå för stora summor.

Detta är en Heer-hjälm (vanliga tyska armén under ww2). Skicket är mycket bra. Allt läder och remmar inuti är intakt (troligen original eftersom det inte luktar läder längre). Det är en så kallad "enkeldekal" Dvs en dekal i fint skick på enda sidan (örnen med hakkorset). Det finns även ett namn skrivet i nacken på insidan. Den är stämplad från fabriken som tillverkade hjälmarna (har kollat upp så detta är korrekt bokstäver/siffror).

Ponera att den är äkta (vilket jag är tämligen säker på) Vad skulle den gå att sälja för tror ni som vet?
Frågade nyligen folket på ett samlarforum, men de sa bara saker i stil med: "Hmm, den är nog inte äkta, men jag kan köpa den av dig billigt." Ja, säkert va...

OBS! Jag är inte ute efter att sälja den. Jag är bara intresserad av att veta om jag sitter på en dyrgrip!
__________________
Senast redigerad av Insperatus 2017-05-26 kl. 15:02.
Citera
2017-05-26, 15:05
  #2
Medlem
franges avatar
Googlar man lite snabbt så verkar äkta hjälmar gå för $500 och uppåt, till flertalet tusentals dollar beroende på skick och hur pass eftertraktad den är. Vissa går på uppåt $5000 - medans vissa äkta SS-hjälmar kan gå för ända uppåt 10k usd.

Kolla ifall du hittar din där, det finns rätt många olika med olika symboler och annat.

http://www.oakleafmilitaria.com/german_helmets.html
Citera
2017-05-27, 05:32
  #3
Medlem
Visst finns det modeller som kan kosta i stort sett hur mycket som helst om de är i riktigt bra skick och har en historia (läs känd ägare) bakom sig.

Catawiki brukar ha en del varianter. Kring 1000:- för risiga och 3-5000:- om de är i bra skick. Du ska nog inte hoppas på så mycket mer än så om du vill ha något försäkringsvärde. Ha den i bokhyllan som en snackis.
Citera
2017-05-27, 23:06
  #4
Medlem
Insperatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Googlar man lite snabbt så verkar äkta hjälmar gå för $500 och uppåt, till flertalet tusentals dollar beroende på skick och hur pass eftertraktad den är. Vissa går på uppåt $5000 - medans vissa äkta SS-hjälmar kan gå för ända uppåt 10k usd.

Kolla ifall du hittar din där, det finns rätt många olika med olika symboler och annat.

http://www.oakleafmilitaria.com/german_helmets.html

Citat:
Ursprungligen postat av Rikki70
Visst finns det modeller som kan kosta i stort sett hur mycket som helst om de är i riktigt bra skick och har en historia (läs känd ägare) bakom sig.

Catawiki brukar ha en del varianter. Kring 1000:- för risiga och 3-5000:- om de är i bra skick. Du ska nog inte hoppas på så mycket mer än så om du vill ha något försäkringsvärde. Ha den i bokhyllan som en snackis.

Okej! Tack för svar! Då behåller jag den nog några år till iallafall!
Citera
2017-10-05, 13:30
  #5
Medlem
Det kommer behövas bra bilder för eventuell värdering/äkthet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback